Kultúra ismeretlen budapest

Egy elfeledett magyar festőművész nevét őrzi a Keleti pályaudvar díszes Lotz-csarnoka

Vincze Miklós / 24.hu
Vincze Miklós / 24.hu
A kilincsek felett pedig a Szent Korona is feltűnik.

A jövőre száznegyven éves Keleti pályaudvar megszületésekor Európa egyik legmodernebb pályaudvara volt, építése azonban nem volt sétagalopp, hiszen az 1881 novemberében kijelölt területet két évvel később már gőzt eregető mozdonyoknak, illetve a nyüzsgő tömegnek kellett volna uralnia, a talajvíz azonban nem várt problémákat okozott.

A végül háromezer cölöppel megerősített alapokra 1884 nyarára telepedett rá a MÁV főfelügyelője, Rochlitz Gyula (1825-1886), illetve a 42 métert átfogó acélszerkezetes csarnokot jegyző mérnökzseni – a Szabadság hidat, az Operaház száz éve eltűnt tetőszerkezetét, illetve számtalan vasúti átkelőt jegyző Feketeházy János (1842-1927) közös munkája nyomán megszületett Keleti, ami működése első nyolc évében a

Budapest-Központi pályaudvar nevet viselte.

Pest-Buda Aukciósház

Az ekkortájt elképesztő tempóban növekvő belváros felől érkezőket először a 43 méter magas főhomlokzat, illetve annak szobrai nyűgözhették le, az igazán nagy meglepetést azonban az épület pénztáraknak is otthont adó indulási csarnoka okozhatta, ami leginkább egy palotabelsőre hasonlított.

Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU.BFL.XV.19.d.1.06.059 / Fortepan A csarnok – és a mára eltűnt pénztárak – az átadás évében.

A termen a kor számos fontos művésze dolgozott: az A vasút és a forgalom címet viselő kompozíciót a magyar szabadkőművesség egykori központjának portrécsarnokán is dolgozó Than Mór (1828-1899) zsenijét dícséri, a magyar portré- és falfestészet egyik legnagyobbjának tartott, a Magyar Nemzeti Múzeum mellett az Operaház, az Országház, illetve a Szent István-bazilika képeit is jegyző Lotz Károly (1833-1904) pedig a nyolc kisebb méretű allegorikus képet készítette el.

Vincze Miklós / 24.hu Balra a Kereskedelem, jobbra a Kohászat.

A nem túl időtálló al secco technikával a falra került művek, illetve a Scholtz Róbert (1832-1912) által készített díszítőfestés alig harminc év alatt elhalványult, így az első világháború után Kacziány Ödön (1852-1933) szakértelmére volt szükség, hogy a képek visszanyerjék az eredeti állapotukat.

A munka során nem a teljes helyreállítás volt a cél, így a közben idejétmúltnak tartott díszítőfestés helyét egyszerűbb, geometrikus minta vette át, és tartott ki egészen a második világháborúig: a bombázások, illetve az ostrom után az egykor fényűző csarnok beszakadt mennyezettel várta az újjászületést, a koromtól elfeketedett képek közül a Thököly úti bejárathoz legközelebb álló Kohászat pedig teljesen eltűnt.

Fortepan Röviddel a fegyverek elcsendesedése után, a bejárat felett még angyalos címerrel.

A vonatok 1945 őszén már újra befuthattak az állomásra, a helyreállításra azonban még hosszú éveket kellett várni: a sérült, illetve hiányzó képeket 1953-1958 között az ország tíz legjobbnak tartott restaurátora állította helyre. Nehéz dolguk volt, hiszen az épület helyreállításán dolgozó építőmunkások a Rákosi-korszak hajnalán

méletlenül fröcskölték szét a habarcsot, s ahova ebből a kötőanyagból jutott, valósággal lemarta a festéket

– írta 1955 decemberében a Szocialista Vasútért című lap.

Bauer Sándor / Fortepan A Bányászat restaurálásának egy pillanata.

A Kohászat esetében ez a helyreállítás valójában teljes újrafestést jelentett, így talán nem meglepő, hogy az ötvenes évek gyakran foglalkoztatott műemléki szakemberei kusza betűkkel ugyan, de a saját nevüket is elhelyezték a kép sarkában:

REKONSTRU
ÁLTA :
BIRO GEZA
CZUMPF I
1958

Vincze Miklós / 24.hu

A felújítás végén látszott, hogy a megmaradt képek felülete sötétebb maradt a tervezettnél, a valódi bajra azonban csak az évek múlásával derült fény: a festmények ugyanis újra elfeketedtek.

Ezzel párhuzamosan a csarnok tetőszerkezete is egyre ijesztőbb képet nyújtott, így 2001-ben az egész termet lezárták, majd megindult a teljes felújítás tervezése. A Hajnal Zsolt vezető tervező által irányított folyamat végül 2008-ra ért révbe, egyúttal a közel száz évvel korábban eltűnt részleteket is visszaállították.

Vincze Miklós / 24.hu 55 ezer aranyfüst-lemez – ennyire volt szükség a munkákhoz.

A rejtélyes Biró és Czumpf I

De ki lehet a két ember, akik a kép minőségétől messze elmaradó minőségben a felület sarkán hagyták a szignójukat? Rövid keresés után meg is van a válasz: a két aláírás a magyar műemlékvédelem történetének két fontos alakját, Bíró Géza Tibort (1919-2008) és Czumpf Imrét (1898-1973) rejti.

Előbbi hosszú életének mindössze a felét töltötte Magyarországon: a művészeti és hírlapok szerint a Szépművészeti Múzeum egyik restaurátoraként működő férfi 1954-ben Ősz Dénessel együtt helyreállította a New York-palota freskóit, néhány évvel később pedig a városligeti Gundel belső terein dolgoztak együtt. Bíró 1967-ben Kanadába emigrált, festményei közül pedig az elmúlt években ott több is kalapács alá került.

A géplakatosként indult Czumpf életútja jóval kanyargósabb volt:  a tudását előbb az Oroszlán utcai Iparrajziskolában, majd Kernstok Károly és Rippl-Rónai József vezette Haris közi Képzőművészeti Szabadiskolában csiszolta, Párizsban és Olaszországban tett tanulmányútja után pedig festőként, restaurátorként, illetve tanárként egyaránt dolgozott, sőt az 1920-as, 30-as években a díszlet-, bútor-, illetve textiltervezésbe is belekóstolt.

Első képét röviddel a Nagy Háború kitörése után, 1915-ben állította ki, művei azonban csak a következő évtizedtől bukkantak fel rendszeresen a különböző tárlatokon, így a Műcsarnokban (1927), a Fészek Klubban (1936), Londonban (1965), Oldenburgban (1970), Bielefeldben (1971), illetve a budapesti Ernst Múzeumban, ahol 1945 és 1952 közt négyszer is az ő munkái töltötték meg a termeket.

Az Ez Páris! (1943) címmel szépen illusztrált idézetgyűjteményt is kiadó Czumpf képei eleinte expresszívek voltak, így a valóság helyett az az iránti érzéseit mutatta meg a vásznon, az ötvenes évek azonban jókora változást hozott: eltávolodott a művészeti élet középpontjától, modern, nonfiguratív, geometrikus műveit pedig végül csak a kilencvenes években fedezték fel újra.

Pintér Aukciósház / BÁV Art Aukciósház / Axioart Éjszakai kikötő (balra fenn), Kompozíció színes üvegekkel (balra lenn), Bohóc (jobbra).

Életművének az épületdíszítő munkái, valamint restaurátorként végigvitt projektjei is fontos részét képezik: Aba-Novák Vilmossal technológiai szakembereként a szegedi Dömötör-torony (1931), illetve a jászszentandrási Szent Kereszt felmagasztalása plébániatemplom munkáiban (1933) is részt vett – az utóbbiban üvegablakot is jegyez –, a második világháború után pedig a többi közt a Belvárosi plébániatemplom főoltára mögötti hatszáz éves freskótöredékek, az Úri utca 49-51., a Magyar Tudományos Akadémia, az Operaház, a Műcsarnok, valamint a nemrég átformált egykori budavári Karmelita kolostor helyreállításán is dolgozott.

Az Est, 1939. feb. 17. / Az 1962-es Aba Novák-emlékkiállítás katalógusa / Magyar Nemzeti Galéria / Arcanum Digitális Tudománytár A Fészek 1939-es Rongyosbáljának díszletén dolgozó festő (fehér nyíllal jelölve), illetve Aba-Novák róla készült portréjának fekete-fehér reprodukciója.

A Radnótival is barátságot ápoló, róla portrét is készítő Czumpf nem minden munkája bizonyult időtállónak – a Blaha Lujza téren részben robbantással elbontott Nemzeti Színház nézőtéri mennyezetének részeit négy évvel a vég előtt, 1961-ben állította helyre.

UVATERV / Fortepan A Nemzeti nézőterének mennyezete 1964-ben.

Bíró és Czumpf hosszú pályájuk során legalább egy alkalommal dolgoztak még együtt: a péceli Ráday-kastély 1956-ban feltárt falfestményeinek állapotát rögzítették.

Szárnyas kerék, korona

A Keleti pályaudvaron nemcsak a falképre, de az ajtókra is érdemes figyelni, hiszen az esetek jó részében ma is megvannak az eredeti kilincsek és zárcímek, bár sokszor színben távolról sem azonos, modern csavarok tartják őket a helyükön – néha olyan pontokon is, ahová száznegyven éve semmit sem szántak.

Vincze Miklós / 24.hu

A kor palotáinak stílusában született kilincs felett egy Szent Koronát tartó nőalak tűnik fel, a kulcslyukat pedig a legtöbb helyen még mindig a vasút legfontosabb jelképe, a szárnyas kerék őrzi.

Vincze Miklós / 24.hu

Az apró részletek állapota meglepően jó, így remélhetőleg még sokáig a pályaudvar részei maradnak – épp úgy, ahogyan a festők kézjegye is.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik