Novemberben jártak Budapesten az Európai Bizottság auditorai, és mint akkor meg is írtuk, 1200 milliárd forint összértékű, közbeszerzést vizsgáltak meg nagyítóval a 2015 és 2017 közötti termésből. Úgy festett, nem vaktában választották a vizsgálni valót, akadt benne messziről bűzlő tanácsadói megbízás, a 34 kiválasztott projekt fele pedig olyan építési beruházás volt, amelynek a szerződéses ára rendre 20-70 százalékkal meghaladta a közbeszerzési felhívásban becsült értéket.
Ezekből a konkrét esetekből próbálták megállapítani, megfelelő-e az uniós támogatású projektek hazai közbeszerzési rendszere, különös tekintettel az ellenőrzésre. Minden jel arra vallott, hogy a legrosszabb is megtörténhet, azaz a 2014-2020 közötti finanszírozási időszak összes uniós támogatásának a folyósítását felfüggesztheti a bizottság.
A napokban megérkezett az eredmény, és nem jobb az előzmények alapján vártnál az Európai Bizottság levele. A 24.hu brüsszeli forrása szerint:
- a teljes intézményrendszer közbeszerzési ellenőrzési rendszere hármas osztályzatot kapott a négyfokozatú skálán. Ez azt jelenti, hogy nagy hibákkal, éppen csak működik a rendszer.
- Az Európai Bizottság az uniós támogatások egy részének megvonását, 10 százalék átalánykorrekciót javasol.
A hibák nagyok, de bizalmasan kezelendők
Megkérdeztük a magyarországi főellenőrt, az Európai Támogatásokat Auditáló Főigazgatóságot, az EUTAF-ot, mik azok a nagy hibák, amelyek miatt éppen csak működőképesnek találtatott a rendszer. Dencső Balázs főigazgató azzal hárította el a választ, hogy a megküldött javaslattervezetet az Európai Bizottság bizalmasan kezelendőnek minősítette, ezért nem áll módjában annak tartalmáról tájékoztatást adni.
![Minden tizedik eurót visszakéri Brüsszel: százmilliárd forint uniós támogatást bukhatunk 1](https://s.24.hu/app/uploads/2018/06/h.jpg)
Fotó: Czeglédi Zsolt/MTI
Az EUTAF az uniós támogatások második szintű ellenőrzését végzi, az Európai Bizottság módszertani iránymutatásai alapján, így nem valóságtól elrugaszkodott kérdés, hogy a súlyos hibákra tekintettel kezdeményezi-e a teljes intézményrendszer felfüggesztését addig, amíg a hibákat kijavítják. Dencső Balázs válaszából azonban az derült ki, hogy egyelőre nem kíván ilyesmit tenni. Még csak az angol nyelvű jelentéstervezet érkezett meg, a magyar fordítás kézhezvételétől számított 30 nap lesz az észrevételek megtételére – idézte fel az ilyenkor szokásos eljárásrendet. Ha már lejátszotta az Európai Bizottság a meccset, akkor „a végleges jelentésben szokta az Európai Bizottság felkérni a tagállami audit hatóságot (EUTAF), hogy ellenőrizze, validálja a tagállami hatóságok számára a végleges jelentésben megállapított intézkedések végrehajtását”. Vagyis az Eutaf nem kíván közbeavatkozni, majd esemény után, a hibák kijavítását követően ellenőrzi a rendszert. Dencső Balázs arra sem válaszolt, hogy várhatóan mennyi időbe telik a hibák kijavítása.
Százmilliárdos bukás néz ki a gázos közbeszerzések miatt
A Miniszterelnökséghez ugyancsak megérkezett Brüsszelből a levél, ők azonban egyáltalán nem reagáltak a kérdéseinkre. Így nem válaszoltak arra a konkrét kérdésre sem: hány milliárd forint uniós támogatás megvonását javasolja az Európai Bizottság? A 24.hu értesülése szerint a javaslat nem vesződik a vizsgált projektekkel egyenként, nem dekázza, hol, mekkora szabálytalanság történt, és a támogatásból hány százalék megvonását látja célszerűnek.
![Minden tizedik eurót visszakéri Brüsszel: százmilliárd forint uniós támogatást bukhatunk 2](https://s.24.hu/app/uploads/2018/06/d_mtz20171103016.jpg)
Fotó: Máthé Zoltán/MTI
Szakértők úgy becsülik, hogy legalább 100-150 milliárd forint közötti támogatásról van szó. Ők azzal számolnak, amit a múlt év teljesítményéről hivatalosan közöltek: Csepreghy Nándor, a kancellária akkori miniszterhelyettese bejelentése szerint 2488 milliárd forintot fizettek ki a nyertes pályázóknak 2017-ben. A becslés szerint ha ezeknek csak a 40 százaléka jutott túl a közbeszerzési procedúrán, akkor is durván 1000 milliárd forintnyi támogatást, 100 milliárd forintot érint a brüsszeli javaslat.
Kiemelt kép: Máthé Zoltán/MTI