Egyáltalán nem új keletű, hogy egy celeb alkoholos italhoz adja az arcát: a közelmúltban a (szexuális) bántalmazással vádolt Marilyn Manson például abszintot forgalmaz, de az Esquire alapos gyűjtéséből többi között kiderül, hogy Coppoláék borban, Matthew McConaughey és Connor McGregor whiskyben, Ryan Reynolds ginben, Jay-Z pedig konyakban utazik. És vannak még a tequilások is, akiknek a táborához a közelmúltban csatlakozott Kendall Jenner is 818 nevű italával.
A modell a nagy bejelentést természetesen az Instagramján osztotta meg először – ahol az őt ért „vádakra” azóta sem válaszolt. A képaláírásban arról mesél, hogy már közel három és fél éve kóstolgatja és tesztelgeti a különböző verziókat, hogy a legjobb ízű ital kerüljön majd a palackjaiba. Jenner most 25 éves, ami azt jelenti, hogy éppen csak betöltötte az amerikai alkoholfogyasztási korhatárt, amikor rögtön bele is vetette magát a tervezésbe, kóstolgatásba.
A vádaknak viszont nem az életkorhoz van közük, sokkal inkább ahhoz, hogy a tequila Mexikó nemzeti itala (olyannyira, hogy 2018 óta az országban hivatalosan is ünneplik a Nemzeti Tequila Napot), Jennernek pedig maximum annyi köze van az országhoz, hogy nyaralni vagy dolgozni már biztosan ellátogatott oda. Hogy mi is áll a felháborodás mögött, és mit jelent pontosan a kulturális kisajátítás fogalma, arról a Business Insider készített összeállítást.
Kulturális keselyűk
A kulturális kisajátítás egyik legjobb példája, amikor egy fehér embernek raszta a haja, vagy parkettafonással készítik el a frizuráját. A jelenséget röviden úgy lehet összefoglalni, hogy egy személy kölcsönveszi egy számára idegen kultúra valamilyen szokását. A kisajátítás (feltételezése) nem mindig olyan látványos formában történik, mint a különböző hajviseletek esetében: előfordult, hogy Justin Timberlake-et a „sis” (magyarul „hugi”) kifejezés használatáért kritizálták – az ugyanis tipikusan a fekete közösségben használatos.
Bár Justin Timberlake-nek is kijutott az évekkel későbbi elszámoltatásokból, a Kardashian–Jenner klán tagjai élen járnak a kritikákat illetően – azok pedig eléggé sokszínűek. Kendall nővére, Kim Kardashian eredetileg Kimono néven akarta piacra dobni fehérneműit, ami akkora felháborodást váltott ki, hogy még a márka bevezetése előtt meg kellett változtatni annak nevét Skimsre. Kendall húgát, Kylie Jennert legutóbb azért kritizálták, mert pár másodpercre feltűnt Cardi B és Megan Thee Stallion Wap című videójában. A rajongók szerint a két rapper száma a fekete nők kiválóságát hivatott ünnepelni, ezért szerintük Kylie szerepeltetése indokolatlan volt.
Egyébként a klip elég erősre sikerült:
Vissza a tequilázó Jennerhez
Az ital a hírességek körében is nagyon népszerű, ezért számos – Mexikóhoz nem kifejezetten kapcsolódó – színész, sportoló vagy zenész van, akik előrukkoltak saját receptjeikkel: Michael Jordan, Dwayne Johnson, Nick Jonas, Rita Ora, az AC/DC és maga Justin Timberlake is dobott már piacra saját tequilát. A listának része, de kicsit kilóg belőle George Clooney is, aki 2013-ban létrehozta saját italát (Randy Gerberrel, akinek lányáról nemrég írtunk hosszabban), de négy évvel később az azt forgalmazó cégen egymilliárd dollárért (átszámítva több száz milliárd forintért) túl is adott.
Ennek egyik oka lehet, hogy a család követőinek többsége fiatal, akiknek a kozmetikumoktól kezdve a fehérneműkön át most már egészen a tequiláig elég sok mindent árulnak. Ők sokkal érzékenyebbek a kulturális kisajátítás problémájával szemben, mint az idősebb generációk. Kutatások igazolják, hogy már a járvány előtt is a Z generáció volt a legszorongóbb nemzedék. Valószínűleg részben ez az oka annak, hogy a őket jobban érdekli a társadalmi problémák megoldása, mint az idősebbeket. A Pew Research 2019-es átfogó kutatása alapján az Egyesült Államokban a Z generáció tagjai és a millennialok jóval nagyobb arányban gondolják azt, hogy országuk nem kezeli olyan korrekt módon a fekete állampolgárait, mint a fehéreket. A kutatás másik fontos megállapítása továbbá, hogy
ők az elődeiknél sokkal elfogadóbbak azokkal az NFL-játékosokkal szemben, akik a himnusz alatt tiltakozásból letérdelnek.
Ellenben a rajongók, akik George Clooney receptjét szerették volna megkóstolni, általában idősebbek, és nem feltétlenül olyan aktívak társadalmi kérdésekben, mint valóságshow sztárok követői.
A Business Insider által megkérdezett szakértő, Marie Sarita Gaytán – aki még könyvet is írt a tequila történetéről – úgy gondolja, a kritikákban szerepet játszhat, hogy Kendall Jenner egy nagyon sikeres fiatal nő. A szakértő szerint minden ember csinál olyat, ami kulturális kisajátításnak tekinthető, ezért nem ez a történet legérdekesebb része. Hanem az, hogy a Jennert megelőző tequilagyártó celebeknek nem kellett hasonló kritikákkal szembenézniük, mert nagy részük férfi. Ebben természetesen Jenner neme mellett az általános irigység is közrejátszik.
A kritikusok egyik legfőbb kifogása egyébként az volt,
A kutató úgy fogalmaz, hogy az Egyesült Államokban nagyobb értéket tulajdonítanak a tequilához hasonló népszerű mexikói termékeknek, mint a mexikóiak életének. A tequila Mexikó hivatalos nemzeti italává vált, mégis elvétve találni olyan mexikói származású hírességet, aki saját tequilamárkával rukkolt volna elő.