Kultúra ismeretlen budapest

Kész a Közvágóhíd egyik megmaradt épületének felújítása, mögötte már látszik a projekt valódi mérete

Szajki Bálint / 24.hu
Szajki Bálint / 24.hu
Az első óriástársasház szerkezetkésznek tűnik, így most mindenki számára nyilvánvalóvá vált, hogy mekkora épületek is kerülnek az ipari örökség nemrég elveszített fontos példájának helyére.

Épp százötven évvel ezelőtt, 1872-ben a főváros élelmiszeripara egy létfontosságú épületegyüttessel bővült: a Julius Hennicke tervei szerint megszületett, tizennégy hektárt elfoglaló Közvágóhíddal, ami száztizenkét évvel későbbi bezárásáig közel változatlan arccal vette ki a részét Budapest húsellátásából.

Az építésekor Európa legfejlettebbjének számító vágóhíd egy része – köztük a víztorony, illetve a főépület – 1994-ben védettséget kapott, sokan tehát okkal remélhették, hogy egy céltudatos magánbefektető érkezése után a terület új erőre kap, és megújul. Ez végül sosem történt meg, a tizennégy hektáros terület pedig egyre zsugorodott: előbb a marhavásártér helyén emelkedtek ki méretes társasházak, majd a Soroksári úthoz egyre közelebb eső, klubokat, raktártereket, illetve zenekari próbatermeket rejtő épületek is megadták magukat a beruházói akaratnak.

2017 őszén az utolsó 4,5 hektár sorsa is eldőlt, hiszen egy, a magyar miniszterelnökkel az elmúlt években kitűnő kapcsolatot kiépítő Erdoğan-közeli üzletember, Adnan Polat és üzlettársai vásárolták meg azt.

Koszticsák Szilárd / MTI Recep Tayyip Erdogan török köztársasági elnök és Orbán Viktor miniszterelnök Gül Baba felújított türbéjének 2018-as felavatásán – a kép bal szélén Adnan Polat, a türbét üzemeltető alapítvány vezetője.

A kapcsolat

A magyar állam és Polat közti kapcsolat meglepő módon a Törökországban edzősködő Mészöly Kálmánnal indult: ő mutatta be egymásnak Orbán Viktort és a milliárdost, aki akkor a Galatasaray futballcsapatának elnöke volt.

A jó kapcsolat végül a törökországi magyar kereskedőházak alapításakor mélyült el: ezeket a válalkozó üzemeltette, sőt, a török főkonzulátus is az ő irodaházában kapott helyet.

Polat 2015-ben már kedélyesen vacsorázott a miniszterelnök, Orbán Ráhel és Tiborcz István társaságában a Greshamben, két évvel később Orbán Viktorral magánprogramként járta be a felcsúti stadiont, sőt, 2018-ban az Országgyűlés alakuló ülését is a karzatról nézte végig, így a szoros kapcsolat végképp nyilvánvalóvá vált.

A negyedik Orbán-kormányt hozó választások után egyetlen héttel hazai napenergiacégek egész sorát – volt olyan nap, mikor hetet – felvásárló milliárdos később egy magyar delegáció tagjaként utazott Kínába, hogy ott a kormány hátszelével elnyerje a kínai állam támogatását egy hazai projektjéhez.

A rövidesen a turai Schossberger-kastély – ez később  Tiborcz Istvánhoz került, aki felújíttatta, majd szállodaként nyitotta újra –, a Centrál Kávéház, a Pozsonyi úti egykori KISZ KB-székház – ennek helyén lassan elkészül az oligarcha lakóparkja, a Duna Pearl –, illetve számos értékes fővárosi ingatlan tulajdonosává vált férfi az elmúlt években sem tétlenkedett:

A befektető célja egyértelmű volt: a jogszabályok által lehetővé tett bontásokat követően 1232 lakást, 45 ezer négyzetméternyi irodateret, 1921 autót befogadó mélygarázst, kétszáz szállodai szobát, illetve nyolcezer négyzetméternyi üzlethelyiséget akart a megüresedett telekre zsúfolni.

Ehhez persze némi szabályváltoztatásra is szükség volt, amikhez az akkor Dr. Bácskai János által vezetett Ferencváros, a kormánypárti vezetésű főváros, illetve a kormány is asszisztált:

a maximális épületmagasság tizenhatról negyvenöt méterre nőtt, az ingatlan beépíthetősége 50-ről 80 százalékra emelkedett, majd a projekt nemzetgazdasági kiemelést kapott.

