Időről időre problémaként merül fel, hogy a vállalkozások által kiállított számláról az adóhatóság felé küldött adat valamiért nem ér célba. Ennek hátterében számos ok állhat, egy hibásan kitöltött mező, valamilyen kommunikációs hiba a NAV oldalán, egy új számlázási rendszer bevezetésekor vagy frissítésekor nem észlelt fejlesztési hiba. Ezek a hibák többnyire könnyen orvosolhatóak – ha a fejlesztők és a szoftvert használó cégek tudomást szereznek a problémáról.
Fischer Ádám, a Niveus jogi partnere kiemelte, hogy korábban semmilyen visszajelzés nem érkezett a NAV-tól arról, ha valamilyen technikai hiba okán sikertelen volt a számláról küldött adatszolgáltatás. Előfordult, hogy egy cég csak akkor értesült a hibáról, amikor a hivatal egy ellenőrzés során ezt jelezte neki, vagy épp egy partner szúrta ki, hogy az onlineszámla-rendszerben nem látja a részére kiállított számlát.
Mindenkit figyelmeztetnek, ahol hibát észlelnek
A Nemzeti Adó- és Vámhivatal közleménye szerint a jövőben rendszeresen tájékoztatja az online számlaadat-szolgáltatást küldő adózókat sikertelen vagy figyelmeztetést kiváltó adatszolgáltatásaikról.
Ez azt jelenti, hogy nemcsak passzívan nyugtázza a rendszer, hogy nem sikerült befogadni a társaság, illetve a számlázóprogram által küldött adatokat, hanem aktívan is megkeresik a cégeket, és tájékoztatják őket a hibáról és annak okairól. A cél, hogy csökkentsék a sikertelen adatszolgáltatásokat, ezzel hatékonyabbá téve az ügyviteli folyamatokat.
„Ez természetesen nemcsak hatékonysági kérdés, hanem egy újabb megnyilvánulása a szolgáltató típusú adóhatóságnak. A megkeresés ugyanis lehetővé teszi, hogy a cégek a számlázóprogram fejlesztőivel együttműködve még azelőtt orvosolhassák az adatszolgáltatási hibát, hogy a NAV ellenőrizné az adatszolgáltatást és a hiba miatt bírságot szabna ki” – tette hozzá Fischer Ádám.
Cégként mi a teendő?
A tájékoztatást az adóhivatal automatikusan kiküldi minden érintett részére, az elektronikus tárhelyre (cégkapu, ügyfélkapu). Fontos, hogy mielőtt a vállalkozást megkeresik, a hatóság először a számlázóprogram fejlesztőjének fog levelet küldeni, amihez az adatszolgáltatásban megjelölt fejlesztői adószámot fogják felhasználni az azonosításhoz.
Éppen ezért a szoftverfejlesztőnek érdemes ellenőrizni, hogy az adószámuk jól szerepeljen a számlázóprogram által küldött adatok között, így még azelőtt tudomást szerezhet a hibáról és javíthatja az adatszolgáltatást, hogy az ügyfeleit megkeresi a NAV.