Szórakozás

Nekiment a zeneipar a mesterséges intelligenciának a milliós hallgatottságú kamusláger miatt

Ollie Millington / WireImage / Getty Images
Ollie Millington / WireImage / Getty Images
Míg a nagyközönség még mindig csak rácsodálkozik a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségekre, addig a zene- és kultúripar más szereplői már támadást is indítottak az utóbbi időben szélesebb körben is terjedő új technológia ellen. Legutóbb Drake és The Weeknd jelentkezett egy mesterséges intelligencia segítségével létrehozott „kollaborációval” – pontosabban egyikük sem, hanem egy inkognitóban alkotó művész. A rejtélyes slágergyáros megtévesztő alkotása üstökösként indult útjára a közösségi médiában, majd ugyanilyen gyorsan törölték is mindenhonnan a két sztár kiadójának nyomására. Közben a mesterséges intelligenciát fenntartásokkal kezelő Elon Musk korábbi párja, Grimes, az alternatív pop királynője egészen meglepő ajánlattal állt elő.

Az OpenAI ChatGPT-jéhez és a DALL-E 2-jához hasonló generatív mesterséges intelligenciák (MI) használatának széleskörű elterjedése után hamar megjelentek a kreatívipar és más szektorok halálától félő hangok. A művészek és a felhasználók is okkal tarthatnak az intelligens képalkotó programoktól – írtuk januári cikkünkben, ám a szórakoztatóipar egyik legjövedelmezőbb területe, a zeneipar sokáig hallgatott.

És közben a háttérben kísérletezgetett. A világhírű francia dj, David Guetta például február elején mutatta meg a nagyvilág számára is egy fellépésén készült videóval, milyen lenne, ha egyszer közreműködne egy számában Eminem.

Eminem, tesó! Ezt a valamit viccből csináltam, és nagyon jól sikerült! Nem tudtam elhinni! Felfedeztem azokat a weboldalakat az MI-ról. Alapvetően bármelyik előadó stílusában írhatsz dalszövegeket. Szóval beírtam, hogy csinálj egy verzét Eminem stílusában a Future Rave-ről. És elmentem egy másik MI weboldalra, ami képes újraalkotni a hangot. Ebbe tettem bele a szöveget. Majd beraktam a felvételt, és az emberek megőrültek

– meséli a zenéket is gyártó lemezlovas az Eminem, de MI-val (nem adom ki kereskedelmi forgalomba nyilván) címmel feltöltött videóban gyermeki rácsodálkozással.

Drake és The Weeknd kamuduója kiborította a bilit

A rajongók meglepetésére április közepén közös slágerrel jelentkezett két világsztár, The Weeknd – polgári nevén Abel Makkonen Tesfaye – és Drake – azaz Aubrey Drake Graham. Azonban a Heart on My Sleeve című számot – amit megjelenése után a TikTokon 15 millió alkalommal, a Spotify-on pedig 600 ezer alkalommal játszottak le – ma már kis túlzással nem lehet sehol meghallgatni.

A sztárokat imitáló számot valójában mesterséges intelligencia segítségével készítette el egy ghostwriter977 néven alkotó rejtélyes figura, és sem The Weekndnek, sem Drake-nek nincs hozzá köze, ezért a két előadó albumait kiadó – és a világ zenetermésének harmadát birtokló – Universal Music Group odapirított a két sztár „közös számának” teret adó platformoknak, így a YouTube-tól kezdve a Spotify-on és az Apple Musicon át a TikTokig mindenhonnan katonásan le is törölték a generatív mesterséges intelligencia segítségével előállított alkotást.

A dream team „duettje” azonban így is 9400 dollárt – azaz 3,2 millió forintot – termelt a Billboard becslése szerint az alatt a rövid idő alatt, amíg elérhető volt online. Úgy, hogy maximum pár napról lehetett szó.

Vagyis ebből az egy példából is jól látható, hogy hatalmas pénzek foroghatnak kockán, így nem csoda, hogy a zeneipar a siker láttán azonnal támadásba lendült, és még azelőtt kifogta a kamudal vitorlája alól a szelet, hogy a szám igazán magasra repülhetett volna.

A Beatles Billboard-rekordjának megdöntését egy kifejezetten tiszteletlen tetkóval megünneplő Drake számára a mesterségesen alkotott sláger már az utolsó utáni csepp lehetett.

A profi hangutánzó mesterséges intelligenciák elterjedése után nem sokkal ugyanis kitalált dalok lepték el a közösségi oldalakat, és váltak hirtelen nagyon népszerűvé. De nemcsak a mesterséges intelligencia által írt szövegekkel szórakoznak a kreatív felhasználók, hanem azzal is, hogy létező slágereket adnak más előadók szájába.

Így Cardi B és Meghan Thee Stallion erotikus témát feszegető rapslágerét, a WAP-et például egy rejtélyes slágergyáros Kanye West és Drake tálalásában mutatta be.

A MI segítségével alkotott feldolgozás népszerűségét jól mutatja, hogy a Twitteren április közepe óta több mint 9 millió alkalommal játszották le – és akkor arról, hogy a kifejezetten rövid, vicces videókra specializálódó TikTokon mennyire pörögnek az ilyen zenék, még nem is ejtettünk szót.

Amikor pár héttel a The Weeknd-féle kamudal előtt valaki elkészítette New York új rapkirálynője, a 23 éves Ice Spice (polgári nevén Isis Naija Gaston) Munch című számának drake-esített verzióját, akkor Drake csak annyit reagált egy 24 óra letelte előtt törölt Insta-sztoriban, hogy „ez az utolsó csepp, MI” – majd egy hét múlva a Universal Music Group már le is szedette mindenhonnan a mesterséges intelligencia segítségével összerakott, nem létező közös számot.

Grimes még osztozna is a virtuális imposztorokkal

Az alternatív popzene berkeiben kevésbé járatos olvasók számára csak Elon Musk furcsa nevű gyermekeinek anyjaként ismert kanadai sztár, Grimes (Claire Elise Boucher) viszont annak ellenére sem lát fenyegetést a mesterséges intelligenciában, hogy techmogulként ismert volt párja igen. (A fejlesztéseket pénzzel is támogató Musknak speciel olyan problémái vannak a technológiával, hogy a ChatGPT szerinte túl liberális.)

A büszke antikapitalista hírében álló világhírű zenész azzal a szöveggel osztott meg a Twitteren egy képernyőfotót a New York Times Drake-The Weeknd-balhét bemutató cikkéről, hogy:

50 százalékban osztozom a jogdíjakon minden olyan sikeres mesterséges intelligencia által generált dal után, amely az én hangomat használja. Ugyanaz az alku, mint bármelyik előadóval, akivel együttműködöm. Nyugodtan használd a hangomat büntetlenül.

Egy későbbi bejegyzéseiben pedig azt írta, szívesen működne közre „kísérleti nyúlként” a „szerzői jogok megölésében”. Bár ezeket a forradalminak ható kinyilatkoztatásokat nehéz komolyan venni olyantól, aki otthon úgy emelte le a polcról Marx műveit, hogy közben a világ egyik leggazdagabb emberével élt egy fedél alatt.

Eközben az Egyesült Államok legfelsőbb bírósága a napokban kimondta, hogy nem illeti meg semmilyen szerzői jogvédelem a mesterséges intelligenciákat. Értve ezalatt a különböző MI-k kódjait és az általuk generált alkotásokat is.

Taylor Hill / Getty Images Grimes és Elon Musk a 2018-as Met-gálán.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik