Gigaberuházásra készül egy kínai cég Szegeden – a G7 saját forrásaira, valamint az mfor keddi cikkére hivatkozva azt írja, minden bizonnyal a kínai BYD épít egy olyan gyárat, amelyben elektromos autóbuszokat fognak gyártani.
A G7 kérdésére Botka László szegedi polgármester megerősítette a beruházási szándékot, de a projekt érdekében arról nem árult el részleteket, azt azonban közölte, hogy
– korábban ugyanis ez terjedt a városban, miután egy ázsiai delegáció érkezett a kinézett területreOrbán Viktor miniszterelnök a múlt héten Kínában tárgyalt a senzeni BYD autógyár elnökével. Akkor új megállapodásról nem szivárogtak ki részletek, de a gazdasági portál úgy értesült, hogy a kétoldalú külgazdasági tárgyalásokon egy kínai autógyár magyarországi építése is terítéken van. A BYD egyébként a világ legnagyobb elektromosautó-gyártója, és jelentős európai terjeszkedést terveznek, akár két új gyárat is építenének európai uniós tagállamokban. A helyszínt még nem jelentették be, de Magyarország is a lehetséges beruházási célpontok között van. A kínai gyártó korábban úgy tervezte, hogy még 2023 végéig döntenek arról, hol épülhet autógyár.
Az idén nyáron a kormány nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá nyilvánította, és 21 milliárd forintot biztosított a szegedi ipari park kialakítására. A szegedi közgyűlés júniusban szintén zöld utat adott a beruházásnak, a területet átminősítették, és felhatalmazták Botkát, hogy egyszemélyben hozhasson az ügyben halaszthatatlan döntéseket.
A helyszín a várostól északra, a Béketelep nevű rész közelébent, közvetlenül az M43-as autópálya mellett lesz – írja a G7. Ez alapvetően mezőgazdasági terület, jó minőségű földekkel, sok kistulajdonossal és egy 130 hektárnyi egybefüggő területet bérlő nagyobb mezőgazdasági vállalkozással. Az itt található szántók jellemzően 30–40, a szőlők, gyümölcsösök 60–70 aranykorona értékűek. A G7 több érintett földtulajdonostól és földhasználótól megtudta: a kisajátítási eljárás már meg is indult. Ők egy budapesti ügyvédi irodától kaptak tájékoztatást, mely szerint már az előzetes értékbecslés is megtörtént, az ez alapján tett ajánlattal azonban sokan elégedetlenek.
A portál úgy tudja, a szántókéért hektáronként 2–3 millió forintos árat kínáltak. Ez annak fényében meglehetősen alacsony összeg, hogy az M43-as autópálya építése idején, bő egy évtizeddel ezelőtt ennél magasabb, 4–5 millió forint volt a kisajátítási ár. A G7 információi szerint a tulajdonosok egy része, ha nem sikerül érdemben feljebb vinniük az összeget, bíróságon támadnák meg az árat, és perközösség alapítását fontolgatják.
Kiemelt kép: A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök (k) a világ legnagyobb elektromosautó-gyártó cége, a BYD autógyárban, a dél-kínai Sencsenben 2023. október 19-én. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán