Belföld
Gyál, 2011. szeptember 2.
Elsõ osztályosok bordásfalra másznak testnevelésórán a gyáli Bartók Béla Általános Iskolában. Bardóczy Gábor, a sportért felelõs államtitkárság fõosztályvezetõje július 5-én bejelentette, hogy 2012 szeptemberétõl bevezetik a kötelezõ mindennapos testnevelést az általános iskolákban, s ennek megvalósítását létesítményfejlesztési programokkal kívánja segíteni a kormány. A 2012/13-as tanévtõl heti három délelõtti és két délutáni testnevelésórát tartanak majd a négy alsó osztályban, míg a felsõ tagozaton az elsõ évben még csak az ötödikeseknél vezetnék be a mindennapos testnevelést. Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár az általános iskolai intézményvezetõknek küldött levelében megírta: délutáni napközis foglalkozás keretében szervezhetõ meg alsó tagozaton a mindennapos testnevelés a most induló tanévben.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

A tesiterrortól nem véd meg a honvédelmi terv

Kovács Márta
Kovács Márta

újságíró. 2018. 01. 29. 15:22

Gimiben az első osztályomban felmentettem magam, és inkább gyógytesire jártam, mintsem az a genyó szívasson ott is, aki töriórán kinyírt, megbuktatott, agyonszívatott, és négyszemközt azt mondta, istenverése vagy anyádnak, de az egész világnak is.

Ez csak egy a többtucatnyi történet közül, amit magyarok osztottak meg Twitteren a testnevelésórákkal kapcsolatos élményeikről. A #tesiterror a hazai Twitter legnépszerűbb hashtagévé vált, igazából

a #tesiterror lett a magyar #metoo. A tornaórák által szerzett sebek persze nem a semmitől szakadtak fel, a ragtapaszt az Abcúg múlt heti cikke tépte le róluk. Az írás részletesen beszámolt arról, hogy utálják meg a diákok a tornaórákat a folyamatos megaláztatások és teljesíthetetlen követelmények miatt.

A lapnak egy diáklány például arról számolt be, hogy aktívan sportol, de mivel nagyon alacsony, testnevelésórán sokszor hátrányból indul a társaival szemben.

60 métert 10,5 másodperc alatt futottam le. Erre hármast kaptam úgy, hogy ez volt a maximumteljesítményem. Mit kellene tennem az ötösért?

A twitteres bejegyzésekből az is kiderült, hogy a „tesiterrort” nem minden esetben a tanárok okozták, volt, aki azt írta, a tanárnője a világ legkedvesebb nője volt, de mire észrevette, hogy az osztálytársai tornaórán élvezetből terrorizálják, már számos fizikai és lelki sebet összeszedett. Ezek után inkább a szertárban erősített, egyedül.

Azt hittem, megfulladok

Más azt tapasztalta meg, milyen, amikor az egész osztály – a tanárral egyetemben – rajta nevet, mert nem tud megcsinálni egy gyakorlatot.

Szekrényugrás, a tesitanár mindenkit megfogott, hogy ne essen le, kivéve engem, keresztül is estem rajta, mindenki rajtam nevetett, beleértve a tanárt is, miközben sírtam.

Mivel a testnevelésórák helyszíne nem csak a tornaterem lehet, többeknek kapcsolódnak szörnyű emlékei az úszásoktatáshoz.

Általánosban úszni tanultunk, a tanár kérte, hogy tegyem a fejem a víz alá, amíg megcsinálom a gyakorlatot. Kértem, hogy megcsinálom én, csak a fejem hadd ne kelljen víz alá tennem, mert félek. Hirtelen belenyomta a fejem a víz alá, vizet nyeltem, azt hittem, ott fogok megfulladni, közben tolt előre, hogy végezzem el a feladatot.

Egy lány azt írja, a mai napig nem tud úgy lebukni a víz alá, hogy ne fogná be az orrát, de az általános iskolai úszásoktatáson ezt várták el tőle.

Mindig kiszöktem a mosdóba és hasmenésem meg hányingerem volt. Azt írta be a tanár, hogy „megjátszom”.

Mások egészen megrázó élményeiket is megosztották:

általánosban csak akkor kaptunk felmentést menstruáció miatt, ha bizonyítottuk. Érthető módon senki sem tette.

Volt, aki minden óra előtt a pániktól remegett és sírhatnékja volt. „Rengetegszer zokogtam utána eldugott helyeken, de volt már dolgom agresszív, fenyegetőző tanárral is pár éve” – áll az egyik posztban.

Véresre verte a hátam

Nem kell sok bejegyzést átpörgetni ahhoz sem, hogy tényleges fizikai erőszakkal találkozzunk.

Az egyik tanár egy leszakadt műanyag kábelcsatornával verte véresre a hátamat, pár évvel később egy másik meg akkora maflást adott, hogy lefejeltem egy korlátot.

Az érintett 7, illetve 10 éves volt ekkor.

A bejegyzések között egyébként a #metoo-mozgalomhoz kísértetiesen hasonló viták alakultak ki. Sokan számoltak be ugyanis különböző szóbeli bántalmazásokról, amikre többen lekicsinylően reagáltak, mondván, ez nem is igazi probléma. Egy bejegyzés tökéletesen foglalta össze a jelenséget.

Amúgy miért van az, hogy csomóan még mindig csak a fizikai bántalmazást hajlandóak bántalmazásként elfogadni? A beszólogatás, megszégyenítés emlékeitől konkrétan máig kiver a víz, és ugyanúgy megélem, mint akkor. A tanároknak nincs joguk a megszégyenítésre.

Bejegyzések tömkelege világít rá arra a jelenségre, mennyire torz olykor a testnevelésórán nyújtott teljesítmény értékelése.

Egyszer negyedikben nem tudtam megcsinálni bóják között a kosárlabda-gyakorlatot, és újra meg újra csináltatta velem a tanár, majd miután 4-5 alkalommal se ment, lesajnálva nézett rám, kiosztott, hogyhogy nem tudom megcsinálni, majd szaktanárit kaptam.

Budapest, 2012. szeptember 11.
Elsõ osztályos gyerekek sorakoznak a tornaórán az angyalföldi Hegedüs Géza Általános Iskola sportpályáján 2012. szeptember 11-én. A szeptember 1-jétõl fokozatosan életbe lépõ új köznevelési törvény mindennapos testnevelést ír elõ az elsõ, ötödik és kilencedik évfolyamon felmenõ rendszerben.
MTI Fotó: Bruzák Noémi
Képünk illusztráció, fotó: MTI Fotó: Bruzák Noémi

Egyes bejegyzések arra is rámutatnak, hogy a testnevelésórákkal szemben is hasonló vádak hozhatóak fel, mint az oktatás számos más területével.

Nem a testtudattal, a test tudatos használatával, a mozgás szeretetével és hasznával ismeretet meg, hanem a jó öreg kötelező teljesítendők halmaza. Nem azért kell tudni, mert jó vagy hasznos, hanem mert kérdezik.

A rengeteg negatív tapasztalat mellett szép számmal vannak olyanok is, akik nem értenek egyet a testnevelésórák és a terror egy kalap alá vételével.

Ezt egyébiránt meg akartam fogalmazni én is, hogy nem hiszek az „azért nem sportolok mert gimiben elvették a kedvemet” dologban. 120 kiló voltam anno a suliban, ma pedig 81 kilósan kerékpározok, úszok, futok, kendo-zok. A #TesiTerror létezik, de önmagunknak hazudni csúnya dolog.

Mások arról számoltak be, hogy a tesiórák mindig is a „megmentőik” voltak a többi száraz óra között.

A gimimben, amiről nem sok jó emléket tudok felmutatni, a legjobbak között van Jutka néni és a tesi órái. Mindenkit a képességei szerint mért, ha küzdöttél és nem csaltad el az órákat ötös voltál. Bárcsak több Jutka nénije lenne ennek az országnak.

Rossz példát mutat a szülő?

Megkérdeztük a Testnevelési Egyetemet, az elmúlt évek során mennyiben változott a testnevelés-oktatás, vannak-e olyan eljárások, amelyek 10-20 évvel ezelőtt még bevett módszerek voltak, azonban ma már nem alkalmaznák őket az oktatók, illetve hozzájuk milyen visszajelzések érkeztek az elmúlt napokban.

A kommunikációs osztály vezetőjétől konkrét választ nem kaptunk a kérdésinkre, ám mint írta, a testnevelésóra egy szervezeti keret, ami önmagában nem teheti se jobbá, se rosszabbá az ott folyó nevelő-oktató munkát.

Megjegyezte, hogy „sajnálatos módon” elég gyakori, hogy a szülők felmentik a gyermeküket a testnevelésóra alól, azonban véleményük szerint ezzel rosszat tesznek nekik.

Rossz példát mutat a szülő azzal, hogy segít a gyereknek „megúszni” a testnevelésórát.

Az egyetem válaszában kitért arra is, hogy az iskolai testnevelés középpontjában két szereplő található, a tanuló és a tanár, a tanulás és a tanítás.

Sokfélék a gyerekek, mint ahogy sokfélék a tanárok is. A tanulók pszichomotoros jellemzői, például gyorsaságuk, erejük, állóképességük vagy ügyességük ugyanúgy különbözőek, mint az értelmi vagy az érzelmi-akarati vonásaik. A testnevelő tanárok sem egyformák, mint ahogy más szakmabeliek sem. Ez azonban semmi esetre sem jelentheti alapját téves, eltúlzott általánosítások megvonásának.

Hozzátette, a gyerekek szeretik a testnevelésórát ott, ahol jó a tanító és a tanár, de ezt a közhelyes kijelentést bármely más tantárgyra vonatkozóan is megtehetjük. „És fordítva is igaz: nem szeretik a tantárgyat, ha nem jó a pedagógus. Az egész tevékenységháló középpontjában a pedagógus áll, annak személyisége, elszántsága, hivatástudata és szakmai felkészültsége.”

Ezzel a kollégák túlnyomó többségénél semmilyen probléma nincs!

– írta az intézmény válaszában.

Zárásként leszögezte: a testnevelést oktatni ugyanolyan kihívás, mint a többi tudást átadni.

Karafiáth: A tornadresszből kilátszott mindenünk
Horrorisztikus ruhák, amikbe csak belebüdösödni lehetett. Mozogj? Vélemény.

Kiemelt képünk illusztráció, fotó: MTI Fotó/Koszticsák Szilárd

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Hódmezõvásárhely, 2017. május 26.
Orbán Viktor miniszterelnök (j) és Lázár János, a Miniszterelnökséget vezetõ miniszter érkezik a hódmezõvásárhelyi polgármesteri hivatalhoz 2017. május 26-án. Orbán Viktor a Modern városok program keretében látogatott el Hódmezõvásárhelyre, ahol Almási István (Fidesz-KDNP) polgármesterrel aláírja a kormány és Hódmezõvásárhely közötti együttmûködési megállapodást.
MTI Fotó: Koszticsák Szilárd

Orbán a fejét veheti Lázárnak

Kommentek

Reka Bucsi speaks to the audience after being awarded the Audi Short Film Award during the awards ceremony of the 68th edition of the Berlinale film festival on February 24, 2018 in Berlin. / AFP PHOTO / Tobias SCHWARZ
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.