Sajnos fiatalon beleestem abba a hibába is, hogy úgy beszéltem az emberekkel, mintha mindenki a barátom lenne, bizalmas információkat adtam ki magamról. Sokan átvertek, de még mindig elég naiv vagyok ahhoz, hogy azt higgyem, szeretettel változtathatok ezen. Mára azért megváltozott a világról alkotott képem, és már közönségesnek tartom azt a Tóth Gabit, aki régebben voltam.
Ez nem egy új nyilatkozat Tóth Gabitól: az énekesnő 2017-ben mesélte egy bulvármagazinnak azzal kapcsolatban, milyen nagy változáson ment keresztül, amióta a zenei pályán mozog.
Annak a változásnak, amiről beszél, 2023-ra mind erősebb jelei vannak:
- a popzenétől, a vadóc színpadi szereptől eltávolodott, a népi zenében, a népi motívumokkal díszített ruhákban találta meg azt az énjét, amit a közönség felé mutatni kíván,
- noha vallásosságáról nem vagy nagyon ritkán beszélt korábban, bő három éve már, hogy a kereszténység látványos figyelmet kapott minden létező közösségi platformján, nem beszélve a nyilatkozatairól,
- emellett egyre szorosabban kezdett kötődni a kormányhoz: Fidesz-rendezvényen lépett fel; Kossuth-nótát énekelt Orbán Viktorral; bőszen promózta Orbán Ráhel bababoltjának megnyitóját; közben a kormány által üzemeltetett csalad.hu oldalon vezetett blogot.
Talán ő ma a magyar popipar legtöbbet emlegetett szereplője, aki bármit tesz vagy mond, az figyelmet generál a sajtóban és a közösségi médiában. De miért? Csak mert matyóhímzésben teszi? Mert egyszer a miniszterelnök mellett énekelt?
A kényszeres lázadó
Tóth Gabi Tapolcán nevelkedett. Apja sofőrként, anyja felszolgálóként dolgozott. Általános iskolás éveire úgy emlékszik vissza, hogy nem volt egyszerű beilleszkednie. „Huszonketten voltunk egy osztályban, ahol a cigánygyerekek befogadtak, a többiek lenéztek. A romákhoz jártam ebédelni, gyakran több volt nekik, mint nekünk otthon. Életem legmegalázóbb élménye, amikor a sulinkat összevonták egy menő iskolával, és minket átvizsgáltak, nem vagyunk-e tetvesek.”
Az egyik tanárával sem ápolt felhőtlen kapcsolatot:
A mi családunk munkáscsalád volt, tehát nem nulláról, hanem mínusz 65-ről indultunk. Ráadásul a mi szegényebb iskolánkat összevonták a helyi elit iskolával, így sajnos még nehezebb helyzetbe kerültek azok a gyerekek, akik szerették volna vinni valamire. Egy tanárnő például többször is kivette a jelentkezési lapomat a többi közül, melyekkel a regionális versenyekre akartam benevezni. Persze mindig volt valami más ürügy, hiszen nyíltan nem vállalta, hogy szerinte rangon aluliak voltunk ahhoz, hogy az iskolát képviseljük egy ilyen megmérettetésen.
Nemcsak sebeket, kényszerességet is hozott magával azokból az időkből: állítása szerint számolja a lépéseit azóta, hogy az iskolából napi öt kilométert kellett hazagyalogolnia.
2004 nem ma volt, Tóth Gabit pedig akkor válogatták be a Megasztár második évadába. Nem véletlenül indult a TV2 műsorában: nővére, Tóth Vera megnyerte az első szériát egy évvel korábban. A Tóth-lányok voltak annyira tehetségesek, hogy mindketten megmérettessék magukat. Gabi a második évad dobogósa, egyúttal a legjobb női énekes lett abban az évben (Molnár Ferenc „Caramel” nyert).
A Megasztár utáni időkre úgy emlékezett vissza az énekesnő, hogy míg más tinédzsereknek az volt a legnagyobb gondjuk, hogy „nem az van vacsorára, amit szeretnek”, ő a családja megélhetése miatt aggódott.
