Mobil

Ezért érhette meg eladni a Telenor cégeit

A Telenor eladja négy leánycégét, köztük a magyart is. Üzleti szempontból érthető a döntés: a régiós csoport az anyacég bevételének még a tíz százalékát sem szállította, nélkülük rá tudnak startolni az ázsiai piacra. Ráadásul Magyarországon hamarosan a Telenor maradhat az egyetlen cég, amely „csak” mobilszolgáltatóként harcolna a konkurenciával.

A Telenor 2,8 milliárd euróért eladja közép-kelet-európai leányvállalatait, köztük a Telenor Magyarországot a cseh PPF-csoportnak. Az üzlet keretében a norvég Telenor Csoport megválik

  • a magyar,
  • a bolgár,
  • a szerb,
  • a montenegrói mobilszolgáltatótól,
  • illetve a Telenor Common Operation technológiai szolgáltatótól is.

Az ügylet lezárásához a magyar és bolgár cég esetében az Európai Bizottságnak, Szerbia és Montenegró esetében pedig a helyi illetékes hatóságnak kell bólintania. Ez 2018 harmadik negyedévében történhet meg.

Telenor-ügy: Mészáros Lőrinc már csinált nagy bizniszt csehekkel
A mátrai erőművet is cseh céggel közösen szerezte meg a felcsúti polgármester.

ÚJ NÉV ÉS LOGÓ

A norvég Telenor 25 éven át tulajdonolt mobilszolgáltatókat a közép-kelet-európai régióban. A magyar piacra 1994-ben lépett be a Pannon GSM felvásárlásával.

Szeretném hangsúlyozni, hogy a tranzakció semmilyen hatással nem lesz ügyfeleinkre és helyi partnereinkre, és a továbbiakban is a megszokott módon folytatjuk üzleti működésünket”

– mondta Alexandra Reich, a közép-kelet-európai klaszter vezetője, a Telenor Magyarország vezérigazgatója. Azaz a kívülállók, így a Telenor körülbelül 3,5 millió magyar ügyfele szerinte semmit sem tapasztal majd a felvásárlásból rövid távon: a szerződések érvényben maradnak, a hálózat pedig változatlanul működik majd tovább.

Arculatváltásra viszont biztosan szükség lesz: a 2006 óta meglévő kék propelleres logó, és a Telenor név is a norvég anyacég tulajdonát képezi.

MAGYARORSZÁG VOLT AZ ERŐS LÁNCSZEM

Az eladásban érintett négy ország a Telenor Csoport éves bevételének mindössze 9 százalékát, EBITDA-jának pedig 8 százalékát adja.

A cég hajtómotorja egyértelműen Ázsia, ott jelenleg nagy a növekedési potenciál, nem véletlen, hogy a mobilgyártók is azokra a nagy piacokra (India, Pakisztán, Malajzia) koncentrálnak, ahol tudják szórni készülékeiket, hiszen okostelefonnal rendelkező ember még annyi sincs, mint Kelet-Európában.

Az előfizetők száma majdnem tízmillió: 3,1 millió Magyarországon, 3,23 millió Bulgáriában, míg 3,3 millió Szerbiában és Montenegróban. Ez mindössze az összes telenoros előfizető, azaz a 176 millió fő 5,4 százaléka – ráadásul az előfizetők száma évről évre csökken ebben a régióban. A 2015 év eleji adatokhoz viszonyítva Magyarországon 147 ezer, Bulgáriában 581 ezer, Szerbiában és Montenegróban pedig 229 ezer előfizetőt vesztett a Telenor.

Mégse teljesen értéktelen a közép-kelet-európai csoport: vélhetően a tárgyalási alapot a 2,8 milliárd eurós ajánlathoz éppen Magyarország adhatta, a négy cég közül a hazai volt a legértékesebb. Bár mobiladat-felhasználásban ideahaza is van hová fejlődni.

A Telenor Magyarország viszont egy jó irányváltással tudott tarolni: bevezették a Hello Data tarifát. Ezzel két korábbi tabut is ledöntöttek:

  1. korlátlan mobilnetet kínáltak, és
  2. a csomagban még a hűségidő lehetősége sem merül fel, azt korlátlan idejű szerződéssel lehet használni.

FELKAVARJA A MAGYAR ÁLLÓ VIZET

Nézzük meg akkor az eladásban oly értékes magyar szálat. Az, hogy a Telenor mostani eladása milyen hatással lesz hosszú távon a bebetonozott magyar mobilpiaci helyzetre, nehéz lenne megsaccolni. A Telenor itthon ügyfélkör alapján még mindig a második pozíciót tudhatja magáénak, a Vodafone nem tudta beérni e tekintetben. Ám a Telenor Magyarországot gyengítheti az, hogy ha,hamarosan az egyetlen versenyző lehet a piacon, amely „csak” mobilszolgáltatóként üzemel az országban, vezetékes internet és egyéb szolgáltatások hiányában.

#1 Telekom

A Magyar Telekomnál teljes a paletta.

#2 Vodafone+UPC

A Vodafone újrakezdte a tárgyalásokat, és megvenné a Liberty Global kelet-európai érdekeltségeit, így a UPC Magyarországot is. A Vodának ugyanis régi vágya, hogy vezetékes szolgáltatással egészítse a portfólióját, így hatékonyabban tudná felvenni a konkurenciával a küzdelmet.

A Financial Times szerint elsősorban Németországban akarják felvenni a kesztyűt a Deutsche Telekommal szemben, de nem kizárt, hogy az üzlet részeként a magyar, román és cseh UPC-t is bekebeleznék. Pletykák szerint a felvásárlás egy éven belül létrejön.

Ha tényleg megtörténik, akkor a magyar piacon a Telenor fog kizárólag rádiós szolgáltatást kínálni, míg a Telekom és a Vodafone vezetékes és vezeték nélkülit is, így akár csomagban is tud kedvezőbb kombinált ajánlatot kínálni ügyfeleinek.

#3 Digi+Invitel

Az Invitel lakossági üzletágát is bekebelező Digi lehet még kihívója a Telenornak, ha végre elindítják Magyarországon a mobilszolgáltatást a négy éve felvázolt tervek alapján. És bár alacsony áraival a Digi tarolhatna, egyedül nem lenne képes hálózatot kiépíteni és fenntartani, ahogy a meglévő frekvenciákkal sem tudna országos elérést biztosítani.

Ugyanakkor a Digi – ha a versenyhivatal az idén rábólint az üzletre – az Invitel lakossági ügyfeleivel a szélessávú vezetékes internet piacon felugorhat rögtön a második helyre, ügyfélbázisa másfélszeresére nőne.

A Telenor Csoport amikor bejelentette, hogy bejelentkezett egy vevő a közép-kelet-európai csoportra, azt írták: az ajánlatot a részvényesi érdek szem előtt tartásával kiértékelik – így bizonyára azt is szem előtt tartották, hogy a jelenleg még oly értékes magyar szolgáltató pár éven belül akár kulloghat a többiek után.

Kiemelt fotó: Jaap Arriens/NurPhoto/Getty Images

Ajánlott videó

Olvasói sztorik