Lázár János építési és közlekedési miniszter kezdeményezésére tavaly év végén átalakították a tárca portfoliójához tartozó állami vállalatok működési rendjét: egyetlen hónap alatt csoportosították át a MÁV Szolgáltató Központ Zrt.-hez (MÁV SZK) a beszerzéseket és készletgazdálkodást.
Elvették a többi között az 57 ezer munkavállalót összefogó MÁV Zrt., a vasúti személyszállítást lebonyolító MÁV Start, a Volánbusz és a Magyar Közút Nonprofit Zrt. vezetésének önálló döntési jogköreit, így most már a mozdonyalkatrésztől a gumiabroncson át az üzemanyagig gyakorlatilag minden vásárlás és eszközbeszerzés ügyében a MÁV SZK-nál kell leadniuk a rendelést.
Az átszervezéssel minden érintett vállalat beszerzéssel foglalkozó személyi állománya, összesen 700–800 fő is átkerült a Bada János által irányított céghez, amely az Opten cégadatai szerint összesen 3717 főt foglalkoztat.
Lázár tavaly nevezte ki a MÁV SZK vezérigazgatójának Badát, jóllehet előtte nem rendelkezett nagyvállalati vezetői tapasztalattal. Az ügyvéd a miniszter régi bizalmi embere, kapcsolatuk a hódmezővásárhelyi iskolai évekig nyúlik vissza, amikor évfolyamtársak voltak a Bethlen Gimnáziumban.
Bada János a tulajdonosa annak a Promenád24 nevű portálnak is, amely februárban élesen támadta Navracsics Tibort, miután a közigazgatási és területfejlesztési miniszter többször is találkozott a volt ellenzéki miniszterelnök-jelölttel, Márki-Zay Péter hódmezővásárhelyi polgármesterrel, aki közismerten Lázár fő politikai ellenfele a városban.
A Telex cikke szerint a Promenád24 egy hét alatt mintegy 2,2–2,5 millió forintot költött a lejárató cikkek hirdetésére. Az első A buzizó polgármester és az „európai fideszes” meleg kézfogásai címmel jelent meg február közepén, majd február 24-én jött a következő Navracsics pénzt ad Márki-Zaynak címmel. Ebben az állt, hogy „Soros György tömi az egyik zsebét dollárokkal, a másikba Navracsics Tibor pakolná a forrásokat. Hazaáruló politikussal bratyizik a közigazgatási és területfejlesztési miniszter.”
Navracsics úgy nyilatkozott, rákérdezett a Parlamentben Lázárnál az ügyre, minisztertársa álláspontja pedig „megfelelt a Promenádon megjelent állásfoglalással”. „Vagy nagyon pontosan megtanulta a cikkek tartalmát, vagy ráhatással bírt a tartalomra” – fogalmazott Navracsics. Ami egyébként azért is érdekes, mert Lázár és Márki-Zay a 2022-es országgyűlési választás után közösen áll a sajtó elé, hogy demonstrálják békekötésüket, ami azonban minden jel szerint nem volt tartós.
Bada korábban a Nemzeti Hírközlési és Informatikai Tanács szakértői testületében dolgozott, 2018-ban pedig a szintén a Lázárhoz köthető Batidai Vadászkastélyt működtető Grosswiese Zrt.-ben kapott vezetői állást. Igazgatósági tagságát a MÁV-os megbízatása mellett is fenntartotta.
A beszerzés központosításával kapcsolatban megkerestük Lázár tárcáját. Az Építési és Közlekedési Minisztérium a válaszadást továbbpasszolta a MÁV sajtóosztályának, holott az átszervezés több olyan vállalatot is érint, amelyik nem tagja a MÁV-Volán-csoportnak. Arra a kérdésre így nem is kaptunk választ, hogy mely cégektől vették el az önálló beszerzési jogot.
A MÁV-sajtóosztály levele szerint a központosítást
a költséghatékonyság mellett a cégcsoport beszerzéseinek átláthatóbbá és gyorsabbá tétele, valamint a piaci verseny erősítése, kiszélesítése, transzparensebbé tétele is vezérelte.
Azt is írták, hogy a beszerzési és raktározási tevékenységek átszervezése egy nagy integrációs folyamat része, ami egy éve indult a MÁV-Volán-csoportnál: a működést a piaci nagyvállalatok mintájára kívánják költséghatékonyabbá tenni. A cégcsoport back office tevékenységeinek ellátását ezért központosították egy helyre, a humán, gazdasági, informatikai szolgáltatást is végző MÁV SZK Zrt.-hez.
Forrásaink szerint az első hetekben kaotikus állapotok alakultak ki, erre a Vasutas Szakszervezet tavaly októberi beszámolója is utalt. A szakszervezet szerint a MÁV humánerőforrás-ügyi vezérigazgató-helyettesének részvételével ülést tartottak az átszervezésről, ahol kiderült, hogy a beszerzésekkel foglalkozó munkavállalók jogilag átkerülnek ugyan a MÁV SZK-hoz, de „feltehetően ugyanott, ugyanazon eszközökkel, vélhetően ugyanazon főnökök felügyelete alatt fognak dolgozni még jó ideig, mint az átszervezést megelőzően”.
Úgy tudjuk, az ország legnagyobb létszámú vállalatait összefogó csoport több vezetője is igyekezett fúrni az intézkedést. A menedzsmentek hatalmasra duzzasztott beszerzési listákkal bombázták az új központot, ami oda vezetett, hogy a napi beszerzések intézése rövid idő alatt visszakerült a cégek hatáskörébe.
Egy lapunknak nyilatkozó szakértő azt állította, hogy az átszervezéstől nem lesz gyorsabb az ügyintézés, és nem csökkennek majd a vállalatcsoport kiadásai. Szerinte a közlekedési területet továbbra is egy régi gárda uralja, ezért egy ilyen kísérleti jellegű változtatás nem eredményez alapvető javulást a rendszer egészének működésében. Sőt, szerinte a beszerzési út meghosszabbítása is megakasztja a cégek tevékenységét.