Tech játékteszt

Ezt a játékot keresed, ha hiányzik a Fallout

Korábban a témában:

Akik hozzánk hasonlóan tavaly hatalmasat csalódtak a legendás posztapokaliptikus videójáték-sorozatot megcsúfoló Fallout 76-ban, azoknak van egy jó hírünk: idén ősszel, különösebben nagy csinnadratta nélkül megjelent az The Outer Worlds, ami a népszerű retrofuturisztikus széria méltó szellemi örököse. A fejlesztőcsapat az Obsidian Entertainment, az a gárda, akiknek a 2010-es Fallout: New Vegast is köszönhettük, és a kaliforniai stúdió nem is hazudtolta meg magát, olyan akció-szerepjátékot tettek le az asztalra, mint amilyennek a kiherélt Fallout 76-nak kellett volna lennie.

Lost is Space

Habár ezúttal nem az atomháború sújtotta (egykori) Egyesült Államok a kalandjaink helyszíne, szomorkodni így sincs oka senkinek, hiszen a játékot elindítva rögtön a csillagok között találjuk magunkat. Egyike vagyunk annak a több százezer embernek, aki hibernálva várja, hogy a Hope nevű kolonizáló hajó elérje a célját, és megkezdhesse az új életét. Legalábbis ez lenne a terv, de a fagyott álomból váratlanul felébresztve kiderül, hogy a szundikáló utasokkal teli űrjármű a semmi szélén vesztegel, és a mi feladatunk, hogy egy közeli bolygón landolva nekiálljunk kideríteni ennek az okát.

Fotó: Obsidian Entertainment

A rejtélyes és szerteágazó kaland megkezdése előtt viszont létre kell hozni a saját szájízünknek megfelelő hősünket, ami sokakban fog azonnal kellemes emlékeket ébreszteni. Első körben az alaptulajdonságok között kell szétosztani a szűkösen mért pontjainkat, aztán jön a kiemelt képzettségek kiválasztása, amiket érdemes az általunk preferált játékstílushoz igazítva megválogatni, majd választhatunk perkeket, amik tovább befolyásolják a karakterünk statisztikáit és lehetőségeit. Emellé a lehető legrészletesebben testre szabhatjuk a fizimiskánkat, és ha ezzel megvagyunk, akkor irány az első bolygó, ahol egy meglehetősen furcsa, megavállalatok által erősen szabályozott és feszültségektől terhes világra bukkanunk.

Az első órákban a program még fogja a kezünket, megtanuljuk az alapokat, szert teszünk az űrhajónkra, amivel később – miután megjavítottuk – utazhatunk a nagyobb helyszínek között, de a The Outer Worlds világa alapvetően nyitott, tehát adott a fő szál, de amúgy

oda megyünk és azzal foglalkozunk, amivel csak akarunk.

Tennivaló pedig lesz bőven, hiszen a központi rejtély kibogozása mellett rengeteg mellékküldetés és számtalan probléma várja, hogy felkerülhessen a feladatlistánkra. Mindez persze ma már alapvetésnek számít egy ilyen típusú videójátékban, viszont az Obsidian Entertainment alkotását kiemeli a tömegből, hogy szinte minden része veszett jól van megírva. A feladatokat átjárja a humor, annak is a sötétebbik fajtája, és tipikusan olyan programról van szó, ahol tényleg figyelni kell a szereplők mondandójára: egyrészt mert a szövegek elég szórakoztatók, másrészt tele vannak olyan információkkal, amik nemcsak szükségesek a továbbjutáshoz, de sokszor egészen új lehetőségeket nyitnak meg számunkra.

Fotó: Obsidian Entertainment

A The Outer Worlds világában különböző frakciók feszülnek egymásnak, akik között nekünk ügyesen kell lavírozni, és a játék egyik legnagyobb pozitívuma, hogy meg sem próbál fekete vagy fehér lenni. Néha súlyos döntések elé kerülünk, amiknek hosszú távú hatása lesz, és sosem tudhatjuk, hogy a cselekedeteink és a választásaink hogyan hatnak majd ki a történet későbbi részére, esetleg a befejezésre. Utóbbiból természetesen több is akad, és eleve a program felépítése is olyan, hogy simán benne van több végigjátszás, főleg, ha szeretünk azzal szórakozni, hogy minden alkalommal más-más megközelítésű hőssel vágunk bele a szövevényes történetbe.

Lehetőségek kifogyhatatlan tárháza

A karakterünk kialakítása értelemszerűen nemcsak a játék elején fontos, de figyelnünk kell a szintlépéseket követő fejlesztésre is, sőt egy idő után a társaink menedzselése is a mi kezünkbe kerül. Bizony, a szerepjátékok jó hagyományaihoz híven ezúttal is mellénk szegődhetnek mindenféle figurák, akiknek a felkutatása legalább akkora móka, mint a jobban sikerült Fallout-játékokban.

A legfontosabb ugyanakkor a saját hősünk: a szintlépéskor szétosztott pontokkal és az adott időközönként kiválasztható újabb perkekkel ügyesen menedzselhetjük a statisztikáinkat, amiknek igen jelentős szerepe van abban, hogy miképp alakul a sztori, hiszen néha egy megfelelő párbeszédopció, vagy akár egy széf feltörése is egészen új irányba mozdíthatja az eseményeket.

Fotó: Obsidian Entertainment

A változatosság és a szerteágazó lehetőségek szerencsére jelen vannak a harcban is, amit egyrészt befolyásol, hogy milyen hőst farigcsálunk, másrészt a testreszabhatóság az arzenálunkra is vonatkozik, azaz némi idő ráfordításával és kellő ihlettel olyan agyament gyilokszerszámokat fabrikálhatunk magunknak, amikkel az átlagnál sokkal szórakoztatóbb a belső nézetes lövöldözés.

Ehhez mondjuk hozzájárul az is, hogy az ellenfeleink nem teljesen ostobák, így a játék nem unalmas agyaggalamb-vadászat, de az összképet szépen színesíti az is, hogy sok esetben nem a ravasz végeláthatatlan nyomkodása jelenti a megoldást a problémáinkra. Egy kellően intelligens válasz, némi lopakodás, esetleg egy megfelelő helyen elvégzett hackelés alkalmanként sokkal célravezetőbb lehet, mint azonnal a futurisztikus fegyvereinkkel arcoskodni.

Igazi gyöngyszem

Technikai téren a játék nem villant nagyot, láttunk már ennél sokkal szebb, de sokkal csúnyább játékot is. A ránk váró világ alapvetően kidolgozott, helyszínenként kellően eltérő, ugyanakkor akadnak olyan részei, amikről ordít, hogy a fejlesztők nem öltek olyan rettenetesen sok energiát a megalkotásukba. Ez viszont nem feltétlenül hatalmas probléma, hiszen a programot simán elviszi a hátán az egyedi hangulat, ami azért visszaütközik a látványban is. A grafika amúgy sem fogja különösebben érdekelni az embert, miután beszippantja a történet és kellően szórakoztató intergalaktikus kavalkád.

A The Outer Worlds ereje egyértelműen a sokszor teljesen agyament sztoriban, a vicces szövegekben, a fejlődésben és a szerteágazó, sokszor egészen lehetetlen és kemény szituációkat biztosító cselekményben van. Szerepjáték-rajongóknak ez a program egy igazi gyöngyszem, hosszú távú szórakozás, amiben akár hetekre el lehet veszni. Akár egymás után többször is, mindig egy kicsit másképp.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.