HIRDETÉS
Filéző

A sörharag táplálta sörforradalom mára a hipermarketek polcait is elérte

A Filéző podcast vendége Bart Dániel volt, aki Folyékony Kenyér nevű blogjával és a Főzdefeszt megszervezésével tevékenyen kivette a részét a kisüzemi/kraft/kézműves sörök hazai reneszánszából. Frissen megjelent könyvében, Az arany folyamban végigköveti a sör több ezer éves fejlődését a kőkorsóban erjesztett árpalétől az IPA-ig, és a sumer Ninkasszihoz írt ódától a tévéreklámokig. A beszélgetésből kiderül, hogy a sör vs. bor vitából már az ókorban is identitáskérdést csináltak, hogy miként vágta haza Trianon a magyar sörkultúrát, és hogy miért kellett ahhoz üvegpohár, hűtő és tévé, hogy a lager letarolja az egész világot.

Szeret, nem szeret

Szeretem a sört – ez egy olyan ember mondása, aki nem ismeri a söröket. Én is bizonyos söröket szeretek, te meg másféléket, jó párat meg egyikünk sem. Általában a sört szeretni olyan, mint általában az embert szeretni.

Évezredeken át

Ahogy korokon át követed a sör változásait, abban a folyamatban csodálatosan tükröződik a sörivó ember karaktere és a kulturális egymásra hatások. Nagyszerűen látszik, ahogy jön-megy a kereszténység, a felvilágosodás, vagy a gyarmatosítás. Ezek mind megváltoztatják valamilyen módon a sört, a sör pedig visszatükrözi magát az embert.

Az újhullámos forradalom hajtóereje: a sörharag

A kulcs a sörharag volt. Az a reveláció, amit én is éreztem, amikor először ittam egy szűretlen és pasztorizálatlan, teljesen egyszerű lager sört. Akkor értettem meg, hogy ja, így néz ki a sör. Nincs benne se költészet, se fantázia, se luxus, ilyen egyszerű az egész, és ezt veszi el tőlünk a piac valamelyik anomáliája. (…) Ez volt a koncepciója az első Főzdefesztnek is, ahol egy dolgot akartam átvinni a köztudatba: milyen a pasztorizálatlan, szűretlen, egyszerű lager sör. Ott tízezrek kapták meg ezt a revelációt, és ők vitték tovább a hírét.

Haverok, tévé, lager sör

A fogyasztói társadalom fejlődésével a kocsma világa áttelepült a nappaliba, és a család, vagy akár a barátok üveges sört ittak tévézés közben. (…) A tévéreklám, a szupermarket, az üveges sör és a hűtő olyan kört alkot, ahol el se tévesztheted, hogy milyen sört igyál. Ez lett a fogyasztói társadalom sörözésének alapértelmezett formája. (…) Azért iszik mindenki lagert, mert a nagytőke ezt akarja, te meg azt csinálod, amit a nagytőke akar. Sajnálom, ennyi.

Legfrissebb epizódok
Birodalom után: Honnan jön a valódi külföldi befolyásolás?
Háromharmad
Della
Első kézből
Ziccer
Buksó
Filéző
Reklámszünet
Zöldövezet
Nincs rá szó
Szintén zenész
Europoli
Ötkarikás szemek
Rendszerváltás30
Kilépők
Szerintem
Bárkiből valaki
Sorozatlövő
Határsértők
Olvasói sztorik