Filéző

Nekünk a kürtőskalács lehetne az, ami az olaszoknak a pizza

A Filéző podcast vendége András Tünde, a húsz éve alapított Vitéz Kürtős társtulajdonosa volt, aki már kolozsvári egyetemistaként is arról fantáziált, hogy sikeres üzletet épít a kürtőskalácssütésre, bár akkor ezért még kinevették a tanárai. De vajon hogyan lett a kürtőskalács a magyarországi streetfood-forradalom nagy nyertese? Az új ízesítéseket vagy a klasszikusokat keresik a legtöbben? És tényleg lehetne olyan világhírű a kürtőskalács, mint a pizza vagy a croissant?

Az ezredforduló utáni kezdetek

Világot akartunk látni, jöttünk Magyarországra, ami nagy élmény volt erdélyi magyarokként. Nagyon megtetszett az, hogy az emberek sorban állnak, és csillogó szemmel várják, hogy átadjunk nekik egy ott, frissen készített kürtőskalácsot. Akkor megfogalmazódott bennünk az a gondolat, hogyha valamit ennyire szeretnek, miért ne csináljuk tényleg olyan formában, ami üzletet is hoz. Közgáz-marketing szakos egyetemista lévén onnantól kezdve minden dolgozatomat, projektemet arról írtam, hogy egyszer majd a kürtőskalácsból brandet építünk, és a logónk óriásplakátról fog visszaköszönni. Akkoriban persze akkor kinevettek a tanáraim ezért.

Medvét lehet ölni vele

Egy kollégám úgy fogalmazott, hogy a szénkezelés művészete nagyon fontos, és tényleg így van. Mert azt valóban tudni kell, hogy ha nagyon sok a parázs alatta, akkor gyorsan megkaramellizálódik a cukor, viszont nem sül át teljes egészében a tészta. Ha viszont kevés a parázs alatta, akkor ugyan átsül egy idő után a tészta, viszont kívül nagyon kemény lesz. Ahogy nálunk mondanák: medvét lehet ölni vele. Kell is néha, mert – ahogy a mondás tartja – a medve nem játék.

Pizza, croissant, kürtőskalács

Anno megfogalmazódott bennünk egy ilyen küldetés, hogy egyszer úgy emlegessék a kürtőskalácsot magyar termékként, mint az olaszok pizzáját vagy a franciák croissant-ját. És úgy vagyok vele, ha valaki lenyúlja a receptünket, vagy éppen három várossal odébb vagy bárhol kezd sütni az alapján, akkor ő is ennek a küldetésünknek a része, hogy a kürtőskalácsot ismertessük meg a nagyvilággal.

A málnás kezd feljönni

Mindig igyekszünk innoválni, de csak olyan ízeket hozunk be, ami a cukormázzal jól harmonizál, és hozzáad valamit az egészhez. Csak azért, hogy jól nézzen ki, színes cukorkát nem szórok a kürtőskalácsra. (…) Mindig kellenek az újdonságok, hogy tudj egy jó közösségimédia-kampányt csinálni, hogy felhívd magadra a figyelmet, hogy aki hozzád jár sok éve, ő is találjon valami újat nálad. De – ha hiszitek, ha nem – kitalálhatunk mi bármit, akkor is a vanília, dió, fahéj fogy messze a legjobban. A málnás kürtőskalácsot már annyira bevezettük a köztudatba, hogy az első ötben kezd benne lenni, de a többség a klasszikusokat választja.

Legfrissebb epizódok
Háromharmad
Della
Első kézből
Ziccer
Buksó
Filéző
Reklámszünet
Zöldövezet
Nincs rá szó
Szintén zenész
Europoli
Ötkarikás szemek
Rendszerváltás30
Kilépők
Szerintem
Bárkiből valaki
Sorozatlövő
Határsértők
Olvasói sztorik