Nagyvilág

Érvénytelenítették az „adriai magyar kijáratról” szóló szlovén referendumot

Igazat adott a szlovén Legfelsőbb Bíróság egy nyugdíjasnak, és érvénytelenítette a tavalyi népszavazás eredményét, amelyet a „Drugi tir”-ről, azaz a Koper és Divača közötti „második vasúti vágány”-ról tartottak. Az építkezésben akár Magyarország is részt vehetett volna, és így könnyebbé vált volna az Adriára való teherszállítás itthonról. Most a szlovénoknak újra szavazniuk kell a beruházás jóváhagyásáról.

A szlovén legfelsőbb bíróság (LB) igazat adott Vili Kovačičnak. A nyugdíjas férfi alkotmányjogi jellegű panasszal élt azok után, hogy tavaly népszavazást kezdeményezett a második vágány megépítése ellen az adriai kikötő, Koper és Divača település között. Kovačič tavaly ugyan elbukott a népszavazáson, így a szlovén kormány elvileg zöld utat kapott a 28 kilométeres, és 650 millió euróba kerülő beruházás megépítésére. (A szavazók 53,5 százaléka támogatta a kormány által javasolt törvényt a beruházásról.)

Ám Kovačič azzal támadta meg a népszavazás eredményét, hogy a kormány a saját kampányát közpénzből folytatta, a népszavazást kezdeményezők viszont nem kaptak támogatást állami forrásból álláspontjuk bemutatására.

A szlovén alkotmánybíróság korábban már elvi döntést hozott, arról, hogy nincs összhangban az alkotmánnyal a népszavazási törvény. Ez az ítélet már előre sejttette, hogy az LB érvényteleníteni fogja a népszavazás eredményét, de most mindez valósággá is vált. A Siol.net szerint az LB azért érvénytelenítette a szavazás eredményét, mert a ljubljanai kormány nem megfelelően használta fel a közpénzeket a kampányban (körülbelül 97 ezer euróról van szó).

Így most meg kell ismételni az eljárást, és újra kell majd szavazniuk a szlovéneknek, hogy akarják-e a beruházást, amely Magyarország számára is könnyebbé és gyorsabbá tehetné az adriai kikötő, Koper elérését. Az építkezésről szóló törvény így továbbra sem léphet hatályba – jegyzi meg a Dnevnik.

Korábban már számos hír érkezett, hogy a magyar és a szlovén kormány tárgyalt esetleges koperi ingatlanok tartós bérletbe adásáról, így magyar logisztikai fejlesztések valósulhattak volna meg a szlovén kikötőben, és Magyarország az építkezést lebonyolító projektcégben is jelentős részesedést kapott volna. Mindez most kezd egyre távolodni, ugyanis a megismételt népszavazás elhúzza a döntést minderről. (Az újabb referendumról a szlovén választási bizottságnak kell döntenie.)

Ráadásul Szlovéniában pár hónap múlva választások lesznek, s az egyik legfőbb esélyes jobboldali párt vezetője, Marjan Šarec (korábbi elnökjelölt) néhány napja a szlovén állami tévének nem túl pozitívan nyilatkozott a magyar részvétel kilátásairól.

Egy másik jobboldali párt – amelytől Vili Kovačič állítólag nem áll túlzottan távol – a beruházás ötletét nem utasítja el, de annak a kormány általi megvalósítási formáját igen. Ez a párt az SDS, amelyet az a Janez Janša vezet, aki jó kapcsolatokat ápol Orbán Viktorral. Az SDS pártfinanszírozási botrányáról, amelynek magyar szálai is vannak, korábban több cikkben is beszámoltunk.

Kiemelt kép: Koper; Europress/Lars Halbauer/DPA

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik