Az OpenAI ChatGPT-jéhez és a DALL-E 2-jához hasonló generatív mesterséges intelligenciák (MI) használatának széleskörű elterjedése után hamar megjelentek a kreatívipar és más szektorok halálától félő hangok. A művészek és a felhasználók is okkal tarthatnak az intelligens képalkotó programoktól – írtuk januári cikkünkben, ám a szórakoztatóipar egyik legjövedelmezőbb területe, a zeneipar sokáig hallgatott.
És közben a háttérben kísérletezgetett. A világhírű francia dj, David Guetta például február elején mutatta meg a nagyvilág számára is egy fellépésén készült videóval, milyen lenne, ha egyszer közreműködne egy számában Eminem.
Eminem, tesó! Ezt a valamit viccből csináltam, és nagyon jól sikerült! Nem tudtam elhinni! Felfedeztem azokat a weboldalakat az MI-ról. Alapvetően bármelyik előadó stílusában írhatsz dalszövegeket. Szóval beírtam, hogy csinálj egy verzét Eminem stílusában a Future Rave-ről. És elmentem egy másik MI weboldalra, ami képes újraalkotni a hangot. Ebbe tettem bele a szöveget. Majd beraktam a felvételt, és az emberek megőrültek
– meséli a zenéket is gyártó lemezlovas az Eminem, de MI-val (nem adom ki kereskedelmi forgalomba nyilván) címmel feltöltött videóban gyermeki rácsodálkozással.
Drake és The Weeknd kamuduója kiborította a bilit
A rajongók meglepetésére április közepén közös slágerrel jelentkezett két világsztár, The Weeknd – polgári nevén Abel Makkonen Tesfaye – és Drake – azaz Aubrey Drake Graham. Azonban a Heart on My Sleeve című számot – amit megjelenése után a TikTokon 15 millió alkalommal, a Spotify-on pedig 600 ezer alkalommal játszottak le – ma már kis túlzással nem lehet sehol meghallgatni.
A sztárokat imitáló számot valójában mesterséges intelligencia segítségével készítette el egy ghostwriter977 néven alkotó rejtélyes figura, és sem The Weekndnek, sem Drake-nek nincs hozzá köze, ezért a két előadó albumait kiadó – és a világ zenetermésének harmadát birtokló – Universal Music Group odapirított a két sztár „közös számának” teret adó platformoknak, így a YouTube-tól kezdve a Spotify-on és az Apple Musicon át a TikTokig mindenhonnan katonásan le is törölték a generatív mesterséges intelligencia segítségével előállított alkotást.
Vagyis ebből az egy példából is jól látható, hogy hatalmas pénzek foroghatnak kockán, így nem csoda, hogy a zeneipar a siker láttán azonnal támadásba lendült, és még azelőtt kifogta a kamudal vitorlája alól a szelet, hogy a szám igazán magasra repülhetett volna.
A Beatles Billboard-rekordjának megdöntését egy kifejezetten tiszteletlen tetkóval megünneplő Drake számára a mesterségesen alkotott sláger már az utolsó utáni csepp lehetett.
A profi hangutánzó mesterséges intelligenciák elterjedése után nem sokkal ugyanis kitalált dalok lepték el a közösségi oldalakat, és váltak hirtelen nagyon népszerűvé. De nemcsak a mesterséges intelligencia által írt szövegekkel szórakoznak a kreatív felhasználók, hanem azzal is, hogy létező slágereket adnak más előadók szájába.
Így Cardi B és Meghan Thee Stallion erotikus témát feszegető rapslágerét, a WAP-et például egy rejtélyes slágergyáros Kanye West és Drake tálalásában mutatta be.
A MI segítségével alkotott feldolgozás népszerűségét jól mutatja, hogy a Twitteren április közepe óta több mint 9 millió alkalommal játszották le – és akkor arról, hogy a kifejezetten rövid, vicces videókra specializálódó TikTokon mennyire pörögnek az ilyen zenék, még nem is ejtettünk szót.
Y’all the AI Kanye & Drake WAP is kinda iconic . pic.twitter.com/SCVKGcWWRd
— Brielle The Villain (@Goldbloodedkil2) April 15, 2023
Amikor pár héttel a The Weeknd-féle kamudal előtt valaki elkészítette New York új rapkirálynője, a 23 éves Ice Spice (polgári nevén Isis Naija Gaston) Munch című számának drake-esített verzióját, akkor Drake csak annyit reagált egy 24 óra letelte előtt törölt Insta-sztoriban, hogy „ez az utolsó csepp, MI” – majd egy hét múlva a Universal Music Group már le is szedette mindenhonnan a mesterséges intelligencia segítségével összerakott, nem létező közös számot.
Grimes még osztozna is a virtuális imposztorokkal
Az alternatív popzene berkeiben kevésbé járatos olvasók számára csak Elon Musk furcsa nevű gyermekeinek anyjaként ismert kanadai sztár, Grimes (Claire Elise Boucher) viszont annak ellenére sem lát fenyegetést a mesterséges intelligenciában, hogy techmogulként ismert volt párja igen. (A fejlesztéseket pénzzel is támogató Musknak speciel olyan problémái vannak a technológiával, hogy a ChatGPT szerinte túl liberális.)
A büszke antikapitalista hírében álló világhírű zenész azzal a szöveggel osztott meg a Twitteren egy képernyőfotót a New York Times Drake-The Weeknd-balhét bemutató cikkéről, hogy:
50 százalékban osztozom a jogdíjakon minden olyan sikeres mesterséges intelligencia által generált dal után, amely az én hangomat használja. Ugyanaz az alku, mint bármelyik előadóval, akivel együttműködöm. Nyugodtan használd a hangomat büntetlenül.
Egy későbbi bejegyzéseiben pedig azt írta, szívesen működne közre „kísérleti nyúlként” a „szerzői jogok megölésében”. Bár ezeket a forradalminak ható kinyilatkoztatásokat nehéz komolyan venni olyantól, aki otthon úgy emelte le a polcról Marx műveit, hogy közben a világ egyik leggazdagabb emberével élt egy fedél alatt.
Eközben az Egyesült Államok legfelsőbb bírósága a napokban kimondta, hogy nem illeti meg semmilyen szerzői jogvédelem a mesterséges intelligenciákat. Értve ezalatt a különböző MI-k kódjait és az általuk generált alkotásokat is.