Idén 62 éve, hogy a dán Godtfred Christiansen ötlete nyomán az akkor már létező LEGO játékgyártó cég berkein belül formát öltött a ma már mindenki számára ismert építőjáték, aminek lényege, hogy minden alkatrész ugyanannak a rendszernek a része. Ennek hála az elmúlt hat évtizedben készült minden egyes elem kompatibilis, azaz összeépíthető egymással. A LEGO szettek számos generációnak jelentettek kikapcsolódást gyerekként, és rengetegen vannak, akiknél felnőve is megmaradt az építés szenvedélye. Ők tartoznak az AFOL gyűjtőnév alá, ami az angol Adult Fans of LEGO (a LEGO felnőtt rajongói) rövidítése.
A dán cég évtizedek óta tisztában van azzal, hogy a különböző témájú készletei nemcsak a gyerekek számára vonzóak, és jó ideje jelentetnek meg olyanokat, amiket elsősorban nem a felnövő, hanem a felnőtt generációnak szánnak. Elég csak a nagyobb és bonyolultabb Technic modellekre gondolni, a közelmúltból pedig ott a Ford Mustang, az Apollo-11 űrmisszió holdkompja, az elképesztően nagy Csillagromboló, vagy épp a felnőtt rajongók ötletei nyomán születő Ideas készletek. A LEGO viszont ennek ellenére a köztudatban még mindig főleg gyerekjátékként szerepel, és a dánok idén döntöttek úgy, hogy nyilvánvalóvá teszik: vannak kifejezetten felnőtteknek szánt termékeik.
Helló, felnőttek!
Az új termékvonal a LEGO Adult nevet kapta, és a bevezetését komoly munka előzte meg. A vállalat marketing stratégiájáért felelős Genevieve Cruz egy virtuális sajtótájékoztatón beszélt a 8000 felnőtt bevonásával végzett piackutatásukról, ami elég érdekes eredményeket hozott. Kiderült például, hogy bár az idősebbek legalább fele egyértelműen érdeklődést mutat az építőjáték iránt, de ettől függetlenül sokan egyszerűen gyerekesnek tartják a LEGO-t, és világossá vált az is, hogy a játékboltokban sorakozó szettek nem feltétlenül elégítik ki a megkérdezettek igényeit.
A cég ezen információk ismeretében vágott bele az Adult termékcsalád fejlesztésébe, aminek két fontos alappillére volt: egyrészt olyan készletekkel kellett előállni, amik érdekesek a felnőttek számára, és ezeket úgy kellett tálalni, hogy vonzó legyen a vásárlóknak, e mellett pedig egyértelmű, hogy nem gyerekeknek szánják őket. Az utóbbi szempontot úgy oldotta meg a vállalat, hogy a LEGO Adult termékek dobozai egytől-egyig fekete alapdizájnt kaptak, mindegyiken szerepel, hogy a 18 év felettiek a célcsoport, és kiemelt helyre kerültek azon ismertetőjegyek, amik megragadhatják az érdeklődők figyelmét.
Bár a sajtóeseményen erről konkrétan nem esett szó, de a dizájnhoz jó eséllyel a 2008 óta létező Architecture termékvonal adhatta az ihletet. Ezen termékvonal különlegessége, hogy híres épületek (Fehér Ház, Eiffel-torony, Guggenheim múzeum stb.) és világvárosok nevezetességei építhetők meg belőlük miniatűr formában. Ezek a szettek a kezdetektől letisztult, a hagyományos csomagolástól némileg eltérő fekete dobozokban kerültek a boltokba. Ennek hála mindig elkülönültek a többi terméktől, hiszen eleve az idősebbek jelentették a célcsoportot, nem a játékra vágyó gyerekek.
Bár LEGO csak októberben ismertette a felmérés eredményeit és tanulságait, a LEGO Adult készletek már hónapok óta elérhetők a piacon. Ide tartozik többek között a Manchester United stadionjának, az Old Traffordnak az élethű mása, a saját kezűleg megépíthető, a Beatles és Andy Warhol munkássága előtt tisztelgő képek, egy miniatűr, de építőjáték mércével mégis hatalmas és működő zongora, a Lamborgini Sián elképesztő modellje, vagy éppen a Star Wars univerzumot megidéző sisakok,
Ezek mindegyike egy jól megrajzolható érdeklődési kört céloz meg (sport, zene, autók és a Star Wars világa), és könnyen elcsábíthatják azokat, akik az említett témák rajongóinak számítanak, ráadásul ezeket a szetteket tényleg úgy alkották meg, hogy a felnőtt generáció számára legyenek vonzóak.
Erről a Star Wars sisakokat tervező Niels Mølgård Frederiksen és César Carvalhosa Soares beszélt, kiemelve, hogy a tervezési folyamat ezeknél a szetteknél nem feltétlenül különbözik attól, ahogy egy gyerekeknek szánt készletet készítenek, de a végeredmény tekintetében az elv mégis egészen más.