Azon szorongtam, hogy a családomnak, akik miattam és a tesóm miatt feláldozták az egész tapolcai létüket, megteremtsem azt, hogy egyenesbe jöhessenek egy másik városban. Felnőtt emberekként otthagyták a munkájukat azért, hogy minket támogassanak.
Azt is hozzátette, akkoriban három ember megélhetéséről gondoskodott: „Be kellett vállalnom olyan műsorokat, mennem kellett olyan helyekre, ahova rohadtul nem volt kedvem. Azért, mert kellett a pénz. És miért kellett a pénz? Mert közben másik három embernek a megélhetéséről is gondoskodtam. 16 évesen.”
És hogy milyen műsorokra utalhatott? Bár nem nevezte meg, de 2007-ben a VIVA TV-n indult egy Stáb című valóságshow, amiben többek között Zimány Linda is szerepelt. Arra vállalkoztak, hogy egy dalt és egy klipet készítenek el közösen, és az utolsó adásban megmutatják, mire jutottak. Tinédzserévei után igen hamar a kereskedelmi csatornák meghatározó celebjévé vált: gasztro- és túlélőrealitykben szerepelt, Sebestyén Balázsék RTL-en futó műsoraiban visszatérő szereplő volt, és táncolt a Szombat esti lázban is. De felfedezte magának a köztévé is, több ízben versenyzett A Dal című műsorban.
2010-ben felénekelte RTL-en futó ValóVilág főcímdalát, később pedig az Éjjel-Nappal Budapest realityjénél is megtette ezt. Az RTL-nél érezték a Tóth Gabiban cseppet sem rejtőző, hanem jól időzített pillanatokban szinte vulkánként kitörő celebpotenciált: előbb az X-Faktorban kapott segédfeladatokat Malek Miklós mellett, majd 2013-ban már női mentorként egyengette a tehetségek útját a műsorban. Két mentorkodós év után átigazolt a TV2-re, ahol a csatorna egyik húzóarcává vált Till Attila és Majka mellett: a Sztárban Sztár!-ban előbb versenyzőként, majd zsűritagként bizonyíthatott – ez a gyümölcsöző kapcsolat 2023-ra sem apadt el.
Botrányhős? Miért?
Cseppet sem hat meg a fikázás, mert ezen már rég túl vagyok. Akik szeretnek, nektek köszönöm, hogy ha elmondjátok a véleményeteket és természetesen elfogadom a negatív kritikát is, mert abból is építkezünk, de a primitív, irigy megjegyzések teljesen leperegnek rólam. De csak nyugodtan, bátran folytassátok a mocskolódást, ha nektek ez így szükséges és időtök is van rá
– ezt az X-Faktor zsűritagjaként nyilatkozta az énekesnő, miután az online térben számos kritikát kapott szereplésére.
Tóth Gabit nem véletlenül szeretik szerepeltetni a kereskedelmi csatornák: jóformán zabolázhatatlan, ha a kamera bekapcsol, és szakmai meglátásain túl valami kiszámíthatatlanságot is hordoz az, ha jelentősebb szerepet adnak neki a műsorkészítők. Egyértelműen élvezi a showgirl szerepét, és jól is áll neki – nem véletlenül szerepel sokadik éve a kereskedelmi csatornák főműsoridőben futó szórakoztató műsoraiban (a TV2 már úgy promózza a Sztárban Sztár új évadát, hogy Majkával történő hadakozását állítják a reklámszpotok középpontjába).
Ám médiajelenlétének másik aspektusa, hogy ha kell, ha nem, Tóth Gabi Rubint Réka-módjára hadakozik az online térben őt véleményező emberekkel;
2021 januárjában egy hozzászóló olyan üzenetet írt neki, amiben az énekesnő lányának halálát kívánta. Ezt Tóth Gabi nem hagyhatta annyiban, beszélni akart vele. Csakhogy annak profilján mindössze a munkahelyét találta meg, így felkereste a céget, és elmondta, mi történt közte és a kommentelő között:
Semmit nem terveztem el, nem gondolkodtam, szinte gépiesen cselekedtem. Vele akartam beszélni, tőle hallani a válaszokat. Nem így alakult. Lett következménye a tettének, bár nem én intéztem, de nyilván annak hatására (is) történt, hogy miután a vonal másik végén megkérdezték tőlem, hogy milyen ügyben keresem, én elmondtam. Tárgyilagosan, meglepően nyugodt hangon. Vélhetően nem ő volt a legjobb munkaerő, és az sem kizárt, hogy máskor is történt már hasonló, ami miatt a munkáltatója később úgy döntött, hogy megválik tőle. Én nem kértem tőle, de az ellenkezőjét sem.
Ezzel a húzással nem lett népszerű az internetezők szemében. Hát még később, mikor Tóth Andival szólalkozott össze! Utóbbi egy fizetett Instagram-posztban arról írt, minden reggele egy bizonyos tequilamárka termékével kezdődik – ezt Tóth Gabi nehezményezte, mondván, kolléganője rossz példát mutat a fiataloknak. Egy zárt csoportban adott hangot véleményének, amire a másik Tóth rábukkant, majd egy látszólag soha véget nem érő vita alakult ki közöttük, amit aztán egy nagy öleléssel zártak le a Dancing with the Stars stúdiójában.
A Telex egy évekkel korábbi cikkében foglalkozott a Tóth Gabi-jelenséggel, melyben az énekesnőhöz közeli forrásokra hivatkozva azt írták: „Tóth egy igazi született lázadó, aki semmilyen szinten nem képes befogadni a kívülről jövő kritikákat, és szentül meg van győződve arról, hogy mindig az a jó és helyes út, amit ő választ magának. Ezeket az utakat azonban sokszor nem tudatosan, előre átgondolva jelöli ki magának, hanem ösztönösen, reflexből cselekszik, ami miatt állandó konfliktusban áll más hírességekkel vagy éppen sima mezei kommentelőkkel.”
Ám így is kérdéses, mi miatt húzza rá évek óta Tóth Gabira a botrányhős jelzőt a magyar bulvármédia jelentős része (és eleve mit jelent 2023-ban egyáltalán a botrány kifejezés). Noha több ismert párja is volt a feltűnése óta, viharos szakításokról nem lehetett hallani, és egy-két kirívó eseten túl az énekesnő inkább csak a műsorokban hangos, közéleti szerepvállalása pedig nem helyezi őt a botrányhős szerepébe.
A Totova-korszak: népies kezdetek
2010-ben kaptam a Totova nevet, amikor elmentem Dunaszerdahelyre fellépni, és így konferáltak fel a színpadra. Nagyon mókás volt számomra, mert így még nem hallottam ebben a formában nevemet. Azóta ez rám ragadt. A baráti társaságom engem már évek óta Tótovának hív. Amikor kijöttem azzal, hogy új stílussal szeretnék az embereknek kedveskedni, akkor egyértelmű volt, hogy ez a név nem véletlenül jött akkor
– idézi a szlovákiai Körkép az énekesnőt arról, hogy 2017-ben miért döntött úgy, Totova névvel frissít a karrierjén. Az akkor épp A Dal című köztévés műsorban versenyző énekesnő hamar céltáblává vált a felvidéki nézők szemében. Szlovákiában ez érzékeny téma, hiszen születéskor a nők neve után biggyesztik az -ova végződést, utólag eltüntethető, de csak pénz fejében.
Több szlovákiai magyar hírportál foglalkozott a témával. Az új brand nem is lett hosszú életű, a közmédiából nagyon hamar eltüntettek minden nyomot, ami valaha arra vonatkozott, hogy Totova néven lépett színpadra az énekesnő.