A bontáshoz, illetve építéshez szükséges hatósági engedélyek megszerzése így egyszerűvé vált, a korábbinál jóval nagyobb épületekről álmodó befektetői akarat pedig érvényesült, hiszen 2020 őszére a területen csak a víztorony, a főbejárat és szobordíszei, illetve az egykor báltermet is rejtő északi pavilon maradt állva:

OD Pictures

A várható pusztításra az Örökségfigyelő már két évvel korábban, az első koncepciótervek megjelenésekor felhívta a figyelmet, egy térképen jelezve az értékesnek tartott, de lebontásra ítélt (pirossal jelölt), illetve megtartani kívánt (zöld) részeket:

A fenti képek összevetésével jól látszik, hogy a zölddel jelölt részek közül végül mit ért el mégis a bontókalapács: a két nagycsarnok a telekbelső felé néző homlokzatait ugyanis lebontották, hogy később, a mélygarázs kialakítása után „műemléki igényességgel” építhessék újjá.

A török oligarchának minderre azért nyílt lehetősége, mert az 1994-ben született helyi védettségi dokumentáció egyszerűen nem létezik, hiszen akkor még nem volt elvárás a minden részletre kiterjedő, hosszú leírás, így nem is lehetett tudni, mit kellene mindenképpen megvédeni – írtuk korábban. A  kialakult helyzet megoldására ekkor már nem volt lehetőség, hiszen csak a műemléki védelem, vagy az építési szabályzat szigorítása lett volna képes meggátolni a 2019 augusztusában indult pusztítást.

A londoni gyökerű Chapman Taylor építésziroda korábban általunk is bemutatott koncepcióterve szerint a City Pearl szívét

egy központi, kétszintes közösségi tér, illetve egy sétány adná, amit lakó-, iroda-, illetve üzleti célú ingatlanok mellett egy négycsillagos hotel venne körbe.

Kapcsolódó
Orbán török milliárdos barátjának álma miatt tűnik el a védettséget élvező Közvágóhíd
Az első tervekkel ellentétben mára már csak a víztorony és a főkapu maradt meg a továbbra is védett épületegyüttesből.

Az álom azóta sem változott, hiszen a végleges látványterveken is épp ez a rendezőelv érvényesül:

Galéria
City Pearl

A 2019 júliusára engedélyig jutó részletes terveket a főkapura rögzített felirat szerint a Bánáti + Hartvig Építésziroda, illetve a Földes és Társai Építész Iroda konzorciuma készítette, a City Pearl mögött álló projektcég, az APD Real Estate honlapján utóbbi helyett azonban a török SN Architects neve olvasható.

A projektcég

A Közvágóhíd címére bejegyzett APD-t ma az Amszterdamban székelő HBRE International Investments B.V., az ugyanott született Nerox International B.V., illetve a luxemburgi Nivoma Investment S.A. tartja kézben. Előbbi Polat tulajdona, utóbbiak pedig az Isztambult Izmirrel összekötő, egy Márvány-tengeri óriáshidat is magában foglaló autópályaépítést közösen megvalósító Çarmikli és Özaltin családokhoz kötődnek.

Szajki Bálint / 24.hu

A járókelők számára is jól látható alapozási, illetve építési munkák végül 2021 júliusában indultak el a területen, az első ütem lakóingatlanjainak pedig 2024 tavaszán már készen kell fogadnia a beköltözőket, így most, a munkálatokra szánt idő felénél ideje volt megnézni, mi is történt a Közvágóhíd kis híján pusztasággá válása óta.

Teljes gőzzel

A témában a beruházó által december elején tartott sajtótájékoztatóról hurráoptimista hangnemben beszámoló Magyar Építők arról írt, hogy eredeti állapotában építették újjá a terület egykori fogadóépületét, körbejártuk tehát a Rákóczi híd felhajtója, a Soroksári út, illetve a Vágóhíd utca közé zárt területet.

A Magyar Építők szerint egyelőre a leendő lakónegyed második üteméhez kapcsolódó értékesítési irodának otthont adó, homlokzatait tekintve valóban megszépült épületbe sajnos nem jutottunk be, az azonban nyilvánvalóvá vált, hogy a belsőben továbbra is folynak a munkák, így a jövőben kereskedelmi funkcióval megtöltendő terek, illetve a közvetlen környezetének újjászületésére még várni kell:

Galéria
Szajki Bálint / 24.hu

A sűrűn teleparkolt, sárban úszó főbejárat előtt az is egyértelművé vált, hogy a víztorony, a kapuzat, illetve az 1937 óta azon álló bronzszobrok felújítása továbbra is várat magára. A többek közt 341 lakást, 7 irodát, illetve 356 biciklit és 311 autót elnyelő parkolót adó első ütem épületei, valamint az alapozási munkálatok azonban jócskán előrehaladtak, így a beruházás túlzó mérete a laikusok számára is egyértelműen láthatóvá vált.

