Január 28-án nagyjából ezerötszáz fő jelent meg a Tanítanék Mozgalom Kossuth téri tüntetésén, a demonstráció szlogenje a következő volt:
Legyen béke és szabadság az oktatásban!
A Tanítanék bejelentette, az ellenzéki pártok szakértőivel közösen elkészítettek egy úgynevezett „oktatási minimumot”.
Hétfőn politikatörténeti szempontból kiemelkedő jelentőségű esemény kísérte mindezt: az ellenzéki pártok a Jobbik kivételével közösen írták alá az Oktatási Minimumot.
A Demokratikus Koalíció, az Együtt, az LMP, a Magyar Liberális Párt, az MSZP, a Modern Magyarországért Mozgalom Párt, a Momentum Mozgalom, a Párbeszéd Magyarországért és az Új Kezdet Párt garantálta, hogy kormányra kerülésük esetén megvalósul a felvázolt oktatási rendszer.
Az Oktatási Minimum egy közel 30 oldalas dokumentum, amely ezen a linken bárki számára elérhető. Mi néhány fontos elképzelést emelnénk ki, melyek kíséretében felsorakoztatjuk az oktatás területén történt legemlékezetesebb epizódokat a jelenlegi tanévben.
A tervezet szerint az oktatási rendszer senkit sem hagyhat az út szélén, és mindenki számára biztosítani kell a feltételeket személyiségének és képességeinek legteljesebb kibontakoztatásához. Ugyanis azok a gyerekek, akik megtapasztalják az emberséges bánásmódot, a demokratikus légkört, valamint a tanulás értelmét és örömét, a társadalom sikeres, jól boldoguló, tudatos és emberséges tagjaivá tudnak válni.
A minimumban felvázolt elképzelések szerint az oktatási rendszer minden szintjén közös alapérték a személyközpontúság, az esélyegyenlőség, a méltányosság, a befogadás, a képességfejlesztés, a társas tanulás, a demokratikus működés, az autonómia, akárcsak az intézményeket működtetőknek és magának a rendszernek az elszámoltathatósága.
A fenti értékek érvényesülését szolgáló oktatáspolitika alapelvei például a szakmai megalapozottság, az ideológiai pluralizmus, a szektorsemleges részvétel a közfeladatok ellátásában, a diszkriminációmentesség, az esélyteremtés, az intézményeken belüli és azok közötti átjárhatóság, a tanulmányi utak zsákutcamentessége, a lehetőség az iskolai életutak felnőttkori korrigálására, a korszerűség és időszerűség vagy az eredményesség.
A felsorolt értékek és alapelvek figyelembe vételével és alkalmazásával szerveződő oktatási rendszer a legfőbb biztosítéka a tudás magas szintű átadásának, a szegénység megszüntetésének, a nyitott, befogadó, együttműködő, szolidáris társadalom létrejöttének, a jólét megteremtésének és fenntarthatóságának.
– áll a minimumban.
Az eredményes oktatás és nevelés egyik legfőbb záloga az óvodák és iskolák szakmai és szervezeti autonómiája, amely keretei között az intézményvezetők rendelkeznek a munkáltatói és a gazdálkodási jogokkal. Az oktatási minimum készítői kijelentették: demokratikus, racionálisan felépített, decentralizált és diszkriminációmentes fenntartói rendszer kiépítésére van szükség.
Központosítás helyett pedig olyan szervezeti-irányítási modell alkalmazására kell áttérni, amely önkormányzatiságon alapul, és amely lehetőséget ad a szakmai ellenőrzés érvényesülésére, a társadalmi részvételre, az országos és a helyi oktatásfejlesztési koncepciók nyílt, demokratikus megvitatására.
Az óvodákban, iskolákban és szakszolgálatokban tapasztalható alulfinanszírozottságot, szakemberhiányt, státuszhiányt, dologi eszközhiányt mielőbb fel kell számolni, és gondoskodni kell arról, hogy rendelkezésre álljanak a jogszabályokban maghatározott alapfeltételek.
A tartalmi szabályozást felülvizsgálva és a fejlődési sajátosságokat figyelembe véve mérsékelni kell a kötelező tanulói óraszámokat.
Minden iskolás gyermek számára biztosítani kell az egészséges testmozgáshoz szükséges infrastrukturális feltételeket, de nem a kötelező óraszám terhére kell megteremteni a mindennapos testmozgás lehetőségét.
Az óvodák és iskolák számára szakembereket, képzést, szakmai támogatást és többletforrásokat kell biztosítani a hátránykompenzáció és az esélyteremtés támogatására, a befogadó környezet kialakításáért. Újra be kell vezetni a társadalmi háttér szerinti egyenlőtlenségeket meghatározó egyértelmű jogi kategóriákat, és létre kell hozni az egyenlőtlenségek monitorozását lehetővé tévő mutatókat.
A minimum kimondja, hogy
véleményükre érettségüknek és életkoruknak megfelelő érdemi választ kell kapniuk. Ennek megfelelően biztosítani kell a diákok aktív részvételét az iskolák működésében és a működést meghatározó szabályok kialakításában.
A pedagógusok jelenlegi munka- és óraterhelését, valamint adminisztratív terheit csökkenteni kell. Ennek érdekében jogszabályban kell rögzíteni, hogy melyek a pedagógus munkakörhöz kapcsolódó adminisztrációs feladatok. Elő kell segíteni, hogy a pedagógusok elsősorban érdemi oktató-nevelő munkát végezzenek.
A pedagógusok társadalmilag kiemelkedő fontosságú munkát végeznek, amit bérüknek is tükröznie kell. A megfelelő bérszínvonalból és a kedvező munkakörülményekből származó versenyelőny biztosíthatja, hogy az arra legalkalmasabbak válasszák a tanári pályát.
Az intézményekben megüresedő álláshelyeket meg kell hirdetni és be kell tölteni, beleértve például az átmenetileg szülési szabadság miatt ellátatlan munkaköröket, hosszabb távon nem fogadható el ezek alkalmi helyettesítéssel történő pótlása. A pedagógushiány enyhítése érdekében lehetővé kell tenni, hogy az öregségi nyugdíjkorhatárt elérők nyugdíjuk folyósítása mellett, a munkavállaló és a munkáltató közös döntése alapján tovább dolgozhassanak.
Az iskolai szakképzés során az oktatási minimumban foglaltak szerint lehetőséget kell teremteni az iskolatípusok közötti átjárásra és a szakmaválasztás módosítására. A ma szakgimnáziumnak nevezett egykori szakközépiskolának a felsőfokú továbbtanulás terén azonos esélyt nyújtó, teljes értékű érettségit kell adnia.
Az államnak fel kell hagynia az intézmények működésébe való közvetlen beavatkozással, fenntartói szerepének az egyetemekkel és a társadalmi, gazdasági szereplőkkel egyeztetett stratégiai célok kijelölésére és megvalósításuk támogatására kell korlátozódnia. A közvetlen kormányzati beavatkozás érdekében létrehozott kancellári és konzisztóriumi rendszert a minimum készítői szerint haladéktalanul fel kell számolni,
Kiemelt kép: MTI Fotó/Balázs Attila