Az elektronikus rendszer célja a hazai közúthálózat állapotának megóvása, a finanszírozási források bővítése és a közlekedésben résztvevők méltányosabb – a „használó és szennyező fizet” elv alapján történő – teherviselése. Az útdíj a 3,5 tonna össztömeget meghaladó tehergépjárművekre vonatkozik.
Az elmúlt egy év számokban
A megszolgált útdíj összege augusztus 24-én éjfélig meghaladta a 103 milliárd forintot. A rendszerbe eddig mintegy 40 ezer ügyfél közel 142 ezer gépjárművet regisztrált, amelyeknek több mint fele már fedélzeti eszközzel (OBU-val) végzi a bevallást – olvasható az icell.hu oldalon.
A Hu-Go e-útdíjrendszer fejlesztője az i-Cell Mobilsoft Zrt., az úgynevezett bevallási közreműködő pedig az anyavállalatuk, az i-Cell Kft.
A szerverek a DataCenterben találhatóak
Az útdíjfizetési rendszernél hatványozottan fontos a kiemelt rendelkezésre állással megbirkózó informatikai háttér. A fejlesztő cég régóta dolgozik együtt az Invitellel: a tele- és infokommunikációs vállalat az e-útdíjrendszer esetében szerverhoszting szolgáltatást biztosít a Kozma utcai DataCenterben.
Az i-Cell Kft. operatív igazgatója elmondta: mint innovációval foglalkozó cég rendszeresen részt vesznek az Invitel InnoMax üzleti klub rendezvényein, és idén az InnoMax Díjra is beadták a pályázatukat. Hu-Go fejlesztésük a középvállalati kategóriában harmadik helyezést ért el.
„Még korábban az egyik InnoMax-rendezvény után lehetőségünk nyílt a Kozma utcai DataCenter meglátogatására, és az ott látottak, valamint a technológiai jellemzők alapján ez az adatközpont tűnt a legmegfelelőbb és a legbiztonságosabb megoldásnak a szerverelhelyezésre. Amikor elindult az útdíjrendszer kivitelezése, akkor a versenyeztetés során az Invitel nyerte el a szolgáltatás biztosítását” – részletezte Farkas Károly.
Az uniós szakértőknek is tetszett a magyar e-útdíj
Manapság ha egy kamionsofőr például Romániából Franciaországba utazik, akkor az egyes országokban többféle zárt rendszerben, többféle fedélzeti egységgel tudja csak teljesíteni az elektronikus útdíjfizetést. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a járművek szélvédője tele van különböző on-board egységekkel – ennél egy jóval egyszerűbb és hatékonyabb megoldást kínál a Hu-Go.
A magyar fejlesztés az uniós törekvésekhez igazodva nyílt rendszerű, amely lehetővé teszi, hogy más rendszerek is kapcsolódjanak hozzá. Továbbá a viszonylati jegyek biztosításával ezen túl a fedélzeti eszközök kötelező megvásárlását is kiküszöböli: a sofőrök ezeket előzetesen, online is megvásárolhatják.
Az i-Cell Kft. operatív igazgatója arra is kitért, hogy a fejlesztéshez külföldi példa nem állt rendelkezésre, külső segítségre nem számíthattak. A fejlesztés megkezdése előtt így nem tettek mást, mint elolvasták az EU erre a területre vonatkozó ajánlásait, miszerint az elkövetkező évek vagy évtizedek célkitűzése az egységes uniós útdíjfizetés megvalósítása. Ebből körvonalazódott számukra, hogy miként kell kinéznie egy egységes, platformszerű, határoktól és gyártóktól független útdíjszedésnek.
„A fejlesztésünk szakmai dicséretet kapott azoktól az uniós szakértőktől, amelyek vizsgálták a rendszert. A bevezetés óta rengeteg megkeresést kapunk külföldről, és sok helyen prezentáltuk a rendszert. Úgy gondolom, hogy a nyílt informatikai rendszer lehet az egyetlen járható út Európa számára” – tette hozzá Farkas Károly.