Galéria
Szajki Bálint / 24.hu

Az épp most születő Block A, azaz A jelű tömb méretei eddig sokak számára nem lehetett nyilvánvalók, hiszen az egy projektről kiadott látványrajzoknak nem célja a tágabb értelemben vett környezet bemutatása, így a léptékek terén nem igazán adnak fogódzót, vagy olyan irányból mutatják a területet, ahol kevésbé látszanak az éles kontrasztok.

City Pearl

A City Pearl Mester utca felé eső, az egykori marhavásártér helyén emelkedő szomszédjai ugyan hasonló magasságúak, ez azonban nem jelenti azt, hogy a Közvágóhíd egy, az épített örökséget valóban tisztelő, a műemlék kifejezést nem egy majdnem teljes bontással járó projekt kapcsán emlegető befektető ne követhette volna a 2012-re kulturális központtá vált madridi társa, a száz évvel ezelőtt szintén marhavágóhídként született Matadero által kijelölt utat.

Malopez21 / Wikimedia Commons A megmenekült Matadero

A környék képe az elmúlt években gyökeresen átalakult, hiszen a Soroksári út mentén irodaházak egész sora nőtt ki a földből, Ferencvárost pedig elárasztották a változó mértékű kreativitásról árulkodó iroda- és társasházak, előbb elhalványítva, majd gyökeresen átírva a városnegyedet egy teljes évszázadon át meghatározó arcot – ehhez a trendhez csatlakozott a City Pearl, ami nem csak a budapesti épített örökség, de a város történetének egy fontos szeletét radírozta ki az utcaképből.

Szajki Bálint / 24.hu

Jön a második ütem

Az egykori Közvágóhíd területén nemrégiben a második ütem előkészítése is megkezdődött, aminek 336 lakása, 10 üzlete, 351 kerékpár-, illetve 298 autóparkolója 2025-re készülhet el.

Ennek kapcsán az APD egy egyperces reklámszpotot is készített, ami

a Dunától való sétatávolság, illetve a természetközeli élmények mellett a történelmi helyszínre hívja fel a figyelmet, bár épp a helyszín, amiből alig maradt valami.

A cég a különböző sajtótermékekben vásárolt reklámcikkeiben, illetve saját honlapján hozzáteszi:

Nemzetközi léptékben is ritkaságnak számít, hogy egy ipari műemlékvédelmi régiót ilyen módon, megújítva-megőrizve lássanak el új funkciókkal […] A korabeli gyárias, ipari célokat szolgáló macskakövek, betonutak helyén rekreációs helyek, parkok várják a pihenni vágyókat – miközben a múlt századok hangulata is tetten érhető marad.

Sőt, arra is felhívja a figyelmet, hogy a terület a múlt örökségének tisztelete mellett ad megújult értékeket a mindennapokhoz.

A védettséget ugyan nem élvező, de részben értékes, felújítható, látványos épületek a minél magasabb lakásszám érdekében történő kitörlése nem feltétlenül ezt mutatja, az APD neve mellé egy aprócska piros pontot azonban mégis elhelyezhetünk, hiszen a két nagycsarnok homlokzatát valóban visszaépítik, sőt, a víztorony szárnyépületei is újra megjelennek majd a területen. Ez persze sovány vigasz, de a semminél mégis többet jelent.

City Pearl A megújuló víztorony, illetve a visszaépítendő szárnyak.

Az állam is segít az eladásban

Az építési anyagok, illetve a szakemberek munkájának a közelmúltban való gyors drágulása erre a projektre is nyilvánvaló hatással van, a kormány a munkák kezdete óta azonban két ponton is segítette az otthonok mielőbbi gazdára találását: 2020-ban bejelentették, hogy a barnamezős beruházások során épülő, 150 négyzetméternél kisebb új otthonok áfáját öt százalékra csökkentik, az idei év tavaszán pedig jelentős versenyelőnyhöz juttatták Polat cégét, hiszen a City Pearl-t a Nemzeti Színház, a Müpa, valamint a belváros közelsége ellenére

rozsdaövezeti akcióterületté nyilvánították, így a vásárlók az öt százalékos áfát is visszakérhetik a kormánytól, súlyos milliókat lefaragva az új otthonuk árából.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik