Nyilvánosságra hozták a korábban világpusztítónak tartott vírust

Heves viták után közzétette a Nature a mutáns madárinfluenza-vírusokról szóló vitatott tanulmányok egyikét.

Az amerikai kormány biológiai biztonságért felelő tudományos tanácsadó testülete, az NSABB decemberben kért meg két vezető tudományos lapot – az amerikai Science és a brit Nature magazint -, hogy mellőzzék a kutatási részletek közlését a laboratóriumban génmérnökséggel létrehozott, emlősök között is terjedő mutáns madárinfluenza-vírusról, hogy ártó szándékkal ne tudják azt előállítani. A testület azonban április elején, a dolgozatokat jegyző holland és amerikai kutatócsoport átdolgozott tanulmányainak áttekintése után úgy döntött, hogy mégis rábólint a közzétételre.

A hollandiai kutatócsoport vezetője, a vírustörzs egyik létrehozója és az ezzel kapcsolatos dolgozat szerzője Ron Fouchier szerint az amerikai szakértők azt követően értettek egyet tanulmánya közzétételével, hogy tisztázta: a mutáns madárinfluenza-vírus “sokkal kevésbé halálos”, mint korábban feltételezték.

Az amerikai kormány által támogatott két kutatócsoport – a hollandiai Erasmus Egyetem Orvosi Központjában és az amerikai Wisconsin-Madison Egyetemen – laboratóriumban genetikai módosítással olyan mutáns H5N1 vírust hozott létre, amely vélhetően könnyen terjedne emberek között is. A madárinfluenza-vírus “vad” törzsei embert nagyon ritkán, csak a szárnyasokkal való együttélés során fertőznek meg, emberről emberre pedig ezek a vírusok nem terjednek.

A Nature az amerikai Wisconsin-Madison Egyetemen működő, a japán Kavaoka Josihiro (Yoshihiro Kawaoka) vezette kutatócsoport kutatási eredményeit tette fel szerdán a honlapjára. Előreláthatólag a Science is közli majd a hozzá benyújtott tanulmányt.