A városi légszennyezés bizonyítottan éveket vehet el az emberek életéből, a felelős pedig nagyrészt a közlekedés.
A szén-dioxid a legveszélyesebb üvegházgáz, ennek globális szinten 14, Európában 20, Magyarországon pedig 25 százaléka a kőolajszármazékokat égető motorokból származik.
Érdekes kis kitérő rögtön az elején: a világ 15 legnagyobb áruszállító hajója több szén-dioxidot juttat a légkörbe, mint a Föld összes személyautója.
Azt az áramot valahol meg kell termelni
Nem kérdés, mennyire fontos az autózás, a személy- és teherszállítás kizöldítése, a megoldást pedig az elektromos autók jelentik. Zöld rendszámmal közlekednek, nulla emisszióval hirdetik őket, ami a használat helyét illetően igaz is. De a felhasznált áramot valahol meg kell termelni, ami viszont jelentős CO2-kibocsátással jár.
Három tényezőt kell figyelembe venni.
- Mennyit fogyaszt az elektromos autó egységnyi távon?
- Mennyi szén-dioxidot pöfög ki egy benzines autó ugyanezen az úton?
- Mennyi szén-dioxid kibocsátásával jár egy kWh-nyi áram megtermelése?
Főleg az utóbbi két kérdésre adott válasz nagyon összetett – Benkő Dániel klímaváltozási szakértőt kérdeztük.
E-autó: 71,8 gramm CO2
A legtöbb ország vegyes forrásból állít elő elektromos áramot. A legmagasabb CO2-kibocsátással a lignit, a szén elégetése jár, a földgáz már jóval szerényebb szennyező, az atomenergia és a megújuló energiaforrások mint a víz, a szél, a nap használata nem juttat a légkörbe üvegházhatású gázt.
ezt a mennyiséget befolyásolja az import. A külföldről érkező áram ugyanis nem számít bele a magyar kibocsátásba.
Az elektromos autók között természetesen vannak különbségek, a hatékonyságuk is egyre jobb, átlagnak vegyünk egy modellt, amely 24 kWh-nyi árammal 117 kilométert képes megtenni az amerikai számítási módszer szerint.
Egy kilométer »áramigénye« tehát 0,2 kWh, így elektromos autónk egy kilométeréhez 71,8 grammnyi szén-dioxid kibocsátást társíthatunk
– világít rá Benkő Dániel.
Benzines: 163,8 gramm CO2
Ehhez képest nézzük a benzines járműveket. Kibocsátásuk nyilvánvalóan gyártón, a motoron, a használaton és az autó egyedi állapotán túl még számos tényezőn múlik, most vegyük megint a nagy átlagot: 7 liter/100 km fogyasztású benzines autót, ahol egy liter benzin elégetése során 2,34 kilogramm CO2 keletkezik.
Ha ebből kiszámoljuk az egy kilométert, máris egymás mellé tehetjük a két értéket:
az elektromos autó egy kilométeréhez 71,8 gramm, míg a benzinesnél 163,8 gramm széndioxid-kibocsátás társul, vagyis utóbbi 2,3-szer több üvegházhatást okozó gázt juttat a légkörbe.
Ehhez társul, hogy előbbi szennyezése nem a sűrűn lakott városokban jelenik meg, hanem olyan erőművekben, ahol igen hatékonyan képesek szűrni a kijutó gáz és szilárd részecskék mennyiségét.
A benzines autó viszont élettartama alatt végig a fent írt CO2-mennyiséget lökik ki magukból, míg egy elektromos autó üzemeltetése együtt zöldül az energetikával: kibocsátása úgy csökken majd, ahogy nő a megújulók aránya.
Van, ahol zöldebb a benzines
Kína és India például még nagyrészt szénerőművekre támaszkodik, ezekben az országokban a fent említett elektromos autó egy kilométeréhez 152, illetve 195 gramm szén-dioxid kapcsolódik.
A világ nagy részén azonban a hazaihoz hasonló a helyzet. A lista másik végén Paraguay és Izland áll, ahol a tiszta energiatermelés miatt az e-autók „kibocsátása” nulla. De Norvégiában is csak 4, Svájcban 8, Franciaországban 17 gramm attól függően, milyen forrásból származik az elektromos áram.
Egy kilométeren kibocsátott szén-dioxod elektromos autók által:
- Paraguay és Izland: 0 gramm
- Norvégia: 4 gramm
- Svájc: 8 gramm
- Franciaország 17 gramm
- Magyarország: 71,8 gramm
- Kína: 152 gramm
- Bezines autó: 163,8 gramm
- India: 195 gramm
Kiemelt kép: MTI/EPA/Julian Stratenschulte