Élet fejlődhetett ki a Ceresen

Szerves anyagok nyomait fedezte fel a Dawn a Mars és Jupiter közti kisbolygóövben található Ceres felszínén.

A szerves vegyületek a Földön az élet építőelemei.

A tény, hogy a törpebolygó felszínén vízjég és szerves anyagok találhatóak, illetve a feltételezés, hogy még belső fűtése is van, együtt azt jelentik, hogy kialakulhatott valamilyen primitív létforma a Ceresen.

Fontos azonban megemlíteni, hogy ezen élet nyomait egyelőre nem fedezték még fel az objektumon.

Az új kutatáshoz a szakértők a 2015-óta a Ceres körül keringő Dawn űrszondát és az azon található Látható Fényes és Infravörös Térképező Spektrométert használták fel. Az eszköz az Ernutet nevű kráter környezetét elemezte, így fedezte fel a metil- és metiléncsoport tagjait. A kutatók egyelőre nem tudják, pontosan melyik vegyületekről is lehet szó, de valószínű, hogy olyan szénhidrogénláncokat találtak, mint amilyenek a kátrányszerű anyagokat építik fel.

A vegyületek eloszlása alapján az itt azonosított szerves molekulák a Ceresen keletkeztek, tehát nem becsapódás során kerültek az égitestre. Ezt az elképzelést erősíti az a tény, hogy egy becsapódás olyan hőhatással járna, melyben az érintett anyagok mind megsemmisülnének.

A tudósok éppen ezért úgy gondolják, a molekulák a törpebolygó mélyéből származnak. Hogy hogyan kerültek a felszínre, még kérdéses.

Ez az első alkalom, hogy organikus anyagok nyomára bukkantak a kisbolygóövben. A felfedezés, illetve a 67P Csurjumov-Geraszimenko üstökösön korábban elvégzett kutatások rámutattak: az összetett szerves molekulák és az aminosavak igen gyakoriak a Naprendszer kisebb égitestjein. A szakértők szerint bolygónk is egy ilyen objektummal való ütközés során “örökölhette” meg a földi élet számára elengedhetetlen vegyületeket.

A Ceres atmoszférája igen vékony, felszíni hőmérséklete -93 és -33 közt ingadozik, emiatt elsőre elég zord világnak tűnik. A hatalmas tömegű vízjég alatt azonban egy óriási óceán is lehet, melyet a törpebolygó feltételezett belső hője fűthet.

Bár sokat kell még tanulmányozni a Ceres azon tulajdonságait, melyek támogatják az élet kifejlődését, ennek ellenére nem lehetetlen, hogy valamilyen primitív létforma valóban megtalálható ez égitesten.

Ha létezik, akkor a felfedezése talán könnyebb feladat lesz, mint az Európé tanulmányozása, hiszen az objektum közelebb található a Földhöz. Az azonban jelentősen megnehezítheti a kutatást, hogy az élet akár több kilométerrel a felszín alatt is lehet.

(Popular Science)