Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő a múlt héten arról posztolt, hogy a Magyar Péter által vezetett Diákhitel Központnál nemcsak a propagandasajtóval kötött megállapodások, hanem egyéb szerződések is felvethetik a büntetőjogi felelősség kérdését. Az ellenzéki politikus megkérdőjelezhető árazással készült közvélemény-kutatásokat és soha el nem készült tanulmányokat említett, ami után Magyar rágalmazással és rogáni propagandával való összejátszással vádolta meg Hadházyt.
A felek a csörte után a hétvégén leültek egymással, hogy többi között a megkérdőjelezhető árazású szerződésekről beszéljenek, derült ki Hadházy legutóbbi Facebook-posztjából.
Megbeszéltük, miben értünk egyet és miben nem. Abban maradtunk, hogy június 9-ig mindenki foglalkozik a maga dolgaival, utána majd folytatjuk az eszmecserét – az általa aláírt szerződésekről is
– írta Hadházy, aki ezúttal bővebben nyilatkozott az általa látott dokumentumokról. Elmondása szerint a gyanús szerződések jellemzően nem olyan nagy összegről, egyenként 10-50 millió forintról szólnak, de összességében százmilliós nagyságrendet tesznek ki. „A többségét megkérdőjelezhető árú és hasznú tanulmányokra és képzésekre kötötték” – írta Hadházy.
Ez után példaként említett egy 15 millió forintról szóló szerződést, amiért egy 20 oldalas tanulmányt rendeltek 2020-ban arról, hogyan érintette a járvány a diákokat. Hadházy szerint ez gyakorlatilag egy 1000 fős online közvélemény kutatást jelentett, melynek ára ma is csak 2,5 millió forint körül van a komoly közvélemény-kutató cégeknél, de négy éve akár másfél millióból is elvégezték volna, így a túlárazás tízszeres is lehet. Ráadásul, mint írta, a munkát egy apró, ismeretlen cég kapta meg, amelyik tulajdonosa egy NER-közeli szociológus.
Hadházy elmondása szerint Magyar Péterrel egyetértett abban, hogy az állami cégeknél a médiavásárlási és hirdetési gyakorlat mind hatékonysági, mind árazási szempontból sokszor vitatható.
A konkrét megrendelésre nem emlékezett, azt mondta mindig három ajánlatot tettek az asztalára, bizonyára a többi kedvezőtlenebb volt. Hozzátette, hogy mind a megrendeléseket, mind a teljesítésigazolásokat a jogi igazgató, a kommunikációs igazgató aláírása után látta el kézjegyével, illetőleg többször előfordult, hogy bizonyos megrendeléseket, teljesítésigazolásokat nem fogadott el.
Elmondása szerint egyebek mellett az ilyen szerződések miatt is távozott – saját kérésére, a felügyelő miniszter és Rogán Antal rosszallása ellenére – a Diákhitel Központtól a 2022-es választások előtt. Jelenleg teljesen mellékes, hogy erről én mit gondolok, ezt majd megítélik a választók
– írta Hadházy, hozzátéve, hogy a Balásy-féle kommunikációs szerződések részletes adataiból szerinte is egyértelműen látszik, Magyar Péter próbálta csökkenteni a propagandakiadásokat.
Például másodszorra már nem írta alá a TV2 csoporttól addig minden évben megrendelt, teljesen fölösleges kampányt, amelynek hirdetései éjszaka mentek az alig nézett fiókcsatornákon (pl. Jockey TV), és amit az elődje mindig aláírt, majd az utódja ismét megrendelt
– írta Hadházy, hozzátéve, hogy a HVG tematikus kiadványán kívül a független médiában a cég egyáltalán nem hirdetett, de szerinte Magyar a második évtől igyekezett nagyobb arányban a közösségi médiában elkölteni a hirdetésekre rendelkezésre álló pénzt, hogy sokkal inkább elérje a Diákhitel Központ célcsoportját, és minél kevesebb hirdetési pénzt kelljen költeni a NER médiájában.
Magyar egy kommentben megköszönte Hadházynak a találkozót, és elmondta, hogy amint végzett az országjárással, készen áll arra, hogy együtt áttekintsék az állami cég dokumentumait és a háttéranyagait. „Arra hívom fel a figyelmét, hogy 2021-ben volt az elhíresült KEHI vizsgálat a Diákhitel Központnál, melynek során mindent (tényleg mindent) elkövettek a nyomozók, hogy találjanak rám nézve terhelő információkat, szerződéseket, de még ők sem jártak sikerrel” – tette hozzá.