Legutóbb akkor szerepelt a hírekben Homlok Zsolt, amikor két, sokmilliárdos projekttől kellett búcsúznia a Mészáros családba 2017-ben beházasodott vasúti vállalkozónak. A Szabad Európa szellőztette meg márciusban, hogy a viták odáig fajultak, hogy Mészáros Lőrinc felcsúti milliárdos kitette a projektekből a Homlok érdekkörébe tartozó szereplőt, az alvállalkozóként dolgozó Vasútvill Kft.-t. A történteket azzal hozták összefüggésbe, hogy megromlott Homlok és Mészáros Lőrinc kisebbik lányának a házassága. Annyi látszott a cégbejegyzésekből, hogy Mészáros Ágnes eltűnt a Homlok-cégekből, Homlok Zsolt pedig más címre költözött Mészárosék felcsúti házából.
Építőipari forrásaink úgy tapasztalták, hogy a kapcsolat azóta sem rendeződött, a kiesett alvállalkozói munkákat más cégekkel végeztetik el, és úgy érzékelik a piacon, hogy a „nagy elosztók” a Mészáros-affért követően nem kapkodnak a Homlok-cégek után. Amúgy is kevés a megrendelés, Mészáros-ágon nem valószínű, hogy Homlokék munkához jutnak, más út pedig nem nagyon van – fogalmazott az egyik, évtizedek óta az út- és vasútépítésben aktív cég vezető munkatársa.
A napokban Homlok Zsolt mindenesetre új céget alapított fivérével, a cégcsoport legújabb tagja a Homlok International Kft., amelynek a profilja vasútépítés. Érdeklődésünkre, hogy milyen konkrét projektre alapították a társaságot, illetve a vasútépítésen belül milyen szakmunkákat végeznek, Homlok titkárságán keresztül csak általános választ kaptunk:
a Homlok International Kft. alapítói, mérnök és szakemberállománya hazai és külföldi tapasztalatokkal egyaránt rendelkezik a vasútépítés területén, ezt a szaktudást nemzetközi területen is hasznosítani kívánják.
Homlok Zsolt fő cégének, a Homlok Építő Zrt.-nek a cégbejegyzéséből annyi látszik, hogy szeptember elején fióktelepet nyitott Szerbiában.
Az észtországi kapcsolat
Szeptember elején Homlok Zsolt feltűnt egy másik cégben is, a GES Coaching Kft.-ben, amelyről kérdésünkre annyit közöltek, hogy ingatlanhasznosítással foglalkozik. A vállalkozó a GES ügyvezetője lett, sőt ha kicsit beletúrunk a cégdokumentumokba, akkor annál több is. A cég az ügyvezetőváltással egy időben tulajdonosváltáson is átesett, az Opten adatbázisa szerint az új tulaj a tallinni székhelyű Colaire Consulting Osaühing, az észt cégnek pedig a fivér, Homlok Tibor a kézbesítési megbízottja.
A Homlok-birodalomban nem először találkozunk a Colaire Consulting Osaühing nevével, ugyanez a cég bukkant fel akkor is, amikor Homlok Zsolt megszerezte a Vasútvill Kft.-t. Akkor azt írtuk, hogy egy prágai cégen keresztül szállt be a Mészáros-klán vasúti cégszerzésébe. A pályakarbantartással és felsővezeték-építéssel foglalkozó Vasútvill 76 százalékos tulajdonosa lett 2017-ben a Rafinanz Promotion s.r.o., az utóbbinak pedig az akkori cseh cégadatok alapján Homlok Zsolt volt a vezetője és 75 százalékos tulajdonosa – a maradék 25 százalékos üzletrészt a Colaire Consulting jegyezte.
Akkor még nem volt világos, kié az észt Colaire Consulting OÜ, a GES cégirataihoz csatolt tallinni közjegyzői dokumentumból viszont az látható, hogy ez is Homlok-érdekeltség. Az irat négy részvényest sorol fel, a 10 ezer eurós jegyzett tőkéből 5100 euró Homlok Zsolt, 2400 euró Homlok Tibor, 1250–1250 euró pedig dr. Német Zoltán, illetve a Gilad Consulting OÜ üzletrésze.
Veszteség hátán leminősítés
a Homlok Építő Zrt. 5,3 milliárd forint árbevétellel és 332 millió forint veszteséggel zárt, ami jócskán elmarad a 2021-es csaknem 10 milliárdos csúcstól, amikor még több mint 700 milliós nyereséget könyvelhetett el a cég.
Az időközben egy svájci adóparadicsomba vesző tulajdonosi hátterű Vasútvill, amelyben közvetlenül már nem mutatható ki Homlok Zsolt részvétele, ugyancsak gyengébben teljesített a korábbi években megszokottnál. A bevétele bő 6 milliárd forint volt tavaly, ami a felét sem éri el a megelőző évben elkönyvelt 14 milliárdos forgalomnak, az adózott eredmény pedig mindössze 28 millió forintra apadt, szemben a 2021-es 541 millióval.
A kilátásokat sem látszanak biztatónak. A 3 milliárd forintos kötvénykibocsátása miatt a tőzsdei adatbázisban is szereplő Vasútvill kibocsátói minősítését júliusban rontotta a Scope Ratings. A minősítő ezt általánosságban a költségvetési megszorítások és az uniós források elapadása miatt az építőipart sújtó megrendelés visszaeséssel indokolta, de a céget súlyosan érintő szerződésfelmondásokra is utalt, és arra, hogy emiatt a Vasútvill kapacitáscsökkentésre kényszerült, ami a helyzet normalizálódása után problémát okozhat.