Ő maga úgy nyilatkozott, nem állt szándékában vitákat generálni: „A névválasztásnak nincs köze semmilyen politikai tevékenységhez, nem kívánja befolyásolni senkinek a nézeteit, és semmiképpen sem támogat olyan törekvéseket, melyek azt célozzák, hogy bárkit akarata ellenére kényszerítsenek bármire.”
A nehezen csituló ügy sem akadályozta meg abban, hogy eljusson A Dal döntőjébe. Ott azonban alulmaradt, Pápai Joci képviselhette utóbb a magyarokat a kijevi Eurovíziós Dalfesztiválon. Ezzel a döntéssel sokan nem voltak kibékülve, köztük Tóth Vera sem, aki hosszan ecsetelte, hogyan és miért tehettek keresztbe húgának a műsor zsűritagjai. Frenreisz Károly például egyetlen pontot sem adott az akkor csak „sámánasszonyos stílusú” jelzővel ellátott Tóth Gabinak, mert nem akarta a döntőben látni.
Nekem a dallal kezdettől fogva problémáim voltak. Igyekeztem pártatlanul zsűrizni, és a saját véleményemnek hangot adni. Meg is említettem zsűrizés közben, hogy a Gabi által beígért magyar népzene felé indulás helyett egy meghatározhatatlan stílust kaptunk. Erős utánérzéseim vannak nemcsak a dallal, hanem a színpadi megjelenéssel is.
– nyilatkozta a műsor után.
Totova – bár kezdetben mutatott olyan jeleket arra nézve, Tóth Gabi stílusa hová fog kiforrni 2023-ra – nem bizonyult hosszú életű brandnek.
A népieschkedő népdalénekes
„Nagyon szégyellős vagyok népdalokban” – ezt Friderikusz Sándor egyik műsorában mondta Tóth Gabi, amikor a műsorvezető arra kérte, mutassa meg, hogyan énekel népdalokat. Ez volt talán az első olyan médiapillanat, amikor az énekesnő megmutatta, milyen kapcsolat fűzi ehhez a műfajhoz.
Majd 2021 szeptemberében a YouTube-on debütált Az én szívem című dala, a videóklippel együtt, ami egy drónfelvételekkel tarkított, magyarság-központú videó lett. Ekkor vált egyértelművé, hogy rockénekesként megszűnt létezni Tóth Gabi, az a személyiség ment a levesbe, és a népdalénekesnő vette át a helyét.
„Az ország engem a Megasztárból ismert meg. Én egy vidéki lány voltam, egy tarisznyás csaj, akit a műsor kedvéért elkezdtek modern ruhákba öltöztetni, aminek persze akkor nagyon örültem. Aztán az én szerepem lett a vagány rockos csaj, amit akkor testhezállónak is éreztem, még annak ellenére is, hogy gyermekként a népzenei vonal állt közel a szívemhez, abban a stílusban éreztem jól magam, néptáncoltam, népdalokat énekeltem otthon, Tapolcán. Mégis csináltam, amit mondtak; 17 éves voltam, elvette az eszem a sodrás, boldog voltam a lehetőségtől” – nyilatkozta a változásairól. 2015-ben már válságban érezte magát; nem érezte jól magát a színpadon, eltűnt a kreativitása, és azt érezte, változásra van szüksége.
Ekkor vett egy gitárt. „2016-tól már karakteresen népzenei stílusjegyeket hordoztak a dalaim, de már akkor is kaptam hideget-meleget. Sokan elpártoltak tőlem, sajnos akkor ez még elég volt ahhoz, hogy gyorsan visszaváltsak a rock irányába, nehogy elveszítsek akár egyetlen rajongót is” – mondta, talán a tiszavirág-életű Totova-korszakra utalva.
Amit most látnak, az vagyok én, és az voltam valójában mindig is. Ez az, ami önazonos számomra. Most érkeztem meg.
Lotfi Begi, akivel a Totova-korszak egyetlen meghatározó dalát közösen készítette, megvédte az énekesnőt a rosszindulatú hozzászólásoktól, amelyek azt firtatták, csupán anyagi megfontolásból váltott a populárisabb népzene irányába. A dj szerint A Dal színpadán is látott zenéjük már hordozta magában „az ősi motívumokat, amelyek a magyar népzenével keveredtek”. „Azt az utat, amin Gabi halad, hogy régen elindult már rajta. Leginkább gyerekkorában, mikor szabadidejében néptáncolt, mert ezt érezte magáénak.”
Cikkünkhöz megkerestünk egy szakértőt, aki többet is tud mondani a népzene, az előadók és a zenei stílusok hármasáról. Dr. Pintér Tibor zeneesztéta, kritikus lapunknak mesélt arról a mostanság népszerű jelenségről, hogyan használják fel a népdalokat, a népzenét a mai előadók.
Én ezt népies műzenének nevezem, amit leginkább a magyar nótához hasonlítok. Valamifajta új, nemzetieskedő, népies műdal a jó kifejezés. Tény, hogy komoly vokális képességek kellenek ehhez, ezeket a számokat lehet énekelni persze tábortűz mellett is, de a hozzá (Tóth Gabihoz – a szerk.) hasonló előadók jó technikákkal rendelkeznek. Erős a gyanúm, hogy ennek a műfajnak a divatba jövése politikai hátszélnek köszönhető. Ahogy a klasszikus zenében van, pongyolán mondva, valamifajta hígítása az eredeti műveknek, úgy a népzenében is tetten érhető ez. Az énekesnő videóit látva valamifajta skanzen-kultúrát vélek fölfedezni, legalábbis a klipjeiben. Karinthyt idézve, én ezt népieschkedésnek mondanám, ahogyan Így írtok ti című művében van.
A szakember szerint az éles stílusváltások nem minden esetben szerencsések az előadók esetében: „Általában nagyon meg kell dolgozni az előadóművészeknek ahhoz, hogy ennyire más műfajba nyergeljenek át. Amennyiben a közönség megszokott egy bizonyos stílust, és az előadó abban lesz közönségkedvenc, mértékadó, úgy bizalmatlanságot kelthet a hallgatókban, ha ettől merőben eltér aztán.”
Mondok egy példát: ha valaki nagyon elfogadott Bach-játékos, és hirtelen elkezd késő romantikusokat játszani, ott gyanúperrel él a kritikus hallgató, hogy mi az oka ennek a fordulatnak. Felmerülnek kérdések: kiégett talán? Megunta? A karrierjével nem volt elégedett?
– magyarázza Pintér Tibor.
Úgy fogalmaz továbbá a populáris zenék népdalosításáról:
a nemzeti, vagy nevezzük nemzetieskedő, hazafias magyar nótákra emlékeztető popzenékben megbújik egy olyan réteg is, mely azt kívánja megpendíteni, hogy a hazaszeretet, az együvé tartozás a legfontosabb – és ezt nagyon egyszerű eszközökkel teszik.
Tóth Gabi egyébként korábban arról is beszélt Friderikusznak, hogy nem szeretné, ha zenéi sablonokra építkeznének, szerinte egyszerűséggel lehet eljutni az emberek szívéhez leginkább. Szerinte egy stílusváltást nem lehet csak úgy rázúdítani az emberekre, „el kell kezdeni egy finomhangolást, nála is ez a cél”.
NEK és NER
Hogy a stílusváltás és a Fidesz-kormány Tóth Gabi felé nyitása között van-e bármilyen összefüggés, az jóformán kideríthetetlen. Annyi biztos, hogy 2020-ra datálható, amikor a kormány látókörébe került az énekesnő. Kásler Miklós és az általa alapított Magyarságkutató Intézet egy kemény kritikákat kapó animációs filmet készített a pozsonyi csatáról. Ahhoz egy dal is született Tóth Gabi és Fankadeli jóvoltából.
Hálás vagyok, hogy rám gondoltak. Nekem van egészséges nemzettudatom, amiről sajnos a mai világban nem lehet beszélni, mert bekategorizálnak
– beszélt erről Tóth Gabi. 2021 aztán a lehetőségek évévé vált az énekesnőnek: míg szeptember elején magyarság-mérőt kiakasztó klipjét jelentette meg, egy héttel később már Ferenc pápa előtt énekelhetett a Hősök terén. Igaz, némileg cenzúrázták a dalát, merthogy
egymásba feledkeznénk, erdőben szeretkeznénk, csillagfényben táncot járhatnánk
helyett „erdőben ölelkeznénkre” változott a dalszöveg.
Tóth Gabi mindennapi vallásossága új kapukat nyitott ki a magyar netezőknél: sok esetben kapott támadásokat hite miatt, amit egyáltalán nem hangoztatott korábban. Többször felszólalt az őt ért kritikák ellen, mondván, nem tartozik az „agymosottak” közé, nem is akar senkit megtéríteni, egyszerűen szabadon kívánja gyakorolni a katolikus hitet.
„NEM! Nem vagyunk kattantak! Én is imádkozom, és hitre buzdítom azokat, akik elvesztek és nem látják a reményt! Ezt nem vehetitek el senkitől! Nektek üzenem, hogy tartsátok tiszteletben mások hitét és ne bélyegezzétek meg azokat, akik gyakorolják is vallásukat!”
Megérzései azt mondatták vele, a pozsonyi csatához készült dala volt az első, amely miatt „karaktergyilkosságot” indítottak ellene bizonyos médiumok.
Utána gondolkodtam el először ezen: vajon miért bántanak? Nekem szól vagy ez mindenki saját problémája, amivel nekik van dolguk? Én nem most vallottam meg a hitemet. Ha valaki követ tizenhét éve az oldalaimon, én mindig is nagyon fontosnak találtam beszélni az értékeinkről, gyökereinkről, mert büszke vagyok arra, ahonnan jöttem. Lehet, hogy most hirtelen töményen érintette az embereket
– vélekedett, hozzátéve: „Aki szereti a hazáját, büszke a hagyományaira, büszke azokra a gyökerekre, a szüleivel, családjával mély, szoros kapcsolatot ápol, az nem érzi ezt irántam, az nem támad.”
Ezek a gondolatok később is felszínre törtek az énekesnőből a köztévé egyik műsorában. Tóth Gabi elmondta, „azokat az időket éljük, amikor bátornak kell lenni”. Hiszi: a keresztényüldözés bizonyos fokig jelen van a mindennapjainkban. És ha nem is ennyire nehéz a helyzet minden vallásgyakorló számára, egyénileg akadályokba ütköznek.
Én hiszek a sötét oldal erejében is. Ez egy állandó küzdelem tud lenni, állandóan kísért minket. Sokszor éreztem én is, hogy az Ördög ott liheg a nyakamban.
2021 júniusában már arról számolhatott be, hogy az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusnak ő lesz az önkéntes hírnöke, és mások is meghallották mindennapi imáit.
- Egy jelentőségteljes szakmai munkával elkészített videóklipben ő énekelhette el a Gábor Áron rézágyúja című dalt március 15. emlékezetére.
- A Terror Háza 20. évfordulójára rendezett ünnepségen is fellépett.
- Ő nyitotta meg a Himnusszal az Év Sportolója Gálát.
- A konzervatív, jobboldali konferencián, a CPAC Hungaryn szintén elénekelte Kölcsey és Erkel szerzeményét.
- A himnuszéneklések sora nem ért véget: a 100. Magyar Derby hivatalos indulójának eléneklését is rá bízták.
- Eközben volt ideje népszerűsíteni Orbán Ráhel, a miniszterelnök lányának hegyvidéki bababoltját is.
Mindezek azt a benyomást alakították ki, hogy Tóth Gabi szíve a Fideszhez húz, és ez egy gyümölcsöző kapcsolat.
Értem én, hogy áprilisban választás lesz, de mi közöm van nekem a politikához?
– ezt a kérdést akkor tette fel, amikor elmesélt egy történetet arról, szerinte hogyan próbálta bemocskolni a nevét egy újságíró. Az énekesnő szerint a ködös incidens egy újabb bizonyíték volt arra, hogy lejáratókampány folyik ellene. Az imént idézett megszólalás nem öregedett jól, miképp egy másik mondata sem, mely úgy hangzott: „egy előadó legyen pártatlan”. Tóth Gabi ugyanis egy évvel később, 2022 áprilisában Orbán Viktor oldalán énekelte a Himnuszt és a Kossuth-nótát a Fidesz kampányzáró rendezvényén.
Az értékrendem sosem volt titok, ezt hoztam otthonról. Az a nemtelen, sokszor igaztalan támadáscunami, azonban, ami a magukat elfogadónak és toleránsnak hirdető oldalról érkezett felém, gyakorlatilag belesodort egy olyan szerető közegbe, ahol valóban el- és befogadtak. A legnagyobb bajban álltak mellém és segítő kezet nyújtottak. Az őszinte igazság az, hogy soha nem vártak tőlem semmit ezért cserébe és »megvenniük« sem kellett, hiszen mindig is ez volt az én hitem szerinti, valódi közösségem.
Kiemelte: ő továbbra is ugyanaz az ember szemmel látható változásai ellenére, aki lázadó, harcol az igazságért, a családért és rajongóiért.
Idén áprilisban a Várkert Bazárban lépett fel a Fidesz rendezvényén, de a miniszterelnökkel is fotózkodott már. Tegyük hozzá: cseppet sem új jelenség az, ha egy előadó vállalja a politikai meggyőződését, emiatt nem lehet pálcát törni az énekesnő feje felett. Arról semmilyen nyilvános információ nincs, hogy Tóth Gabi mennyiért jár fellépni (legyen szó állami eseményről vagy más típusú felkérésről), de az biztos, hogy ezek nem az Arénát megtöltő volumenű koncertek, és a Spotify-on sem túl hallgatott – havonta kicsivel több mint 18 ezer hallgatót számlál a platformon, ami például kevesebb Radics Gigi számainál, és messze elmarad Tóth Andi 157 ezrétől). Az énekesnő saját szervezésű koncertjeit és egyéb felkéréseit nem találtuk összegyűjtve közösségi felületein.
Az énekesnőt és sajtócsapatát mi is kerestük cikkünk összeállítása előtt, hogy stílusváltásáról, közéleti szerepvállalásairól, a közösségi médiás jelenlétéről kérdezzük, de megkeresésünkre nem kaptunk választ.
#családponthu
2015-ben csalad.hu címen új információs honlapot indított az Emberi Erőforrások Minisztériuma Család- és Ifjúságügyért Felelős Államtitkársága. A honlapon számos, a kormány családpolitikájával kapcsolatos hírt közöltek, tájékoztató anyagok kaptak helyet.
Itt adtak Tóth Gabinak billentyűzetet, hogy Kendőzetlenül címmel három és fél éven át rendszeresen megoszthassa véleményét az olvasókkal. Azt nem tudni, hogy ezt pénzért tette-e, a jogutód Kulturális és Innovációs tárca ugyanis ezt nem árulta el. A Családbarát Magyarország Központ a weboldal szerint „a munka és a család összeegyeztetésének és összekapcsolásának biztosításával, a női jogok érvényesülésének figyelemmel kísérésével, valamint a nemzedékek közötti együttműködés erősítésével összefüggő kormányzati feladatok megvalósításában” működik közre. Az Átlátszó szerint a szervezet 2019-ben közel tízmilliárd forint uniós forrást nyert képzésekre, babacsomagokra és óvodás gyereket nevelő anyáknak szóló önbizalom-tréningre – írta a 444.
