Gazdaság

Holoda Attila: Hiába esett ki a Lukoil, nem fog elfogyni a benzin a kutakon

Stephanie Lecocq / EPA / MTI
Stephanie Lecocq / EPA / MTI
Valamikor a magyar uniós elnökség kezdete előtt, június végén születhetett ukrán döntés arról, hogy nem jöhet Ukrajnán, a Barátság kőolajvezetéken át kőolaj az orosz Lukoiltól. Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter múlt pénteken érthetetlennek és elfogadhatatlannak nevezte az ukránok döntését az orosz vállalat magyarországi kőolajtranzitjának leállításáról. Hangsúlyozta, hogy bár hazánk ellátását átmeneti megoldásokkal sikerült stabilizálni, ezek az eszközök már középtávon sem működnek, így gyorsan megoldást kell találni. A magyar kőolajimport harmadáról van szó. Mire számítsunk? Fogunk tudni tankolni a kutakon?

Mit jelent a hétköznapokra vetítve, hogy nem jön kőolaj a Lukoiltól? Holoda Attila energetikai szakértő rögtön a beszélgetés elején leszögezte, hogy számos vállalat táplál be kőolajat a Transznyeft vezetékébe, ebből adódóan Magyarországra most is érkezik nyersolaj. Annyi a változás, hogy a Lukoil helyét átvette valaki más. A szakértő elmondta, hogy a vezetéken folyó évi 10 millió tonna körülbelül harmadát szállítja a Lukoil. Az, hogy az orosz cég kiesett, nem azt jelenti, hogy elveszítettük a szállított mennyiség harmadát, csak azt, hogy ez a rész nem a Lukoiltól jön, valaki a helyébe lépett, a szállított mennyiség pedig nem csökkent.

Róka László / MTVA A Lukoil üzemanyagtöltő állomása a Kvassay Jenő úton 2021-ben.

A Lukoil azért kerülhetett rá a szankciós listára, mert az ukránoknak elegük lehetett abból, hogy olyan cég szerez rajtuk keresztül bevételt, mely Vlagyimir Putyin háborúját aktívan támogatja – véli Holoda. Egyébként most sem kizárt, hogy a Lukoil kőolaja is jöjjön, egy-két közvetítő kereskedő közbeiktatásával, akik nyilván megkérik ennek az árát. Molekulárisan nem lehet elválasztani a különböző helyről származó kőolajokat, mint ahogy olyan sincs, hogy ural típusú olajat termel egy cég. Az ural típusú olaj egy keverék, Szibériától Baskírián át Tatárföldig mindenféle nyersolajat táplálnak be a vezetékbe, amiből létrejön az „urali minőség” viszkozitás, sűrűség, kéntartalom alapján.

A Lukoil pótlását Mol is megoldhatta, mert számos céggel van ütemezett szállítási szerződése, amelyet átstrukturálhattak, vagy kereshettek más orosz beszállítót.

Az ukránok azóta jelezték, hogy az európai országokba a tervek szerint, az ügyfelektől beérkezett kéréseknek megfelelően történik az olajszállítás. És mint kiderült, az olaj nem a Lukoil tulajdona, mire ugyanis Ukrajnába ér a nyersanyag, az már a Mol leányvállalatának tulajdonát képezi. Ezt a magyar olajtársaság is megerősítette.

Olyan politikai indíttatású kereskedelmi viharról beszélünk, aminek valós hatása nincs a magyar nyersolajellátásra

– jelentette ki Holoda Attila, hozzátéve, hogy kereskedők közbeiktatásával, papírozással a probléma orvosolható.

Az ukránok mindenesetre jelezték, hogy nehézségek elé tudják állítani Magyarországot annak ellenére, hogy az Orbán-kormány elérte az EU-nál, hogy Magyarország felmentést kapjon az orosz kőolajbeszerzés tilalma alól. A szakértő szerint Ukrajna valójában nem akarta veszélyeztetni a kőolajbeszerzésünket, hiszen nem azt kérték, hogy mindenki, aki betáplál a vezetékbe, igazolja, hogy nem a Lukoiltól származik az olaj. Ez bonyodalmasabb is lett volna. És bizonyára tisztában vannak azzal is, hogy a lépésük kikerülhető.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik