Tudomány

Valóban át akarják mosni a magyar ovisok agyát?

Annak ellenére sem fogunk keresztet tartó, zászlót lengető ovis felvonulásokkal találkozni, ha az óvodai alapprogramba bekerült a nemzeti identitás és a keresztény kultúra fogalma. Nem erről van szó.

Július 25-én jelent meg a Magyar Közlönyben az óvodai nevelés országos alapprogramjáról szóló kormányrendelet módosítása, amely az óvodai nevelés feladatait rendezi, a teljes szöveg itt olvasható. Az elmúlt napokban bejárta a sajtót egy ebből kiragadott félmondat, amely szerint az óvoda:

a gyermek nyitottságára épít, és ahhoz segíti a gyermeket, hogy megismerje szűkebb és tágabb környezetét, amely a nemzeti identitástudat, a keresztény kulturális értékek, a hazaszeretet, a szülőföldhöz és családhoz való kötődés alapja…

Ennyiből, és a hírek címeiből, felütéseiből az egyszeri ember már látja maga előtt, ahogy nemzetibe öltöztetett óvónők gyújtó hangú beszédeket tartanak tízórai közben 3-6 éves hallgatóságuknak, bibliai szövegeket olvasnak fel és együtt értelmezik a háromszemélyű egyisten emberi megtestesülését. De legalábbis propagandaszerűen próbálnak elvont fogalmakat a gyerekek fejébe verni.

A hazaszeretet eddig is benne volt

Ilyenről azonban szó sincs, de értelme sem lenne, sőt a szövegben két új fogalom szerepel, a nemzeti identitástudat és a keresztény kulturális értékek.

Az óvodai nevelés gyakorlatában a gyermekek életkori sajátosságaihoz igazodóan jelen van a hazaszeretetre nevelés, a magyarságtudat megalapozása, az egyetemes értékek közvetítése

– mondja a 24.hu-nak Surányiné Palkó Eleonóra óvodapedagógus, a szombathelyi Szűrcsapó Óvoda nyugállományú egykori vezetője.

Kezdjük azzal, hogy az óvodai nevelés országos alapprogramja az iskolai NAT-hoz hasonlóan a nevelés nagyon tág céljait, feladatait határozza meg. Ezt az egyes óvodák maguk töltik meg tartalommal: adott a módszertani szabadság, az állam nem szól bele, mi és hogy történjen a foglalkozásokon. Még akkor is, ha a legfrissebb hírek szerint az Emberi Erőforrások Minisztériuma saját gyártású kisfilmekkel segítené elő „a szülőföldhöz kötődés, az egészséges nemzettudat kialakítását óvodás korú gyermekekben”.

Óvodások műsora az újonnan épített Szent Mihály görögkatolikus óvodában az átadóünnepség napján Nyíradonyban 2018. február 1-jén.
Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

Semmi nem direktben megy

A pedagógiai munka során az alapvető erkölcsi értékeknek a gyerek korának megfelelő nevelésben kell megjelenniük. A legfontosabb cél, hogy a kicsi biztonságban érezze magát szűkebb és tágabb környezetében, segítse önazonosulását.

A legkisebbeknél a családhoz való kötődés megerősítése elsődleges szülők, nagyszülők testvérek bevonásával, majd a szűkebb és a tágabb környezet megismertetése ide értve természetesen a kultúrát is. Az óvodákban nem direkt információátadás zajlik, hanem a képességek fejlesztése.

A cél cselekvővé tenni a gyereket, megmutatni neki dolgokat, majd engedni, hogy magától észrevegye az őt körülvevő világ részleteit

– magyarázza az elméleti és gyakorlati szinten is tapasztalt szakember.

A gyermek folyamatosan kérdez, tele van miérttel a húsvéti tojásfestéstől a karácsonyi ajándékozáson a park fáin és madarain keresztül a nemzeti ünnepekre fellobogózott utcaképekig.

Nem is lehet másként

És itt jutunk el a nemzeti identiástudathoz, illetve a keresztény kultúrához. A nemzeti identitás és a hazaszeretet kéz a kézben járó fogalom, előbbi ágyaz meg utóbbinak, és mivel a hazaszeretetre nevelés mindig is az alapprogram része volt, itt nincs sok újdonság. De hogyan néz ki a gyakorlatban?

Fővárosi óvodás gyermekek csoportja sétál óvó- és gondozónőjükkel a közeli játszótérre a virágos tabáni közparkban.
Fotó: MTVA/Bizományosi: Jászai Csaba

Népmesék, népdalok, népi játékok, mondák, mindannyiunknak ezekkel teltek óvodás évei. És itt vannak a népszokások vagy a nemzeti ünnepek. Amikor az ország karácsonyi lázban ég vagy március 15-ét ünnepli, azt ki sem lehet zárni az óvodából, de nem is szabad.

Karácsonyra készülve a család és a szeretet fontosságát hangsúlyozzuk, beszélgetünk az ünnep bensőséges hangulatáról és a saját magunk készítette ajándék örömét, üzenetét éreztetjük meg a gyerekekkel. Március 15-ére a zászló, kokárda, huszárcsákó, párta közös készítése során lehetőség nyílik a gyerekek által megfogalmazott kérdések megválaszolására, az ünnep hátterének életkornak megfelelő megismertetésére. Ez a rákészülés, ráhangolódás lehetővé teszi nemzeti ünnepünk méltó, a gyerekek számára is átérezhető megünneplését

– részletezi Palkó Eleonóra.

Nem is lehet másként, a gyerek érdeklődését eleve felkelti amit szűkebb és tágabb környezetében tapasztal, bármilyen törvény és kormányrendelet szövegétől függetlenül. Ne feledjük azt sem, az európai kultúra a kereszténységben gyökerezik, ismerete elengedhetetlen.

Gyakorlati önállóság

A nemzeti és keresztény jelleg hangsúlyozása a jogszabályalkotó döntése, mindenkinek a maga dolga eldönteni mit gondol róla. Az óvodai nevelésnek korábban is feladatai közé tartozott a szülőföld-, a hazaszeretetre nevelés. Az intézmények szakmai önállósága és a magyar óvónők nemzetközi viszonylatban is kiváló felkészültsége a biztosíték rá, hogy rend legyen az ovisok fejében és lelkében.

Senkinek nem kell tehát attól tartania, hogy a rendelet szeptemberi életbe lépése után keresztet cipelő, zászlót lengető ovisok masíroznak majd hatalmi szóra a magyar települések utcáin.

Kiemelt képünk illusztráció: Fotó: MTI/Rosta Tibor

Ajánlott videó

Olvasói sztorik