Az online térben, a rövidtávú haszon érdekében felelőtlenül megosztott adatok sokkal védtelenebbé teszik a felhasználókat, mint gondolnák– derül ki a Kaspersky Lab új kutatásából. A számos adatmegosztási botrány körüli felháborodás és aggodalom ellenére (például amikor a Facebook lehetőséget adott a Netflixnek és a Spotify-nak, hogy törölhessék a felhasználók privát üzeneteit), az internetfelhasználók több mint fele (56%) úgy érzi, hogy a modern digitális világban lehetetlen a teljes adatvédelem. Ehelyett sokan a kiárusítás mellett döntenek, amikor az adataik sértetlenségéről és online személyiségük megóvásáról van szó – ezzel potenciálisan nagy költségeket és komoly következményeket bevállalva.
Annak ellenére, hogy a személyes adatokkal való visszaélés, vagy azok rossz kezekbe kerülése igen komoly következményekkel járhat,
ha mindezért valamit ingyen kap. A felhasználók több mint harmada (39%) pedig pénzért cserébe teljes hozzáférést adna személyes adataihoz egy idegennek. Ez a rövid távú szemlélet hosszú távú károkhoz vezethet.
James Gunn vagy Kevin Hart tweetjeinek legutóbbi esetei tökéletesen megmutatják, hogy az online térben megosztott adatok olyannyira visszaüthetnek, amire sohasem gondolnánk, akár a hírnév és a karrier is sérülhet. Az „utca embere” számára is egyre gyakoribb, hogy a munkáltatók vagy a potenciális munkáltatók átböngészik a Facebook, az Instagram, a LinkedIn közösségi média platformokat. Ellenőrzik a személyzet és a jelöltek jó hírnevét, illetve, hogy az alkalmazottak nem keltik-e a cég rossz hírét. Ugyanakkor a munkavállalóknak is óvatosnak kell lenniük, hogy mit mutatnak magukról és a munkájukról a közösségi médiában. A Carrier Builder álláskereső portál adatai szerint például
több mint harmaduk (34%) pedig figyelmeztetésben részesítette, esetleg el is bocsátotta alkalmazottját emiatt.
Akár nyilvánosan, akár zárt körben osztunk meg valamit, ha az információ rossz kezekbe kerül, komoly következményei lehetnek. A Kaspersky Lab kutatása szerint, az emberek negyedének (26%) személyes adataihoz hozzáfért valaki a hozzájárulásuk nélkül, és ennek közel harmada (31%) a 16-24 évesek közül került ki. Ennek következményei széleskörűek és változatosak voltak: több mint harmadukban (36%) ez aggodalmat váltott ki, amely arány a 16-24 évesek körében 42% volt. Körülbelül minden ötödik (21%) személyt ért pénzügyi veszteség, negyedüket pedig spamekkel és reklámokkal zaklatták.
Mindez annak ellenére következik be, hogy sokan tesznek lépéseket az információk titokban tartásáért, illetve annak megakadályozására, hogy mások is hozzáférjenek személyes és bizalmas adataikhoz. A kiberbűnözők megjelenésével leginkább attól tartanak, hogy azok hozzáférhetnek személyes adataikhoz.
Harmaduk (35%) rendszeresen ellenőrzi és változtatja adatvédelmi beállításait az eszközein, a szolgáltatásokban és az applikációiban (ez a szám 42%-a 16-24 évesek körében, az 55 év felettieknek pedig több mint a negyede (28%). A megkérdezettek negyede (25%) letakarja a webkamerát az adatok biztonsága érdekében, valamint minden ötödik (21%) férfi és minden tizedik (11%) nő titkosítja adatait.
Marina Titova, a Kaspersky Lab fogyasztói termék-marketing vezetője elmondta: „Nem kell messzire menni ahhoz, hogy lássuk, hogyan lehet az adatokkal visszaélni, vagy a legkülönbözőbb módokon és indítékokkal azokat a fogyasztók ellen felhasználni. Láthattuk a Marriott adatainak 2018-as feltörését , amely 500 millió felhasználót érintett, és sokan személyazonossági csalás áldozatává váltak, valamint azt is, amikor a Forever 21 kiskereskedőinek pénztártermináljai kiadták az ügyfelek hitelkártya adatait. Szintén jó példa egy zenész közelmúltbeli esete, akinek az akkori barátnője arra használta fel a zenész email fiókját, hogy leállítsa zenei ösztöndíját, ezzel pedig megakadályozza Montrealból való elköltözését.
Az online adatbiztonság fontosságával kapcsolatos tudatosság, valamint a védelmi lehetőségek ismerete megakadályozhatja, hogy az emberek és az adataik veszélybe kerüljenek.
Az adatvédelemnek mindenki számára elérhetőnek kell lennie. A titkos információk biztonságban maradhatnak, az online tranzakciók esetében pedig az adatvesztésnek nem természetes velejárónak, hanem kivételnek kellene lennie. A biztonsági termékek kombinált megoldásai és az alábbi praktikus lépések minimalizálhatják a támadásokat és biztonságban tarthatják az online adatokat.”
Az alábbi, néhány egyszerű lépés betartása segíthet mindenki számára, abban, hogy megőrizhesse online világának titkosságát és megakadályozhassa, hogy adatlopás áldozatává váljon:
- Kétszer is gondold át mielőtt bármelyik közösségi média felületre posztolsz. Jelentős következményekkel járhat véleményed vagy az általad közölt információ nyilvánosságra hozatala? A tartalmat felhasználhatják ellened vagy károkat okozhat most, vagy a jövőben?
- Ne oszd meg online fiókjaid jelszavait sem családtagokkal, sem barátokkal. Jó ötletnek és kényelmes megoldásnak tűnhet a fiókok megosztása a szeretteiddel, de növeli az esélyét annak, hogy a csalók felfedezik a jelszavakat. Tartsd meg saját magadnak és védd személyes adataidat, arra az esetre is gondolva, ha a kapcsolat esetleg megromlana.
- Vedd komolyan az online adatbiztonságodat és ne oszd meg vagy adj hozzáférést az adataidhoz harmadik személynek, ha csak nem feltétlenül szükséges. Ezzel csökkentheted annak az esélyét, hogy rossz kezekbe kerüljenek.
- Csak jogtiszta applikációkat tölts le és védd érzékeny adataidat – például a Kaspersky Password Managerrel – így az információk biztonságban maradnak a potenciális veszélyekkel szemben.
- Az átfogó védelem érdekében, a személyes adatok kompromittálását célzó, széles körű fenyegetések ellen használj olyan megbízható biztonsági megoldásokat, mint a Kaspersky Security Cloud vagy a Kaspersky Internet Security.