A General Electric-ből 2018-ban vált ki a ma már több mint 120 éves Tungsram. Az amerikai multinacionális vállalattól való leválás komoly feladatokat és összetett biztonsági kihívásokat jelentett az informatika területén. A hazai központú, a világ 110 országában jelenlévő világítástechnikai cégcsoport ehhez a munkához az Invitech-et választotta partnerének.
„Amikor a Tungsram megkeresett minket, arra gondoltam, hogy a vállalattal való együttműködés egy nagyon komplex és sok szép kihívással kecsegtető feladat, aminek nagyon komoly erőforrásigénye és szaktudásvonzata van. Sokat kellett gondolkodnunk azon, hogy miként lehetséges a szükséges feltételeket megteremteni, hiszen ez még a mi szakmai hátterünkkel is egy egyedülálló megbízás volt. Azt azonban egy percig sem gondoltam például, hogy ez egy túl kockázatos projekt, és hogy lehetetlen lenne megoldani” – mondta Kemendi Zsolt, az Invitech vállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettese a HVG Brandchannelnek adott interjújában.
Úgy véli, az indulás volt a legnehezebb, mivel nagyon nagy számítási kapacitásról és nagy adatmennyiségről volt szó, illetve külső alkalmazások és interfészek is kapcsolódtak ehhez a rendszerhez – mindez pedig egy tengerentúli adatközpontban volt működtetve. „Az első lépés annak megállapítása volt, hogy ezt az adatmennyiséget hogyan tudjuk egyáltalán áthozni egy ’csövön’, ami még megfizethető vagy összerakható. Óriási adatmennyiségről – a többi közt a cég teljes SAP-környezetéről – beszélünk, amelyet adott sávszélességen, illetve egy meghatározott leállási időablakban kellett migrálnunk” – részletezte a szakember.
Kulcskérdés volt az adatok „becsomagolása”
A leállási ablak az az időintervallum volt, amíg a gyártás szünetelhetett. Itt pedig a szó legszorosabb értelmében igaz volt, hogy az idő pénz, nem enged hibalehetőséget, ez elvárás volt a világítástechnikai cégcsoport részéről. Már magának a migrálandó adatmennyiségnek a felmérése is komoly feladat volt.
„Meg kellett határozni azokat az elemeket, alkalmazásokat és szervereket, amelyek elengedhetetlenek a rendszer működéséhez. Ezeket átszerveztük, hardver- és szoftverszinten optimalizáltuk – kvázi becsomagoltuk –, ami már a kereskedelmi folyamathoz tartozott. Ha nincs ez a ’csomagolásrész’ jól átgondolva, precízen átszámolva, akkor ez a projekt nem valósulhatott volna meg oly módon, hogy megérje az ügyfélnek” – emelte ki a vezérigazgató-helyettes.
A méretek és a komplexitás jelentett igazi kihívást
Kemendi Zsolt hozzátette: „ez egy sokszereplős projekt volt, itt mindenkinek alkalmazkodnia kellett. Amellett, hogy szép mérnöki feladatról van szó, természetesen az üzleti igények, a gazdasági célok voltak az elsődlegesek. A fő kérdés az volt, hogy miként lehet a megadott gazdasági keretek közt műszakilag megoldani a projektet. Tehát a gazdasági célok és a műszaki megvalósíthatóság szempontjából kellett megkötni a kompromisszumokat. Nem árulok el nagy titkot, sikerült, mert jó volt a csapatunk, és mindent megtettek a kollégák. Természetesen ehhez az is kellett, hogy a másik oldalon, az ügyfélnél is olyan emberek ültek, akik mindent meg akartak tenni annak érdekében, hogy sikeresen végrehajtsák ezt a feladatot, a nehézségek leküzdésében pedig partnerként kezeltek minket”.
A méretek és a komplexitás jelentett igazi újdonságot és kihívást, mert a projekt minden elemében egyébként már eddig is nagy tapasztalatunk volt. Az viszont tény, hogy soha egy projektünkön sem dolgozott annyi mérnökünk egyszerre mint ezen, illetve nagyon el kellett mélyednünk az ügyfél üzleti működésében, hogy tudjuk, mivel jár, milyen hatásai lesznek a migrációnak, mikor a legcélszerűbb azt végrehajtani a legkisebb kockázat mellett – fejtette ki az Invitech vállalati szolgáltatások vezérigazgató-helyettese.
Amikor a csapatára váró 2020-as feladatokat és az azok megoldására elegendő kapacitásokat tervezték még 2019-ben, akkor az volt a cél, hogy három közepes komplexitású projektet tudjanak párhuzamosan futtatni. „Ehhez képest lett egy nagyon komplex, és körülbelül négy közepes komplexitású másik munkánk egyszerre. Itt értékelődött fel a csapat elhivatottsága, mert ez egy olyan kihívásokat rejtő extrém helyzet volt, amikor a kollégáimnak képesnek kellett lennie arra, hogy egy jó ideig sokkal több időt és energiát fordítsanak erre a munkára, mint az normál helyzetben megszokott. Ennek az eredménye az lett, hogy sokkal előbb befejeztük a migrációt, mint azt eredetileg terveztük. A Tungsram által kiadott feladatot sikeresen elvégeztük” – foglalta össze Kemendi Zsolt.
Az Invitech vállalati szolgáltatások üzletága 2019 nyarán jött létre. Az üzletág feladatköre kiterjed a vállalat infrastruktúrájára épülő, menedzselt távközlési és IT-szolgáltatásainak, valamint a korszerű IT-biztonsági- és sokrétű felhőmegoldásainak kialakítására és fejlesztésére.