Az elmúlt években egymást követték az érdekesnél érdekesebb cipőipari újítások: néhány évvel ezelőtt változtatható mintájú cipőt ígértek, amiből végül semmi sem lett, helyette azonban megjelent a Vissza a jövőbe-trilógiában látott, így milliók által vágyott önmagát befűző cipő, másfél hónappal ezelőtt pedig a közösségi finanszírozó oldalak zászlóshajóján, a Kickstarteren bukkant fel egy kenderből és parafából készülő sportcipő, amelyről korábban mi is beszámoltunk.
Mindez azonban már a múlté, hiszen az oldal tízezernyi projektje közt néhány nappal ezelőtt megjelent az egyre nagyobb fokú környezettudatosságra intő kezdeményezésekkel tökéletesen összecsengő céllal született Rens, ami nem kisebb célt tűzött ki maga elé, mint azt, hogy kávézaccból és szemétté vált üres PET-palackokból készít cipőt, ezzel is csökkentve a világot megfojtó szemét mennyiségét.
A projekt mögött álló csapat már hosszú ideje dolgozott egy fenntartható sportcipő elkészítésén, a kutatómunka során pedig teljesen véletlenül jutottak el a szemétté vált kávéig, amiből nyújtható, nehezen szakadó fonalat sikerült készíteniük, úgy, hogy az alapanyag közben nem vesztette el más előnyös tulajdonságait sem, így a cipő antibakteriális, és a kellemetlen szagokat is leküzdi.
A kávé a milliárdszámra elszórt PET-palackok – melyeknek apró darabjai már a világ élővizeiben, így a magyar halastavakban is jelen vannak – anyagával való párosítása további előnyöket hozott, hiszen a cipő könnyűvé és jól szellőzővé vált, sőt, a leendő felhasználóknak az esővíz sem okozhat majd problémát amellett, hogy az anyag az átlagos cipőknél jóval gyorsabban szárad, az izzadtság azonban szabadon távozik.
Az ötlet gyenge pontjának egyelőre a formaterv tűnik: a fűző nélküli, 300 grammnyi kávézaccból és hat PET-palackból születő Rens ugyanis nem igazán elégíti ki az egyszerre elegáns, de könnyű és sportos cipőkre vágyókat, szóval az ötletgazdáknak semmiképp sem árt még csiszolni a terveket, hogy a Rens igazán sikeressé váljon. Megoldás lehet persze a gyártási eljárás közzététele, vagy más cégek számára való eladása is, hiszen a felesleges szemét így több cég kezében válhatna újra hasznossá, egy idő után pedig talán a nagy gyártók is meglovagolnák a haszon mellett a társadalmak egy szeletét is megváltoztatni képes divathullámot.
Mindez azonban a cég jelenlegi mikrobefektetőit – a Kickstarteren adakozókat – nem annyira érdekli, hiszen a június 26-án indult gyűjtés kitűzött, 19 ezer dolláros (5,6 millió forint) céljánál már közel húszszor több pénz gyűjt össze a projektre, az emberek pedig még további tizenhét napon át segíthetik az ötlet megszületését, cserébe pedig a tervezettnél jóval olcsóbban juthatnak hozzá a kilenc színben elérhető első példányokhoz, amit karácsony előtt néhány héttel már a kezükben is tarthatnak: egy cipő ára a boltokban várhatóan 149 dollár, azaz közel 44 ezer forint lesz, ehelyett online már 26 ezer forintnak megfelelő dollárért is beszerezhetik a sajátjukat.
Továbbra is kérdés persze, hogy mi lesz a már elhasznált cipők sorsa, hiszen a szemétből született lábbelik néhány év múlva újra szemétté válnak majd.