Gazdaság

Az Auchan engedett, a Spar viszont harcba száll az Orbán-kormánnyal

Faludi Imre / MTVA
Faludi Imre / MTVA
Lázár János egyszer már nyilvánosan ajtót mutatott a külföldi befektetőknek az építőanyagiparban, most pedig az egyik kiskereskedelmi lánc, a Spar miatt áll a bál. Nem érzi biztonságban magyarországi tulajdonát, miután állítólag maga a miniszterelnök kért bevásárlási lehetőséget egy családtagja számára a hazai Sparba. Van-e kisajátításbiztos megoldás, és mikor avatkozhat be az uniós bíróság?

Drámai veszteségeket szenvedtek el a külföldi tulajdonú kereskedelmi láncok 2022-ben Magyarországon: a hat közül három (a Spar, az Auchan és a Penny) összesítve mintegy 15 milliárd forint veszteséget hozott össze, a másik három (a Lidl, a Tesco és az Aldi) pedig bár 51 milliárd forint nyereséget mutatott ki, ebből a Tesco 19,6 milliárdos profitját ki kell venni, mert ingatlaneladásból származott, mint a cég jelezte, és anélkül veszteséges lett volna. 2023-as adatok még nincsenek, a mérlegeket május végéig kell beadni a cégbíróságnak, de a Spar közlése alapján úgy fest, nem javult a helyzet. Sőt, 50 millió eurós veszteséget vetítettek előre, ami azt jelenti, hogy az egy évvel korábbi 13,1 milliárd forintos veszteség után 20 milliárd lehet a mínusz náluk.

Orbán karmai elől menekülne a Spar

A mélyrepülést alapvetően a 2020-ban bevezetett és a legmagasabb sávban az árbevétel 4,5 százalékáig srófolt kiskereskedelmi adóval, valamint a brutális energiaárakkal magyarázták. Összehasonlításképpen: 2018-ban a 96 milliárd forint összprofitból 46 milliárd osztalékot tudott kivenni a hat nagy kiskereskedelmi lánc, ehhez képest 2022-re a nyereség jóval kevesebb, mint a felére esett. Mint az ábrán látható, a különadó-befizetés évről évre nőtt, 2022-re a hat multiláncnál összesen már több mint 129 milliárd forintot tett ki. A bevezetés évében még 46,7 milliárd forintot becsültünk, vagyis a többszörösére növekedhetett az adófizetési kötelezettség.

A Spar Austria csoport vezérigazgatója, Hans Reisch egy szaklapban azt nyilatkozta, hogy a magyar kormány különadókkal és árbefagyasztással „zaklatja” a nagy élelmiszerláncokat, ezért a cég

  • feljelentést tett az Európai Bizottságnál,
  • egyúttal átszervezte a magyarországi érdekeltségét úgy, hogy „kisajátításbiztos” legyen.

Az átszervezésnek van nyoma a cégpapírokban: lényegében a Spar Magyarország Kft.-ből kivált egy új cég, a Spin Magyarország Kft., és az utóbbiba vitték át az ingatlanokat. A Spin a svájci leányvállalat, az ASPIAG AG tulajdona, a Spar Magyarország ugyanakkor közvetlenül a salzburgi anya, az LM Beteiligungs GmBH kizárólagos tulajdonába került. A cégiratokban a vagyon működtetésének átszervezése céljaként azt jelölték meg, hogy a szétváló cég (a Spar Magyarország) vagyona „a továbbiakban a Spar-konszern nemzetközi struktúrájának feleljen meg”.

Ennél azonban sokkal súlyosabb okról nyilatkozott Reisch a Lebensmittel Zeitungnak. Nem kevesebbet állított, mint hogy a Spar Austria meg akarja védeni vagyonát Orbán Viktor karmaitól. Szavai szerint a miniszterelnök azt kérte a kereskedelmi multitól, engedje meg rokonának, hogy befektessen a magyar leányvállalatba.

Alapvetően a magyar kormány részesedésen keresztül akarja átvenni a cégünk tulajdonjogát

– jelentette ki.

Kerestük a magyarországi Spart, kérdéseinkkel az osztrák központhoz irányítottak, onnan pedig cikkünk megírásáig nem érkezett válasz. Tény, hogy Orbán már 2010-ben meghirdette, hogy a stratégiai ágazatokban, mint amilyen a kiskereskedelem, többségi magyar tulajdont tart kívánatosnak. Azóta azonban a kiskereskedelmi láncok bekebelezélését illetően elvetélt kísérleteknél sokkal több nem történt, lényegében csak az egyik, a miniszterelnök vejével Tiborcz Istvánnal előszeretettel üzletelő multimilliárdos, Jellinek Dániel vásárolta be magát a francia Auchanba.

Megkérdeztük a Kormányzati Tájékoztatási Központot, Orbán valóban kérte-e a tulajdonszerzés lehetőségét a Sparban, és ha igen, melyik rokonának, illetve mekkora tulajdonrészről volt szó. A tájékoztatási központ az idézett cikk ezen részére nem reagált, csak a különadóra vonatkozó választ ismételte meg: „A kiskereskedelmi különadót az Európai Unió Bírósága (EUB) nyilvánította jogszerűnek. Ezek a tények, minden más állítás alaptalan.”

Hogy ebbe beleértették-e a miniszterelnök bevásárlási ajánlatáról szóló állítás cáfolatát, arra hiába kérdeztünk vissza. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter szintén nem reagált erre a felvetésre, a minisztérium közleményében azonban alaptalan álhírterjesztésnek minősítette a Spar nyilatkozatában foglaltakat, olvasatában a Spar Magyarország Kft. veszteségét az okozza, hogy működése nem hatékony, mivel versenytársaihoz képest magasabb költségszerkezettel rendelkezik, emellett a piaci és az árversenyben is alulmarad.

Eddig hiába próbálkozott a Hervis, a Tesco és a Vodafone

Ami az EUB döntéseit illeti a különadó ügyében, évekkel ezelőtti határozatokra hivatkozhat a kormány. A Hervis panaszára 2014-ben azt mondta ki az uniós bíróság, hogy bár a kiskereskedelmi különadó közvetlenül nem különbözteti meg hátrányosan a külföldi vállalkozásokat, mégis hátrányos helyzetbe hozza a kapcsolt vállalkozásokat a nem vállalatcsoporti (például franchise) modellben működő vállalkozásokkal szemben. Azt is leszögezték, hogy az árbevételtől függő sávos különadó erősen progresszív, és szintén hátrányosan érinti a kapcsolt vállalkozásokat. Azt azonban a magyar bíróságnak kell megállapítania, hogy ez hátrányos megkülönböztetést jelent-e.

Az ügyben kiadott főtanácsnoki indítvány egy ettől eltérő, jogi kötelezőerővel nem bíró szakvélemény. E szerint nincs hátrányos megkülönböztetés, az árbevételhez kötés nem valósít meg eltérő bánásmódot a kapcsolt vállalkozások vonatkozásában, és az adó árbevételhez kötése kapcsán sem, továbbá nem ellentétes a letelepedés szabadságáról szóló EU-s szabállyal sem. Juliane Kokott főtanácsnok azonban azt is írta, hogy az árbevételhez kötött különadó sértheti a hozzáadottérték-adóról (vagyis az áfáról) szóló irányelvet, amely megtiltja a tagállamoknak új forgalmi típusú adó kivetését.

Márpedig a mai helyzetben is sokan úgy tekintenek a sávosan kivetett, 4,5 százalékos plafonú kiskereskedelmi adóra, hogy a nagyforgalmú diszkontokban vásárolt termékekben a lakosságnak 27 helyett végeredményben 31,5 százalékos adót kell megfizetnie.

A 2010-es kiskereskedelmi és távközlési különadók miatt a Tesco és a Vodafone is az uniós bíróság elé vitte a magyar államot. Az EUB azonban 2020. március elején úgy döntött: az a körülmény, hogy a különadók leginkább a külföldi tulajdonú cégeket terhelték, nem minősül hátrányos megkülönböztetésnek, mert az adók sávosak, és a piacok valós helyzetét tükrözi, hogy a legnagyobb árbevételű cégek fizetik a legtöbbet. „Az a körülmény, hogy a szóban forgó különadók legnagyobb részét más tagállamok természetes vagy jogi személyeinek tulajdonában álló adóalanyok viselik, nem elegendő annak megállapításához, hogy velük szemben hátrányos megkülönböztetés áll fenn” – írták a döntés indoklásában.

A 24.hu forrása szerint ugyanakkor bár a bíróság általában figyelembe veszi a korábbi döntéseket, ám ez a mostani másik ügy, hiszen másik törvény alapján szedik 2020 óta a különadót. Megkeresésünkre az EUB azt írta, mivel a bíróság ezekben az ügyekben mindig annál a különadó-változatnál vizsgálta, hogy az uniós joggal összhangban van-e, mely az említett ügyek tényállásainak keletkezésekor hatályban volt, ezért nem tudni, hogy a magyar kormánynak igaza van-e a különadó jelenleg hatályos – és az említett ügyekben vizsgáltaktól lehetségesen eltérő – változatával összefüggő jogvitában, amikor azt mondja, hogy az az uniós joggal összhangban van. Ennek megállapítására a bíróságnak lenne lehetősége akkor, ha a kérdést ismét elé terjesztenék. Hozzátették azonban, hogy

a magyarországi kiskereskedelmi különadóval kapcsolatban jelenleg nincs folyamatban lévő ügy az Európai Unió Bírósága előtt.

Viszont a Szegedi Törvényszék a Sparnak az árstop mennyiségi előírását támadó beadványa nyomán tavaly ősszel az EUB-hoz fordult.

Különadó-történet

A kiskereskedelmi különadót először 2010-ben vezették be, és 2012-ig élt. Aztán 2020. május 1-jétől lett újra az adórendszer része. Az újra életbe léptetett kiskereskedelmi különadó erősen hajaz a 2010-esre, hiszen ugyancsak a nettó árbevétel alapján kell fizetni, sávosan. Ahogy az ábrán is látszik, az adó 2022-ben csak a legfelső sávban emelkedett (ahova a hat multilánc tartozik), viszont volt még kiskereskedelmi pótadó is, ami a 2021-es adó 80 százalékára rúgott. 2023-ban minden árbevételi sávban emelkedett az adó mértéke, az 500 millió és 30 milliárd forint közötti bevételi sávban duplázódott, 30 és 100 milliárd forint között több, mint a duplájára emelkedett, 100 milliárd forint felett pedig a másfélszeresére nőtt. 2024-ben ismét csak a 100 milliárd forint feletti árbevételnél nőtt, 4,1-ről 4,5 százalékra.

 

Egyszerű államosításnál többről lehet szó

Adószakértőket kérdeztünk, mi értelme van a Spar lépéseinek, hogyan merül fel a kisajátításvédelem, illetve mennyi esélye lehet adóügyi jogorvoslatra. A kisajátítást ebben az esetben nem egyszerű államosításként kell érteni, hanem a lehető legszélesebb értelemben:

nemcsak a visszautasíthatatlan felvásárlási ajánlatról lehet szó, hanem minden olyan tevékenység ide sorolandó, amelynek a végeredménye kisajátításra vezethet, azaz ellehetetleníti a befektetést, ami a tulajdonost végül arra szorítja rá, hogy akár 1 forintért megváljon a vagyontól

– magyarázta kérdésünkre az egyik nagy adótanácsadó képviselője. Példának a magyarországi cementgyárakat hozta fel, ezekre olyan adóterhet róttak, aminek következtében minél többet termelnek, annál nagyobb lesz a veszteségük, ez pedig ellehetetleníti a beruházás nyereséges működtetését. Ráadásul Lázár János építésügyi miniszter egészen odáig ment, hogy hazaküldte a külföldi befektetőket, megüzenve, a legegyszerűbb, ha értékesítik vállalkozásaikat a magyar és vállalkozóknak, és „leteszik a lantot”.

A megkérdezett szakértők csak találgatni tudták, mi értelme annak, hogy az ingatlanos céget, a Spin Magyarországot svájci cég működteti, a szupermarket-üzletágat tovább vivő Spar Magyarországot viszont közvetlenül az osztrák anyavállalat alá szervezték. Az egyik felvetés szerint az uniós cégtulajdonlás előnye, hogy az EU-ban olyan befektetésvédelmi egyezmények, irányelvek vannak, amelyekre hivatkozva az érdeksérelmet érzékelő befektető uniós választottbíróságig viheti az ügyét. Korábban a befektetővédelmi ügyekben Washingtonig mentek a választottbírósági procedúráért, az uniós tagállamok számára könnyebbség, hogy „helyben” is lefolytatható az eljárás, és az EU-ban rövid határidőkkel dolgoznak, van rá esély, hogy nem húzódnak el évekig a döntések – emelt ki egy lehetséges megfontolást az adószakértő.

Ha vizsgálni kezdik a kiskereskedelemre kivetett extraadót mint ami alkalmas a befektetők ellehetetlenítésére, kacifántos kérdést kell kibogozni. Mindegyik tagállam szuverén joga, hogy mire és mekkora adót vet ki, azzal a megszorítással, hogy nem vethet ki az áfán kívül forgalomhoz kötött adót, illetve a társasági adónál figyelembe kell venni a kettős adózás elkerüléséről szóló egyezményeket, nem beszélve a globális minimumadóról. A magyar kormány éppen ezért előszeretettel nyúl az ezen kategóriákon kívül eső adókhoz, mint amilyenek a szektorális adók.

Szakértők szerint ezek rövid távon sokat hozhatnak a konyhára, például válságkezelés esetén jók lehetnek, de hosszú távon rossz stratégia az árbevétel arányos adó kivetése. A befektetőket arra szorítja, hogy a költségeket, a beruházásokat visszafogják, így történhet meg, hogy, mondjuk, húsz évig nem fejlesztik az elektromos hálózatot, majd ennek következtében gyakorivá válnak az áramszünetek, ami már a termelést, szolgáltatást, normál működést akadályozza.

Varga Jennifer / 24.hu

A vizsgálatnak leegyszerűsítve azt kellene eldöntenie, hogy a kiskereskedelemre kivetett adóval az állam csak adóztat vagy túladóztat, ami már alkalmas arra, hogy a befektetést ellehetetlenítse, és ezzel megágyazzon a kisajátításnak.

Érdeklődtünk a többi kiskereskedelmi láncnál és az érintett szakmai szervezeteknél, mit szólnak a Spar-ügyhöz, fenyegeti-e őket a felvásárlás veszélye, illetve csatlakoznak-e esetleg az uniós akcióhoz. A Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség főtitkára, Neubauer Katalin a 24.hu-nak azt mondta, korábban nem hallott arról, hogy a Spart megkeresték volna magyar részről, hogy tulajdont szereznének benne, erről ő csak a hírekből értesült. Más áruházlánccal kapcsolatban sem jutott el hozzá ilyen információ. Kérdeztük azt is, mit szól ahhoz, hogy a Spar panaszt tett az Európai Uniónál a kiskereskedelmi különadó és az árstop miatt – erre azt mondta, mindkét intézkedés nehézséget okozott a kereskedőknek.

Elküldtük kérdéseinket az Országos Kereskedelmi Szövetségnek (OKSZ), valamint a láncoknak is, cikkünk megírásáig azonban csak a Tesco és az Aldi reagált. A Tesco azt hangsúlyozta, hogy elkötelezettek a magyar piac mellett, folyamatosan újítják fel áruházaikat, és nyitják a minishopokat a Shell hálózatában. Információink szerint ők nem kaptak ajánlatot a kormánytól, és ha kaptak volna, akkor sem fontolnák meg az eladást. Az Alditól azt a visszajelzést kaptuk, hogy az OKSZ ad ki a témában közleményt később.

A Spar kettévágta a magyarországi leányvállalatát

Lényegében kettévágta magyarországi érdekeltségét a Spar. A svájci székhelyű anyavállalat, az ASPIAG Management AG még tavaly júniusban határozott arról, hogy a Spar Magyarország Kereskedelmi Kft.-ből kiválik egy új, egyszemélyes társaság, a Spin Magyarország Kft., a megmaradt vagyonnal pedig tovább működik a Spar Magyarország. A június 30-ai fordulónappal készült vagyonmérleg és leltártervezetek szerint a vagyonon 43,46–56,54 százalék arányban osztozik a tovább működő „régi” Spar és az új cég, a Spin. A tényleges szétválás időpontjaként 2023. december 31-ei határidőt szabtak meg.

 

Külön határozati pont, hogy a kiváló, illetve szétváló társaságba új tag nem lép be, mindkét cég üzletrészeinek kizárólagos tulajdonosa a svájci ASPIAG Management AG, lényegében csak kettéosztotta eddig is meglévő tulajdonát. Nincs tehát szó tulajdonszerzésről, így az ügylet nem esik az orosz-ukrán háború kitörése után a veszélyhelyzetre hivatkozva hozott 2022-es kormányrendelet hatálya alá, amely a „magyarországi gazdasági társaságok védelme érdekében” külföldi tulajdonszerzéskor bejelentési kötelezettséget ír elő, az állam pedig akár elővásárlási jogot is érvényesíthet.

 

A Spar Magyarország mérlegfőösszege (az eszköz és forrásoldal egyező összege) a szétválás előtt 268 milliárd, a jegyzett tőke 29 milliárd, a saját tőke 70,7 milliárd forint volt. A szétválás után a Spar 166 milliárd forint mérlegfőösszeggel, 10 milliárd jegyzett és 30,7 milliárd saját tőkével folytatja a tevékenységét. A Spin Magyarország Kft. pedig 102 milliárd forintos mérlegfőösszeggel kezdte meg tevékenységét, a jegyzett tőkéje induláskor 19 milliárd volt, a saját tőkéből 40 milliárd forint vagyont vitt magával. A kiválással létrejött ingatlanos cég, a Spin könyveibe 102 milliárd forint értékű ingatlan került a vagyonleltár alapján, illetve 62 milliárd forintnyi  – hitelek, illetve kapcsolt vállalkozással szembeni – kötelezettségek kerültek hozzá. A vagyonmegosztás után a szupermarket-üzletágat tovább vivő Spar vagyonleltárába összesen 75 milliárd forint könyv szerinti értékű ingatlan, gép, berendezés, illetve jármű, valamint 78 milliárd forintnyi készlet (döntően áru) került, és a régi-új Spar 111 milliárd forint kötelezettséggel kezdte az idei évet.

 

Az átszervezés következő lépése az volt, hogy az ausztriai Salzburgban bejegyzett LM Beteiligungs GmBH 2024. január 1-jei hatállyal megszerezte a Spar Magyarország Kft. üzletrészeinek 100 százalékát az ASPIAG Management AG-tól. Erről 2023. december 11-ei keltezéssel kapott tájékoztatást a magyarországi ügyvezetés. Egyúttal azt is jelezték, hogy ez az ügylet sem bejelentésköteles, mivel az LM Beteiligungs az ASPIAG 100 százalékos tulajdonosa, vagyis eddig is teljes befolyással rendelkezett a Spar Magyarország felett.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik