Tudomány

Kiderült, mire használták volna a Ferihegyen forrósodó izotópot

Az irídium 192-es izotópja utazott abban a konténerben, amely szerda este kisebb riadalmat okozott a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren. A sugárzó anyagot főként ipari radiográfiában alkalmazzák.

Korábban megírtuk, hogy szerda este lezárták a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2B terminálját, illetve az odavezető utat. Utóbb az is kiderült, hogy a riadalmat egy sugárzó anyagot tartalmazó csomag okozta.

Az irídium izotópot a magyar Izotóp Intézet Kft. rendelte meg az oroszországi Dimitrovgradból. A speciális anyagot tartalmazó konténer Isztambulon keresztül érkezett. A repülőtéri személyzet azután riasztotta a katasztrófavédelmet, hogy észlelték: a tároló felforrósodott.

A vállalat szerint nem történt rendellenesség, hiszen a szállítás során természetes az ilyen jellegű hőmérséklet-emelkedés. Az is biztos, hogy egészségre ártalmas anyag nem szivárgott ki a konténerből.

Mire kell a sugárzó anyag?

Az irídiumnak (Ir) több radioizotópja is létezik. Lakatos Mihály, az Izotóp Intézet Kft. ügyvezető igazgatója a 24.hu megkeresésére elárulta, a szerdai fennakadást egy szállítmány Ir-192 okozta.

Az izotópot nem tudományos céllal használják fel, hanem az ipari radiográfiában hegesztési varratok minősítésére, vizsgálatára

− nyilatkozta Lakatos Mihály.

Az Ir-192 más radioaktív anyagokhoz hasonlóan megfelelő csomagolás és szakértelem nélkül veszélyt jelenthet a szervezetre. Az irídium 192-es izotópja például bomlása során béta- és gamma-sugárzást bocsát ki, melyek károsíthatják a DNS-molekulákat, mutációt idézve elő.

Az Ir-192 meglehetősen erős gamma-sugárzását főként az ipari radiográfiában alkalmazzák a fémben található hibák észlelésére, igaz, időnként az egészségügyben is felhasználják radio- és brachyterápiához.

Fotó: Thinkstock

Lakatos Mihály szerint az efféle alapanyagokat kutató, illetve izotóp-előállító reaktorokban aktiválják fel. Magyarországon az MTA többségi tulajdonában álló Izotóp Intézet Kft. végez efféle munkát, emellett pedig számos külföldi vállalat foglalkozik hasonló tevékenységgel.

Veszélyes anyagok a gépeken

Valójában egyáltalán nem ritka, hogy utasszállítókon fuvarozzanak radioaktív anyagokat. A vállalatoknak természetesen komoly előírásoknak kell megfelelniük, amikor ilyen rakományokkal dolgoznak.

A radioaktív anyagokat rendkívül ellenálló csomagolásban kell tárolni, hogy semmiképp se fenyegessék az emberi egészséget.

Lakatos Mihály szerint az izotópokat változó mennyiségben szokták szállítani.

Az Izotóp Intézet Kft. tárolója például 500 terabecquerel aktivitáshatárig használható, a szerdán megérkezett szállítmány pedig 465 terabecquereles volt. Egy becquerel az aktivitása annak a radioaktív anyagnak, amelyben másodpercenként egy atommag bomlik el.

A veszélyes anyagok légi szállításáról ebben a cikkünkben írtunk bővebben.

Veszélyes vírusokkal, radioaktív anyagokkal repülünk az utasszállítókon
Jó biznisz, ezért viszik a légitársaságok a veszélyes anyagokat az utasszállítókon. Minél veszélyesebb, annál magasabb az ár.

Lakatos Mihály a 24.hu-nak azt is elmondta, hogy a szállítmányozó, azaz a Turkish Airlines felelősége a reptér informálása a speciális anyag érkezéséről. A megrendelő, jelen esetben az Izotóp Intézet Kft. a beszállításhoz szükséges engedélyeket az Országos Atomenergia Hivatalon keresztül szerezi be. A szállítás pontos idejéről aztán a cégnek kötelessége értesítenie az Országos Atomenergia Hivatalt, az Országos Rendőr-főkapitányságot és a katasztrófavédelmet.

A folyamat zökkenőmentesen szokott zajlani, Lakatos Mihály kérdésünkre nem tudott feleleveníteni a szerdaihoz hasonló esetet.

Kiemelt fotó: MTI/Jászai Csaba 

Ajánlott videó

Olvasói sztorik