Írtunk arról, hogy részben feketén foglalkoztatják a külsős polcszervizeseket az egyik nagy áruháznál. A külsősök a gyártók által megbízott szolgáltatónál, illetve annak alvállalkozójánál állnak alkalmazásban, és csak helyileg a munkahelyük az áruház, a fizetésüket nem onnan kapják. Egy egész cégláncolaton keresztül, értékesítést támogató ügynökség és akár több – némelykor bizonytalan hátterű – alvállalkozó közbeiktatásával jutnak munkához a polcpakolók. Vajon tudnak-e róla, és foglalkoznak-e azzal a magukra és jó hírnevükre sokat adó multik, hogyan foglalkoztatják a külsős polcszervizeseket?
Üzleti titok
Négy gyártótól érdeklődtünk, miként fordulhat elő, hogy a neves multik termékeit olyan munkások pakolják ki a polcokra, akik részben zsebbe kapják a pénzüket. A Varta-képviselet nem válaszolt, a L’Oréal nem adott információt, a másik két gyártó válaszából pedig az derült ki, hogy ilyen elvileg nem fordulhatna elő. A Johnson & Johnson azt írta, elkötelezettek a jogszabályok, az üzleti etika és az iparági előírások szigorú betartása mellett, minden szolgáltatójukat gondosan választják ki, hogy megfeleljenek a legmagasabb szintű üzleti elvárásoknak. A többi kérdés elől üzleti titokra hivatkozva elzárkóztak. A foglalkoztatással, bérezéssel kapcsolatos kérdéseinket pedig azzal hárították el, hogy az a szolgáltató és személyzete közötti kapcsolat, amibe ők nem avatkozhatnak bele.
A Dr. Oetker fontosnak tartja, hogy egyes áruházakban az általuk megbízott szolgáltató intézze termékeik kihelyezését, mert az értékesítés alappillére a folyamatos termékelérhetőség. Nem átvállalják a polcok töltését, csak támogatást adnak – tették hozzá. Hogy hol vetik be a polcszerviz-szolgáltatást, arról az üzletek értékesítési potenciálja és a folyamatosan mért termékelérhetőségi szint alapján döntenek.
Nem tudni, hányan vannak, mennyit keresnek
A KSH munkaügyi statisztikája nem igazít el, abból nem deríthető ki, hány külsős polcszervizes dolgozik a boltokban. Csak a legalább 5 fős cégeknél foglalkoztatott kölcsönzött munkaerőről van adatuk: februárban 850 főt jeleztek.
Megkérdeztük hát az áruházláncokat, mennyire jellemző, hogy külsős munkatársak vannak náluk, és hogyan kezelik őket. A Penny nem válaszolt, a CBA azt írta, tudomásuk szerint a franchise partnerek szinte teljes egészében saját alkalmazottakkal dolgoznak. A többiek válaszait táblázatban foglaltuk össze.
Eszerint a többségük saját alkalmazottakkal látja el a vevőkiszolgálást, legfeljebb diákmunkást foglalkoztat. De minket az érdekelt, vajon ahol van külsős polcszervizes, ott hányan, hogyan dolgoznak.
A Sparnál összesen 1238 külsős polcszervizes szerepel a nyilvántartásban, de közülük nem biztos, hogy mindenki dolgozott is az áruházakban. A létszámuk hétről hétre változó, az összes áruházat tekintve átlagosan 480 körül lehet. Olyan adatuk nem volt, hogy polcfeltöltők között mennyi a saját és a külsős dolgozók aránya.
A Tesco pont a külsős polcszervizesekre vonatkozó kérdéseinkre nem reagált, csak annyit tudtunk meg, hogy együtt végzik a munkát az áruházlánc saját alkalmazottaival. Ez, mint írtuk, aggályos lehet munkajogi szempontból. A cikkeinkben szerepelt, hogy az Auchanban is rendszeresen vannak külsős polcszervizesek, ezért vártuk tőlük az ígért válaszokat, de két hét alatt sem küldték.
Ezért jó az áruházaknak a külsős polcszervizes
– mondta érdeklődésünkre Karsai Zoltán, a külsős polcfeltöltőket is soraiban tudó Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezetének (KASZ) elnöke. A külsős és saját alkalmazott polcszervizesek aránya áruházanként eltérő, van, ahol a külsős polcfeltöltők aránya 10 százalék feletti, máshol alacsonyabb, nem lehet még vállalati szinten sem egységes arányszámot mondani – tette hozzá.
A külsős polcfeltöltő azért lehet jó az áruházaknak is, mert nagyon rugalmas konstrukció – naponta változó lehet a beosztás, és az sem gond, ha csak 1-2 munkaórára van szükség. A külső partner képes maximálisan alkalmazkodni. Saját dolgozóknál macerás lenne ilyen fokú rugalmasságot megvalósítani, egy-két nappal korábban megváltoztatni a beosztást
– magyarázta Karsai.
A szakszervezet előtt sem ismeretlen a fekete foglalkoztatás
A Kereskedelmi Dolgozók Független Szakszervezetének (KDFSz) elnöke is úgy tudja, a nagy áruházak zömében saját munkaerővel dolgoznak, a termékskála kisebb részénél végzik csak külsősök a polcszervizt. Bubenkó Csabának közelebbi tapasztalatai is voltak, amik igazolják, hogy lehetnek svindlik. Úgy két éve megkereste panaszával 20-30 külsős polcszervizes, akik szakszervezeti tagok is lettek. Havi 200-250 ezer forintot tudtak megkeresni.
Vagyis részben feketén foglalkoztatták őket. És az is előfordult, hogy nem úgy fizették ki őket, ahogy eredetileg megállapodtak. Pont mint olvasónk esetében:
Történtek egyeztetések is az ügyben, és Bubenkó szerint beijedtek a cégek. Ezt az is mutatta, hogy végül a szakszervezettől függetlenül „megegyeztek” a dolgozókkal, és kifizették őket.
A polcszervizesek pedig nem forszírozták tovább, hogy a szakszervezet lépjen az ügyükben. Azóta nem keresték meg hasonlóval, de Bubenkó nem zárta ki, hogy vannak még ilyen ügyek.
Kiemelt képünk illusztráció. Fotó:Thinkstock