Kultúra

Évtizedeken át hagyták el egyedi autók a magyar garázsokat

Vincze Miklós
Vincze Miklós

újságíró. 2018. 01. 15. 14:40

Néhányuk akár sorozatgyártásban is kiválóan teljesíthett volna. Már azonban jórészt semmi sem maradt belőlük.
Korábban a témában:

A magyar autógyártás az autózás hőskorában óriási lendülettel indult, így posta-, teher és személyautók, valamint autóbuszok egész sora hagyta el a kisebb-nagyobb üzemeket. Néhány fejlesztés csakhamar teljesen megváltoztatta az autóipart: a később Rábaként ismertté vált győri Magyar Waggon- és Gépgyár Rt. volt például a négykerékmeghajtás kidolgozója, ami nélkül a modern közlekedés egyszerűen elképzelhetetlen lenne.

Az üzemek mellett persze itthon is léteztek házi autóépítők, akik hosszú éveken, vagy épp évtizedeken át faragták a garázsban lassan épülő modelleket, hogy aztán éveken át gyűjtsék be velük az elismerő biccentéseket és mosolyokat.

A kevéssé ismert, illetve nagyobb sajtóvisszhangot és elismertséget kiváltó próbálkozásokat egyaránt Négyesi Pál autótörténész foglalta össze az autóimádók Mekkájának számító magyarjarmu.hu-n, így mi most ezek közül csak a sorozatgyártásban is könnyen elképzelhető Buday Miksa-féle sportautót mutatjuk be.

A Buday család sebességgel való kapcsolata nem Miksával kezdődött, hiszen Béla volt a húszas évek derekán megszületett az első Buday-féle csónakmotor, melyeknek különböző, világszinten is az élvonalba tartozó verzióit – az 1947-ben bemutatkozott 175 cm3-es egyhengeres, duplagyújtásos verzió például négy-öt évvel előzte meg a világot – még az ötvenes évek végén is óriási számokban gyártották.

A család egy másik tagja, Miksa a húszas években Németországban élt, ahol többek közt a csillagmotoros Megola motorkerékpár megszületésében is részt vett. A munkák emléke a közel egy évtizeddel későbbi hazatérése után sem halványult benne, így saját autótípusok kifejlesztésébe kezdett. Négyesi kutatásai szerint nyolc különböző típust készített el, így egy kétüléses sportautót is, ami az Autó-Motor elődjének számító Autó magazin egyik korai számában (1949 augusztus 1.) mutatkozott be a szélesebb nyilvánosság előtt.

Az „újtipusú amerikai kocsi lekicsinyített másának” tűnő autó a cikk szerint közel egy évnyi munka eredménye. Buday nem vette félvállról a tervezési folyamatot, hiszen az alváz mellett a karosszéria teljes egészét is ő tervezte. Erőforrásként egy 750 köbcentiméteres BMW motorkerékpármotort épített be.

A sebességváltót a kor népszerű Zündapp motorjaiból szerezte be, differenciálművét pedig egy Opel Kadett adta.

Az alacsony építésnek, a könnyű karosszériának, illetve az erős motornak köszönhetően a kisautó akár 95 kilométeres óránkénti sebességgel száguldhatott, fogyasztása pedig 6,5 liter volt.

Az újságíró természetesen nem elejtette el a sorozatgyártást firtató kérdést sem, melyre a mérnök így válaszolt:

“Gyártásra nem gondoltam, de megrendelésre szívesen építek hasonló kiskocsit.”

Az autó további sorsa sajnos nem ismert, így jó eséllyel eltűnt valahol a Kádár-kor süllyesztőjében. Kár, hiszen egy ilyen minőségű autó ma is jókora feltűnést keltene, sőt, a magyar veterános társadalom egyik legnagyobb kincse lehetne.

Az Autó vonatkozó számát (1949.8.1) az Arcanum Digitális Tudománytár segítségével értük el.
vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

This general view taken on August 15, 2018, shows abandoned vehicles on the Morandi motorway bridge after a section collapsed in the north-western Italian city of Genoa. 
At least 30 people were killed on August 14, when the giant motorway bridge collapsed in Genoa in northwestern Italy. The collapse, which saw a vast stretch of the A10 freeway tumble on to railway lines in the northern port city, was the deadliest bridge failure in Italy for years, and the country's deputy transport minister warned the death toll could climb further. / AFP PHOTO / Piero CRUCIATTI / AFP / Piero CRUCIATTI
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.