Korábban megírtuk, hogy szerda este lezárták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálját, illetve az odavezető utat. Utóbb az is kiderült, hogy a riadalmat egy sugárzó anyagot tartalmazó csomag okozta.
Az irídium izotópot a magyar Izotóp Intézet Kft. rendelte meg az oroszországi Dimitrovgradból. A speciális anyagot tartalmazó konténer Isztambulon keresztül érkezett. A repülőtéri személyzet azután riasztotta a katasztrófavédelmet, hogy észlelték: a tároló felforrósodott.
A vállalat szerint nem történt rendellenesség, hiszen a szállítás során természetes az ilyen jellegű hőmérséklet-emelkedés. Az is biztos, hogy egészségre ártalmas anyag nem szivárgott ki a konténerből.
Mire kell a sugárzó anyag?
Az irídiumnak (Ir) több radioizotópja is létezik. Lakatos Mihály, az Izotóp Intézet Kft. ügyvezető igazgatója a 24.hu megkeresésére elárulta, a szerdai fennakadást egy szállítmány Ir-192 okozta.
Az izotópot nem tudományos céllal használják fel, hanem az ipari radiográfiában hegesztési varratok minősítésére, vizsgálatára
− nyilatkozta Lakatos Mihály.
Az Ir-192 más radioaktív anyagokhoz hasonlóan megfelelő csomagolás és szakértelem nélkül veszélyt jelenthet a szervezetre. Az irídium 192-es izotópja például bomlása során béta- és gamma-sugárzást bocsát ki, melyek károsíthatják a DNS-molekulákat, mutációt idézve elő.
Az Ir-192 meglehetősen erős gamma-sugárzását főként az ipari radiográfiában alkalmazzák a fémben található hibák észlelésére, igaz, időnként az egészségügyben is felhasználják radio- és brachyterápiához.
Lakatos Mihály szerint az efféle alapanyagokat kutató, illetve izotóp-előállító reaktorokban aktiválják fel. Magyarországon az MTA többségi tulajdonában álló Izotóp Intézet Kft. végez efféle munkát, emellett pedig számos külföldi vállalat foglalkozik hasonló tevékenységgel.
Veszélyes anyagok a gépeken
Valójában egyáltalán nem ritka, hogy utasszállítókon fuvarozzanak radioaktív anyagokat. A vállalatoknak természetesen komoly előírásoknak kell megfelelniük, amikor ilyen rakományokkal dolgoznak.
Lakatos Mihály szerint az izotópokat változó mennyiségben szokták szállítani.
Az Izotóp Intézet Kft. tárolója például 500 terabecquerel aktivitáshatárig használható, a szerdán megérkezett szállítmány pedig 465 terabecquereles volt. Egy becquerel az aktivitása annak a radioaktív anyagnak, amelyben másodpercenként egy atommag bomlik el.
A veszélyes anyagok légi szállításáról ebben a cikkünkben írtunk bővebben.
Lakatos Mihály a 24.hu-nak azt is elmondta, hogy a szállítmányozó, azaz a Turkish Airlines felelősége a reptér informálása a speciális anyag érkezéséről. A megrendelő, jelen esetben az Izotóp Intézet Kft. a beszállításhoz szükséges engedélyeket az Országos Atomenergia Hivatalon keresztül szerezi be. A szállítás pontos idejéről aztán a cégnek kötelessége értesítenie az Országos Atomenergia Hivatalt, az Országos Rendőr-főkapitányságot és a katasztrófavédelmet.
A folyamat zökkenőmentesen szokott zajlani, Lakatos Mihály kérdésünkre nem tudott feleleveníteni a szerdaihoz hasonló esetet.
Kiemelt fotó: MTI/Jászai Csaba