Az Orbán Viktor miniszterelnököt szívességből reptető Garancsi István cége, a Market Zrt. 22,2 milliárd forintért végzi el Debrecen Észak-Nyugati Gazdasági Övezetének bel- és csapadékvíz elvezetéséhez szükséges földmunkákat, illetve az engedélyeztetési eljárást. A BMW-gyár éppen itt, a Debrecen Észak-Nyugati Gazdasági Övezetben épül fel.
A hatalmas megbízásra ajánlatot nyújtott be a Duna Aszfalt Zrt. és a He-Do Kft. is, ezeket végül érvénytelennek nyilvánították, így a nyílt eljárásban végül Garancsi cége győzedelmeskedett – derül ki a Közbeszerzési Hatóság honlapjára feltöltött dokumentációból (amit pdf-ben itt talál, a pontos műszaki leírást is itt olvashatja el.) Alvállakozóként az OK Bau Kft.-t jelölték meg, ez a cég szintén a Market-csoport tagja.
Szijjártó Péter külügyminiszter tavaly júliusban jelentette be, hogy a BMW gyárat épít a Debrecen melletti 400 hektáros területen. A beruházás értéke meghaladja az egymilliárd eurót, a gyárral ezer új munkahelyet teremt a német autógyártó. Októberben, az aláírási ceremónián már magyarázkodnia kellett a miniszternek, mert kiderült, hogy a BMW egyedi kormánydöntés keretében 12,3 milliárd forint támogatást ad a multinacionális vállalatnak. A tárcavezető úgy fogalmazott: a támogatás busásan meg fog térülni, illetve hozzátette, hogy a leendő BMW-gyár telephelyéhez közel új csomópontot alakítanak ki az M35-ös autópályán, 2×2 kétsávosra bővítik az odavezető összekötő utat, konténerterminált építenek villamosított vasúti összeköttetéssel, új telekommunikációs és gázhálózatot alakítanak ki.
Novemberben pedig a hvg.hu cikke alapján mi is beszámoltunk róla, hogy Debrecen önkormányzata 44 milliárd forint hitelt vett fel az épülő BMW-gyárra, a város a Modem Modern és Kortárs Művészeti Központnak helyet adó épületet ajánlotta fel fedezetként. Nem sokkal később a piaci befektetés és a közpénzes fejlesztés közötti határ még jobban elmosódott: 2018 november végén a Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározat már azt hirdette, hogy
A napi.hu cikke szerint az Észak-Nyugati Gazdasági Övezetnek elkeresztelt területen
- útépítésekre 44 milliárd 115 millió forintot különítettek el,
- vasútfejlesztés 71 milliárd 591 millió forintot szánnak,
- a közművek állami támogatása pedig 10 milliárd 33 millió forint lesz.
Szintén ebben a számban hozták nyilvánosságra, hogy a kormány a Debreceni Nemzetközi Repülőtér működtetéséhez 324 millió forintot irányozott elő.
Garancsi Istvánról, a Videoton tulajdonosáról legutóbb egy hete írtunk, mivel a Pénzügyminisztérium 2,6 milliárd forinttal támogatta a többségi tulajdonában lévő Market International Zrt.-t. Az üzletember nevét azért emlegettük tavaly olyan gyakran, mert kiderült, hogy szívességként az ő vendégeként utazott bérelt repülőgépen Orbán Viktor a Garancsi-féle klub, a MOL Vidi meccseire.
Garancsi István érdekeltségei rengeteg, állami pénzből finanszírozott munkát nyertek el a mostani 22 milliárdos megbízás előtt is:
- A Market Zrt. 25,7 milliárdért épít hokicsarnokot Székesfehérváron.
- A rendőrség évek óta bérel egy kispesti ipartelepet a Garancsi-féle Sinvest Rippl-Rónai 1 Kft.-től, amiért az ötéves időtartam alatt 454 millió forintot fizetettek.
Csányi Sándorral és Hernádi Zsolttal közös érdekeltsége, a CDHT Hotel Projekt Kft. 2,9 milliárd forint támogatást kapott szállásfejlesztésre a Magyar Turizmus Ügynökségtől.
2015-ben Garancsi István a Figyelőnek adott interjúban úgy fogalmazott: egy hegymászótúra óta kötélbarátság fűzi Orbán Viktorhoz, de a miniszterelnökkel mint magánemberrel nincsen üzleti kapcsolata.
Kiemelt képünkön: Garancsi István, a Videoton tulajdonosa és Orbán Viktor miniszterelnök a labdarúgó Európa Liga-selejtező első fordulójában játszott Videoton FC-Mladost Podgorica mérkőzésen a székesfehérvári Sóstói Stadionban 2013. július 4-én. Fotó: Beliczay László / MTI