Ezekben a blogbejegyzésekben sok téma előkerült az évek alatt:
- megírta, hogy egy alkalommal észrevette a játszótéren, ahogy egy anyuka „szemmel veri” az ő gyerekét,
- morfondírozott azon több ezer karakterben, miféle veszélyek leselkedhetnek rájuk egy családi nyaraláson,
- írt kislánya, Hannaróza dackorszakáról, hogy azt miként tudja kezelni,
- megfogalmazta, hogy „a mai napig el tud érzékenyülni”, ha ránéz a karikagyűrűjére, amit férje, Krausz Gábor húzott az ujjára.
Egy váratlan fricska
Tóth Gabi és férje, Krausz Gábor 2018-ban szerettek egymásba, 2019-re eljegyezték egymást, a házasságkötés után pedig megszületett kislányuk, Hannaróza. Innentől kezdve úgy tűnt, az énekesnő lenyugodott, nem él kicsapongó életet: a vadócból szerető feleség és családanya vált.
Korábban arról beszélt egy interjúban, hogy a tetoválásai, a mellműtétje és több híres párja miatt könnyen tört pálcát felette a bulvársajtó, de sohasem volt férfifaló. És bár egy időben úgy tűnt, saját gyereke nem lehet majd, mindig vágyott a család nyújtotta biztonságra.
Sziklaszilárd alapokra épült a kapcsolatunk, ugyanakkor még mindig meg tudjuk lepni a másikat. A Krausz legalábbis engem nagyon
– írta az énekesnő házasságáról egyik blogbejegyzésében.
Az idillinek látszó viszonyban azonban történt egy törés: augusztus 9-én mindketten, külön-külön jelentették be, hogy kapcsolatuk hat év után vége ért. Az is hamar világossá vált, hogy ezúttal ki és mivel lepte meg a másikat.
Időnként furcsa meglepetéseket, kellemetlen fricskákat tartogat az élet
– fogalmazott a sztárséf, míg felesége ezt a mondatot kihagyta amúgy megegyező tartalmú közleményéből. A netezők és a bulvárlapok rögtön összefüggést találtak a Tóth Gabit kísérő Fricska Táncegyüttes és az énekesnő között, Krausz szóhasználata után. Válasz azóta sem született, és nem is kötelesek adni: kettejükön kívül másra nem tartozik az ügy, hiába közszereplők. Tény ugyanakkor, hogy az énekesnő az együttes egyik tagjával, Papp Máté Bencével jelent meg egy rendezvényen, hármukról Pócs János fideszes képviselő tett közzé mosolygós képet.
Tóth Gabinak nem sok ideje jutott szomorkodni: az államalapítás ünnepén is feladatokkal bízták meg. Előbb a hagyományos kenyérszegéskor segédkezett, majd koncertet adott a Várkert Bazárban.
A Tóth Gabi-jelenség szeptember elejétől új erőre kaphat: az énekesnő ismét főműsoridőben lesz látható egy kereskedelmi tévécsatornán – teszi, amit bulvárszereplőként tennie kell.
És hogy valaha is szelídülni fog-e a jelenség? Nagy tétben ne fogadjunk erre, hiszen a kormány – választásokhoz közeledve – általában aktivizálni szokta a populáris kultúra vele rokonszenvező szereplőit. Addig pedig Tóth Gabi kiélvezi a figyelmet, melyet kap a kormánypárti sajtótól. Kétségtelen, ez sokakat zavar, ám amíg koncertjeinek van közönsége, videóklipjeit nézik, zenéit játsszák a rádiók, hovatovább díjakat is kap, azt a fogódzkodópontot, hogy „eladta magát a politikának”, mind inkább elhalványítja majd az idő. NER-énekesnő? Tapolcai szűzanya? Gyakran előkerülő, Tóth Gabi szerint „szinten aluli” jelzők ezek vele kapcsolatban, ám láthatóan aligha zavarják. Talán magyarázatot ad erre az, ahogyan a fővárosi embereket jellemezte, mikor tinédzserként Budapestre került:
Itt, Pesten küzdő típusúak az emberek: ha arról van szó, másokon átgázolva is. Én ezt 16 évesen nem tudtam.