Amerikai kutatók szerint komoly hatással lehet akár még a napenergia kihasználhatóságára is a tengeri áruszállítás: a Washingtoni Egyetem tanulmányából az derül ki, hogy a szállítóhajók annyi szennyezőanyagot engednek a levegőbe, hogy a szálló porszemek körül felhők képződnek, és ezek eltakarhatják a napot – csakhogy sokkal jobban visszaverik a napfényt, mint a természetes felhők, ezért segíthetnek a globális felmelegedés elleni harcban, írja az EurekAlert.
A kutatók az Atlanti-óceán egyik szállítóútvonalát vizsgálták meg 2003 és 2015 között műholdképek segítségével: megnézték, hogy alakul a szulfátok kibocsátása Európa és Dél-Afrika között. Úgy számolták, hogy a szennyeződés annyi extra felhőt képzett az égre, hogy négyzetméterenként 2 wattnyi napenergiától szabadította meg a tenger felszínét. A kutatók arra következtetnek, hogy
A fosszilis tüzelőanyagok égetéséből származó szennyeződésrészecskék olyan magokká válnak, amelyek körül a légkörben található vízgőz felhőkké alakulhat. A levegőben lévő szulfát és néhány más anyag kisebb cseppekbe rendeződik, ami azt jelenti, hogy világosabb, jobb fényvisszaverő-képességgel rendelkező felhő lesz belőle. Ez valójában ilyen szempontból pozitívum: a kutatásból kiderült, hogy ha ezen szennyeződések köré globális szinten nem képződnének felhők, akkor könnyen lehet, hogy a bolygó átlaghőmérséklete már most sokkal magasabb lenne.
A szakértők figyelmeztetnek: bár egyes útvonalakon kisebb lehet a változás, globálisan már összeadódik a hatás, és befolyásolhatja a hőmérsékletet. Felhívják a figyelmet arra is, hogy ebben a témában érdemes több kutatást végezni, könnyen lehet, hogy a szulfátrészecskék segítségével akár szándékosan is befolyásolni lehetne a bolygó felmelegedését.