Szerves anyagoktól roskadozhat a Ceres

Egy új kutatás szerint a véltnél jóval több organikus anyag fordul elő a törpebolygón. A felfedezés azonban önmagában nem jelenti azt, hogy élet is van az égitesten.

A NASA Dawn űrszondája tavaly mutatta ki a szerves vegyületek jelenlétét a Ceresen. Mivel az objektumot vízjég borítja, felszínén organikus anyagok vannak, ráadásul a jelek alapján geológiailag is aktív lehet, a szakértők nem zárják ki, hogy a törpebolygó alkalmas az élet fenntartására.

Egy közelmúltban megjelent tanulmány most azt is felfedte, hogy jóval több szerves vegyület lehet a Ceresen, mint eddig hittük – írja a Space.com. A Hannah Kaplan, a Brown Egyetem munkatársa által vezetett csapat úgy véli, legújabb eredményeik nagyban befolyásolhatják a jövő misszióit.

Fontos kiemelni, hogy az organikus anyagok jelenléte önmagában nem igazolja a helyi élet létezését.

A vegyületek felszíni geológiai folyamatok hatására is kialakulhatnak, sőt, az anyagokat becsapódó meteoritok is felvihették a felszínre.

A kutatók a szerves anyagokat először a Dawn Látható és Infravörös Spektrométerének (VIR) segítségével mutatták ki. A szakértők a VIR adatait összehasonlították a földi organikus anyagok színképével, és végül arra jutottak, hogy a Ceresen mért értékek 6-10 százaléka származhat ilyen vegyületektől.

Az újabb elemzés viszont egészen mást mutat.

Úgy becsüljük, hogy a Ceresen látott spektrális jel 40-50 százaléka szerves anyagokkal magyarázható

– nyilatkozta Hannah Kaplan.

A szakértők az új kutatásban a VIR adatait azokkal az űrből érkező organikus vegyületekkel hasonlították össze, amelyek meteoritok segítségével jutottak a Földre. A csapat úgy véli, hogy a földi szerves anyagoknál jobb analógiát jelenthetnek az efféle, idegen eredetű vegyületek.

Kaplan szerint friss tanulmányuk azt mutatja, hogy a vizsgálati módszertől függően nagyon eltérő eredményeket lehet kapni a Dawn adataiból. A kutató hozzátette, felfedezésük a Ceres alaposabb megértése mellett a szerves anyagokkal rendelkező aszteroidák feltérképezéséhez is hozzájárulhat.

(Kiemelt kép: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA)