Belföld
Flying with the airline based in Greece, Aegean Airlines, a member of Star Alliance. Aegean is flying an entire Airbus narrow body fleet and has a subsidiary airline, Olympic Air that flies turboprops. Aegean has a fleet of 49 airplanes and serves 81 destinations. The main hub is Athens International Airport, Larnaca Airport in Cyprus and Thessaloniki Makedonia airport in Greece. Aegean ordered in March of 2018, 42 new Airbus planes, a deal worth of 5 billion dollars. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)

Veszélyes vírusokkal, radioaktív anyagokkal repülünk az utasszállítókon

Korábban a témában:

Folyik még a vizsgálat a Liszt Ferenc repülőtéren, de annyit már tudni, hogy a szerda esti pánikot okozó, ólomköpenybe burkolt csomagból egészségre veszélyes izotóp nem került a környezetbe. A repülés során az utasokat érő kozmikus sugárzás nagyobb, mint amennyi az orvosi izotóppal megejtett társasutazás során érheti őket – mondta a 24.hu által megkérdezett szakértő.

Budapest, 2015. március 17.
A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülõtér 2b Terminálja a fõváros XVIII. kerületében, elõtérben a Terminál Parkolóban várakozó személygépkocsik. 
MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba 
***************************
Kedves Felhasználó!
Az Ön által most kiválasztott fénykép nem képezi az MTI fotókiadásának, valamint az MTVA fotóarchívumának szerves részét. A kép tartalmáért és a szövegért a fotó készítõje vállalja a felelõsséget.
Egy magyar cég rendelte a sugárzó anyagot, ami miatt le kellett zárni a ferihegyi repteret
Oroszországból Törökországon keresztül jött az irídium izotópot tartalmazó konténer.

A légiutasok ugyan nem tudnak róla, de

gyakorta utaznak együtt veszélyes anyagokkal, alkalmanként fertőző vírusokkal, ólomkonténerbe zárt radioaktív anyagokkal vagy akár holttestekkel.

A mostani eset főszereplője a Turkish Airlines volt, de minden légitársaság szállít bizonyos veszélyes árukat az utasszállítóin. Minél veszélyesebbet, annál drágábban.

Az utasok megnyugtatására azonban a szakértő elmondta, szigorú nemzetközi előírások vonatkoznak a veszélyes áruk szállítására, és szolgálják a repülésbiztonságot. A légitársaságoknak ezeket be kell tartaniuk, saját szabályzatukban eltérhetnek ezektől, de csakis a biztonság irányába, azaz a nemzetközi előírásoknál enyhébb feltételeket nem, csak szigorúbbakat írhatnak elő a gépeiken.

Budapest, 2017. augusztus 3.
A Turkish Airlines légitársaság TC-JHV lajstromszámú, Boeing 737-8F2 típusú utasszállító repülõgépe végez leszállást a Liszt Ferenc Repülõtér 2-es kifutópályáján.
MTVA/Bizományosi: Máté Attila 
***************************
Kedves Felhasználó!
Ez a fotó nem a Duna Médiaszolgáltató Zrt./MTI által készített és kiadott fényképfelvétel, így harmadik személy által támasztott bárminemû – különösen szerzõi jogi, szomszédos jogi és személyiségi jogi – igényért a fotó készítõje közvetlenül maga áll helyt, az MTVA felelõssége e körben kizárt.
Képünk illusztráció: A Turkish Airlines légitársaság TC-JHV lajstromszámú, Boeing 737-8F2 típusú utasszállító repülõgépe végez leszállást a Liszt Ferenc Repülőtér 2-es kifutópályáján.
Fotó: MTVA/Bizományosi: Máté Attila

A repülőtérüzemeltető Budapest Airport Zrt. úgy fogalmazott kérdésünkre, hogy nem ritka a „valamilyen szempontból speciális anyagok” szállítása, és bizonyos mennyiségű és fajtájú árut utasszállító gépek csomagterében is lehet szállítani a legszigorúbb biztonsági előírások betartásával. Nincs külön statisztikájuk arról, hogy évente mennyi speciális árut kezelnek a légitársaságok és a kiszolgálóik, ez ugyanis az általános cargo forgalom része, amely esetenként csupán különleges elbánást igényel – írták megkeresésünkre.

Az ENSZ is beszállt a szabályozásba

Ami az ügymenet jogi részét illeti, a fedélzetre csak a kapitány engedélyével kerülhet a veszélyes áru, amiről a feladó veszélyesáru-nyilatkozatot ad, hogy a csomag minden tekintetben megfelel az előírásoknak. Ezt a dokumentumot a fedélzeten kell tartani, s ha például veszélybe kerül a gép, a légiirányítóknak jelezni kell, hogy veszélyes áru van a gépen. A veszélyes anyagokat besorolják, így a kísérődokumentum alapján rögvest látják az illetékesek, hogy gond esetén milyen védőfelszerelésre, beavatkozásra lehet szükség.

Ez sokkal flottabb kezelést tesz lehetővé, mint az egységes nemzetközi szabályozást megelőzően. A hőskorban előfordult olyan eset, hogy a budapesti repülőteret lezárták, mert egy csomagból fehér por ömlött ki, és azt sem tudták, mihez kezdjenek az ismeretlen anyaggal. Akkor a MÁV vegyimentesítő csapatát hívták ki, az állapította meg a por összetételét, és miután bebizonyosodott, hogy ártalmatlan szerről van szó, megnyitották a forgalmat. A bevezetett számkódok alapján azonban már előre pontosan megtervezhető a szükséges beavatkozás.

A 24.hu által megkérdezett pilóták is arról számoltak be, hogy gyakran kaptak veszélyes szállítmányt. Ennek minősül az élőállat, de a holttest is például, ugyanakkor a leggyakrabban radioaktív izotópokkal utaztak együtt. Utóbbiakat tömör ólomköpeny veszi körül a szállítmányt, és a mázsás ólomcsomagoknak ki kell bírniuk (szivárgásmentesen át kell vészelniük) egy szokásos repülőbalesetet. Részletes szabályok vannak arra, hogy ezeket a csomagokat a padlótól, illetve egymástól milyen távolságra kell elhelyezni, hány kerülhet fel a szállítótérbe.

NETHERLANDS - APRIL 22:  A radiation detector and radioactive material in a sealed container sit inside an office at the Jewometaal Stainless Processing B.V. plant in Rotterdam, The Netherlands, on Tuesday, April 22, 2008. The International Atomic Energy Agency said that countries must increase regulations and support for its recycled metal industry or risk radiation threatening the $88 billion industry for recycled metal, which is used in everything from Chinese wristwatch bands to American beer cans.  (Photo by Roger Cremers/Bloomberg via Getty Images)
Képünk illusztráció
Fotó: Roger Cremers/Bloomberg/ Getty Images

Radioaktív anyag jöhet, lítiumakkumulátor nem

A mostani ferihegyi esetnél orvosi célú izotópról volt szó, ezek felezési ideje rövid, ezért a közútinál gyorsabb szállításról kell gondoskodni. (Az emberi szervek esetében, amikor órák alatt kell a helyszínre juttatni az átültetendő szervet, speciális szállítókat, külön gépeket vesznek igénybe. Ebben utazik például a Rogán Antal minisztert lagziba repítő cég, a Fly-Coop és a bizniszben felbukkant a miniszterelnökhöz közel álló Garancsi Istvántól Hernádi Zsolt Mol-vezérhez került tőkealap befektetése is.)

Vannak ugyanakkor olyan áruk, amelyeket utasszállítókon nem, csak teherszállító gépeken engedélyeznek, mert túl veszélyesek. Ilyenek például a lítiumakkumulátorok. Az utasok természetesen magukkal vihetik a mobiltelefonjaikat a fedélzetre, nagyobb tételben azonban nem lehet az akkumulátorokat utasszállítóra tenni, ezt a gyulladásveszély miatt tiltják az előírások.

A radioaktív szállítmányok zöme orvosi vagy ipari célú

Az úgynevezett veszélyes árukat többek között az ENSZ, illetve a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) keretszabályozása alapján kilenc csoportba sorolják:

  • robbanóanyagok
  • gázok
  • gyúlékony folyadékok
  • gyúlékony szilárd anyagok
  • oxidáló anyagok
  • mérgező és fertőző anyagok
  • radioaktív anyagok
  • korrozív anyagok
  • egyéb veszélyes anyagok

A radioaktív anyagok csoportjába olyan, radionuklidot tartalmazó radioaktív anyagok tartoznak, amelyek néhány szempontból, például a koncentrációt illetően meghaladnak bizonyos előre meghatározott értékeket. A radionuklidok bomlása során sugárzás jön létre, amely az emberek számára komoly egészségügyi kockázatot jelenthet. Ezért ezeket az anyagokat fokozott figyelemmel, például jól lezárt ólomtartályban kell szállítani. A gyakran szállított radioaktív anyagok között megtalálhatók a sugárterápiához használt orvosi izotópok mellett a radioaktív ércek, szegényített urán, dúsított urán, uránpor vagy felszíni szennyezett tárgyak. Egyes jelentések szerint radioaktív szállítmányok 95 százalékát az orvosi vagy ipari anyagok teszik ki.

Nem sérült meg a konténer

Nem volt külsérelmi nyom azon a konténeren, ami miatt szerdán este le kellett zárni a Liszt Ferenc-repülőteret – nyilatkozta csütörtökön délután Salik Ádám, az Országos Közegészségügyi Intézet (OKI) Sugárbiológiai és Sugáregészségügyi Főosztályának fizikusa az MTI-nek. A helyszíni mérések alapján radioaktív anyag nem került a levegőbe, az izotópot szállító konténer sértetlen – tette hozzá. Az ijedtségre az adta az okot, hogy a konténer a környezeténél melegebb volt, ez azonban a szakember szerint természetes, amikor nagy mennyiségű radioaktív anyagot szállítanak. A konténerben 465 terabecquerel (TBq) mennyiségű irídium-192 izotópot szállítottak. A szakember jelezte, az egészségügyben és az iparban használatos radioizotópok szállítására a legmagasabb fokú biztonsági követelmények vonatkoznak, elvileg akkor sem sérülhet meg, ha 30 percig 800 Celsius-fokú égésnek teszik ki, de a csomagolásnak ki kell bírnia, ha 9 méterről egy 500 kilogrammos súlyt ejtenek rá.

Kiemelt kép: Nicolas Economou/NurPhoto/AFP

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.