A kormányzati kommunikációs feladatok ellátására szóló központosított közbeszerzés 30 milliárdos keretszerződésén belül most a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) számára indul kampány. A Lázár János szívügyének tekintett tram-train Szeged-Hódmezővásárhely elővárosi vasútvonal projektjének fejlesztését fogják reklámozni, amire már megköttetett a szerződés is.
A keretmegállapodás alapján a megrendelő konzultációt folytatott le, és mint már sokszor, most is Balásy Gyula két cégét, a New Land Média Kft. és a Lounge Design Kft-t bízták meg a munkával.
A keretösszeg erre a kampányra nettó 60 millió forint, amiből a megrendelő 70 százalékot (42 millió forintot) ki kell hogy merítsen. Abban az esetben pedig, ha a 60 millió mégsem lenne elég, opciósan jöhet még hozzá 18 millió forint költés. Azaz a végszámla valahol 42 és 78 millió forint között lesz. A megbízás a keretösszeg kimerüléséig, de legkésőbb 2021. január 31-ig szól.
Balásy cégei rendkívül sikeresek a kormányzati kommunikációs tendereken, melyek révén jelentős bevételekre tesznek szert. 2017-ben az állami médiaköltések csaknem felét kapták meg 44,97 milliárd forint értékben, eredményeik a várakozásoknak megfelelően minden korábbi évüket jelentősen felülmúlták.
2017-ben minden addiginál magasabb összeget, több mint 66 milliárd forintot költöttek kormányzati kommunikációra, 2018-ban pedig 50 milliárdot tapsoltak el erre.
Csak úgy nyeli a pénzt a tram-train
A tram-train részben uniós, részben hazai költségvetési forrásból készül, építése tavaly áprilisban, számos megtorpanás után kezdődött el. A megvalósításhoz Lázár János még a Miniszterelnökség fejeként körömszakadtáig ragaszkodott. Noha 2017 elején elején még csupán 23 milliárd forintra becsülte a kormány a projektet, a nyár végén már 72 milliárd forintot különítettek el rá, azaz megtriplázódott az ár. Ebből a legnagyobb tétel 48,64 milliárd forinttal a pályafejlesztés és -építés. Nem tudni, mennyi lesz a végszámla, de tavaly januárban már 80 milliárdos beruházásként emlegették.
Maguk a járművek is jelentős költségeket emésztenek fel. 2017 áprilisában derült ki, hogy a 30 kilométeres távot 45 perc alatt megtevő tram-train ára brutálisan elszállt: a nyolc villamosvonatot összesen 16 milliárd forintért szállítja a Stadler Rail Valencia, s ez 6 milliárd forinttal több, mint amennyit a kormány a járművekre szánt. De ha a darabonként 372 millióba kerülő WC-ket is számítjuk, akkor már 19 milliárdos a járműbeszerzés.
Egy hiányzó vonalszakasz megépítése 13 milliárd forinttal növelte a költségeket. Tavaly júniusban a költséges beruházás rázós részének tűnt a karbantartó csarnok megépítése, amire akkor még nem volt elég a 2,5 milliárd forint. Aztán a rendszerhez szükséges járműtelep építésére 2 milliárd 750 millió forintot, míg az előkészítés tervezésére 1 milliárd 250 millió forintot hagyott jóvá a kormány.
Kiemelt kép: Máthé Zoltán /MTI