Ezek a termékek nem játékra készültek, hanem arra, hogy kiállítsuk őket. Az építési folyamat is eltérő, hiszen a komplexitást illetően kevésbé van megkötve a kezünk. Ez lehetővé teszi, hogy érdekes, kihívást biztosító építési élményt nyújtsunk a felnőtteknek, számunkra pedig lehetőség, hogy részletesebb és valósághűbb modelleket tervezhessünk
– magyarázta Frederiksen, aki Boba Fett sisakját álmodta meg kockákból.
Kikapcsolódás és stresszoldás kockákkal
Az építési élmény a felnőtteknél ugyanolyan fontos, mint a gyerekeknél, csak épp más okból. Míg a kicsiknél a szórakozás mellett a képességfejlesztés a kiemelt szempont, addig az idősebbeknél a kikapcsolódáson van a hangsúly, hogy az építésre koncentrálva kiszakadhassanak a mindennapokból.
A millenniumi nemzedéket (az 1980 és 1995 között születettek – a szerk.) a kiégés generációjának is szokták nevezni, hiszen rengeteg inger éri őket az állandó internetkapcsolat miatt, a közösségi oldalak pedig olyan függőséget alakítanak ki náluk, ami megnehezíti a koncentrációt, az elmélyülést, majd állandó szorongást okoznak, hogy lemaradnak valamiről. Az emberi agyat nem erre tervezték, a LEGO-val viszont könnyű kiszakadni a hétköznapokból, és elmerülni az alkotás, az építés örömében
– magyarázta Genevieve Cruz, hozzátéve, hogy a LEGO Play Well 2020 felmérés kimutatta, a felnőttek 77 százaléka havonta legalább egyszer túlterheltnek érzi magát, ami alvászavarokhoz vezet, negatívan befolyásolja a hangulatot, az étvágyat, sőt a kapcsolatot a családdal és a barátokkal.
A 2020 májusa és júniusa között 18 különböző ország 18 435 felnőttje körében végzett kutatásból az is kiderült, hogy a megkérdezettek 73 százaléka aktívan keresi a lehetőséget, hogy frissen tarthassa az elméjét, és a játék egyre népszerűbb a felnőttek körében, ha pihenésről és az elégedettség-érzés eléréséről van szó. Érdekes adalék továbbá, hogy a koronavírus-járvány elharapódzásával, a bezártság elviselése érdekében rengeteg olyan felnőtt fordult az építőjátékok felé, aki korábban sosem foglalkozott velük, és a korábbi felmérésekhez képest megnőtt azon családok száma, ahol közösen építettek otthon.
A fentieket alátámasztja az online kampánymenedzserként dolgozó Noémi története, aki a tavaszi utazását követő kötelező karantén során érzett olthatatlan vágyat, hogy legózni kezdjen, és végül meg is építette a Jóbarátok sorozat ikonikus kávézóját. Saját bevallása szerint az ismeretlen helyzet, az új esetek és információk hatására azt vette észre, hogy a könyvek és a sorozatok kevésbé kötik le, miközben egyre idegesebbnek érezte magát, és nem tudott koncentrálni.
Jött az érzés, hogy szeretnék csinálni valamit, ami leköt, láttam, hogy mások milyen jól szórakoznak legózás közben, tudtam, hogy egy nagyobb szettel én is ellennék órákig, és kicsit kikapcsolna az agyam, ha csak a szemem és a kezem használnám, mert sokat gondolkozni az összerakáson nem kell
– mesélte a húszas évei végén járó kampánymenedzser.
„A Central Perk szett pedig egy teljesen egyértelmű választás volt, mivel kétévente rendszeresen újranézem a sorozatot, tinikorom óta szeretem, a karantén alatt is újra elkezdtem. Ezen kívül tudat alatt az is bennem lehetett, hogy a készletet kirakva kicsit én is bekerülök a széria világába, a kávézóba, ahol még nem voltak világjárványok és hasonlók.”
Ez egybecseng azzal, miszerint a kutatásban részt vevő 72 százaléka érzi úgy, hogy a játék segít nekik a stressz feloldásában, illetve a pihenésben. Genevieve Cruz azt is elárulta, hogy számára a legnagyobb meglepetést az okozta, hogy a megkérdezettek közül többen (61 százalék) fordulnak a nem digitális játékokhoz stresszlevezetés gyanánt, mint ahányan jógáznak (42 százalék).
A nem digitális játék persze nemcsak LEGO szettek összeépítését jelentheti (ide tartoznak például a társasjátékok is), de a dán vállalat tesz arról, hogy az ilyen irányba kacsintgató felnőttek megtalálják a számításaikat az Adult készletek között. Legyen szó fociról, zenéről, luxusautókról vagy akár filmekről, hiszen már a Halálos Iramban-sorozat legendás Dodge Chargere is megépíthető LEGO elemekből.