Filéző

A sörharag táplálta sörforradalom mára a hipermarketek polcait is elérte

A Filéző podcast vendége Bart Dániel volt, aki Folyékony Kenyér nevű blogjával és a Főzdefeszt megszervezésével tevékenyen kivette a részét a kisüzemi/kraft/kézműves sörök hazai reneszánszából. Frissen megjelent könyvében, Az arany folyamban végigköveti a sör több ezer éves fejlődését a kőkorsóban erjesztett árpalétől az IPA-ig, és a sumer Ninkasszihoz írt ódától a tévéreklámokig. A beszélgetésből kiderül, hogy a sör vs. bor vitából már az ókorban is identitáskérdést csináltak, hogy miként vágta haza Trianon a magyar sörkultúrát, és hogy miért kellett ahhoz üvegpohár, hűtő és tévé, hogy a lager letarolja az egész világot.

Szeret, nem szeret

Szeretem a sört – ez egy olyan ember mondása, aki nem ismeri a söröket. Én is bizonyos söröket szeretek, te meg másféléket, jó párat meg egyikünk sem. Általában a sört szeretni olyan, mint általában az embert szeretni.

Évezredeken át

Ahogy korokon át követed a sör változásait, abban a folyamatban csodálatosan tükröződik a sörivó ember karaktere és a kulturális egymásra hatások. Nagyszerűen látszik, ahogy jön-megy a kereszténység, a felvilágosodás, vagy a gyarmatosítás. Ezek mind megváltoztatják valamilyen módon a sört, a sör pedig visszatükrözi magát az embert.

Az újhullámos forradalom hajtóereje: a sörharag

A kulcs a sörharag volt. Az a reveláció, amit én is éreztem, amikor először ittam egy szűretlen és pasztorizálatlan, teljesen egyszerű lager sört. Akkor értettem meg, hogy ja, így néz ki a sör. Nincs benne se költészet, se fantázia, se luxus, ilyen egyszerű az egész, és ezt veszi el tőlünk a piac valamelyik anomáliája. (…) Ez volt a koncepciója az első Főzdefesztnek is, ahol egy dolgot akartam átvinni a köztudatba: milyen a pasztorizálatlan, szűretlen, egyszerű lager sör. Ott tízezrek kapták meg ezt a revelációt, és ők vitték tovább a hírét.

Haverok, tévé, lager sör

A fogyasztói társadalom fejlődésével a kocsma világa áttelepült a nappaliba, és a család, vagy akár a barátok üveges sört ittak tévézés közben. (…) A tévéreklám, a szupermarket, az üveges sör és a hűtő olyan kört alkot, ahol el se tévesztheted, hogy milyen sört igyál. Ez lett a fogyasztói társadalom sörözésének alapértelmezett formája. (…) Azért iszik mindenki lagert, mert a nagytőke ezt akarja, te meg azt csinálod, amit a nagytőke akar. Sajnálom, ennyi.

Legfrissebb epizódok
Háromharmad
Della
Első kézből
Ziccer
Buksó
Filéző
Reklámszünet
Zöldövezet
Nincs rá szó
Szintén zenész
Europoli
Ötkarikás szemek
Rendszerváltás30
Kilépők
Szerintem
Bárkiből valaki
Sorozatlövő
Határsértők
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik