A Teslát sokan az önvezető autókkal azonosítják, pedig gyakorlatilag még a legújabb szoftverrel rendelkező legfrissebb verda, a Model Y sem teljesen önvezető. Az autók robotpilótáját irányító rendszer még nincs azon a fejlettségi szinten, hogy száz százalékig helyettesíteni tudjon egy élő sofőrt, pedig Elon Muskék 2015-ben 2017 végére ígérték a Full self-driving, azaz a „teljes önvezetés” funkció bevezetését. Az utakon zajló, nyilvános bétateszt végül 2020 októberében indult el pár ezer teslás bevonásával.
Sok Tesla-tulajdonos ugyanakkor nincs tisztában azzal, hogy nem bízhat eléggé a hivatalosan is „teljes önvezetésre” keresztelt funkcióban, és valószínűleg sokak fejében ez az elnevezés összemosódik a Teslák robotpilótájával. A két dolog kapcsolódik egymáshoz, de korántsem ugyanaz. A robotpilóta csak segíti a sofőrt, nem helyettesíti, ezért nem szabad teljesen rábízni a vezetést.
A Tesla 2015-ben tette elérhetővé a robotpilótát, és nem kellett hozzá sok idő, hogy a félrevezető marketingnek bedőlő, felelőtlen sofőrök halálos baleseteket okozzanak. 2016 májusában volt az első olyan eset, amikor tragédiához vezetett, hogy egy sofőr rábízta magát a Teslája robotpilótájára.
Megtévesztő marketing és megszaporodó balesetek
A megtévesztő elnevezés mellett a cég a termékleírásában hangsúlyozza, a robotpilóta nem alkalmas arra, hogy minden feladatot átvegyen a sofőrtől, ezért a Teslák vezetőinek ajánlott odafigyelni az útra. Azonban a Tesla autóit népszerűsítő marketingnek ellentmondó tanácsot olyan sokan nem fogadják meg, hogy a gyártó járműveihez köthető haláleseteket szisztematikusan gyűjtő Tesladeaths.com nevű oldalon több mint száz ilyen eset szerepel – bár ezek között akadnak olyanok, melyekről nem lehet egyértelműen megmondani, hogy a robotpilóta okozta-e a balesetet vagy csak az utakon kevésbé ritkának számító gyorshajtás.
A Teslájukban túlságosan megbízó sofőrök történetei között vannak szimplán megmosolyogtatók, mint azé a férfié, aki a volán mögött filmet nézett, amikor a robotpilótára bízott Teslája belement egy rendőrautóba, de sokkal jellemzőbbek az olyan tragédiák, mint amikor egy sofőr vezetés helyett TikTok-videókat csinált, majd belehalt a Teslája egyik rossz manőverébe. Vagy azé a kaliforniai mérnöké, aki a robotpilótára kapcsolt az autópályán, hogy a mobilján játszhasson a volán mögött, de a kocsija belehajtott a beton sávelválasztóba, ő pedig meghalt.
A kormányt játékra cserélő sofőr esetében ráadásul az ilyenkor illetékes Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal (National Highway Traffic Safety Administration) arra jutott, hogy nem a robotpilóta tehetett a balesetről, hanem az útviszonyok és a sofőr figyelmetlensége. A Tesla ugyanis kifejezetten hangsúlyozza a honlapján, hogy a robotpilóta nem helyettesíti a volán mögött ülő embert, amivel a cég eddig hatékonyan hárította el magától a felelősséget.
A floridai George McGee egy 2019. áprilisi éjszakán szabályosan vezette a Tesláját, és csak addig bízta magát a robotpilótára, amíg lehajolt a telefonjáért – amin éppen beszélt, de közben leesett a földre –, az önmagát irányító autó pedig nem vette észre az előtte lévő kereszteződésben álló másik kocsit, és belehajtott hátulról. A másik autó sofőrje, Naibel Benavides belehalt az ütközésbe.
Idén áprilisban Texas állam fővárosában egy Tesla – ami az amerikai tűzoltók lapja, a Fire Engineering szerint bekapcsolt robotpilótával hajtott – beleütközött egy fába, és az utasai szörnyethaltak. Augusztus közepén, szintén Austinban egy részeg kamasz beleütközött egy villanyoszlopba, majd egy benzinkútba hajtott egy Teslával, ami az ütközéstől kigyulladt, teljesen kiégett, szerencsére az ittas fiatal még időben ki tudott szállni az autóból.
Utóbbi két történetet az köti össze a Teslákon kívül, hogy ezek a járművek a bivalyerős aksijuk miatt órákig lángoltak. A benzinkútnál zajló oltást videóra is vették, az első austini baleset után pedig a város tűzoltósága közölte, elkezdik képezni a tűzoltóikat, hogy tudják, mi a teendő, mikor olyan lítiumos akkumulátorokkal találkoznak, amik a Teslákban is vannak.
A hatóságok is kezdenek aggódni
Közben a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalnál egyre komolyabban veszik a Teslákhoz köthető baleseteket – bár már az általunk említett első tragédiát is vizsgálták, szóval nem lehet azt mondani, hogy eddig nem volt a látókörükben ez a probléma.
A Vice arról ír, hogy a szervezet augusztus 16-án vizsgálatot indított tizenegy olyan esetben, amikor robotpilóta üzemmódban lévő Teslák mentőautóval ütköztek. Korábban azt is nyilvánosságra hozták, hogy harminc olyan Tesla-balesetet is vizsgálnak, melyek során tíz ember vesztette életét, többségük szintén a „teljes önvezetés” funkcióját használó robotpilóta működése közben.
A közlekedési hivatal vizsgálatai önmagukban jelzik, hogy Joe Biden elnök regnálása óta újfajta komolysággal állnak a kérdéshez, de a kormányzat más szintjeiről is kritikák érik a Teslát. Az augusztusban indított vizsgálat után két nappal Richard Blumenthal, Cunnecticut és Ed Markey, Massachusetts demokrata szenátora levelet küldött a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság (Federal Trade Commission) vezetőjének, Lina Kahnnak.
és egy olyan videót idéznek, amelyen valaki több mint egy percen keresztül „vezeti” az autót anélkül, hogy a kormányhoz érne, megsértve ezzel a Tesla saját maga által deklarált biztonsági irányelveit. Ezt a videót 2019-ben tette közzé a Tesla, és már 18 millió megtekintésnél jár.
Az aggodalmuk érthető, hiszen a Tesla „teljes önvezetés” funkciója valójában kettes szintű vezetést támogató rendszer, azaz pont annyira megbízható, mint a konkurens gyártók hasonló technológián alapuló autói. De akinek ez az információ nem lenne elég, hogy belássa: a Tesla teljes önvezetést kínáló ígérete egyelőre inkább csak vízió és marketingfogás, annak álljon itt egy tavaszi videó, amiben az egyik bétatesztelő bemutatja a rendszer bénaságait majdnem tíz percen keresztül.