Gazdaság

GYSEV-ügy: Lázárék kezdték a lövöldözést a cégvezetés feje fölött

Mohos Márton / 24.hu
Mohos Márton / 24.hu
Egyelőre csak a diplomáciai konfliktus látszik annak nyomán, hogy Lázár János miniszter a GYSEV-ben átnyúlt az osztrák állami tulajdonostárs térfelére. Hogy lesz-e az osztrák-magyar vasúttársaság ügyéből újabb magyar nagybevásárlás, cikkünk írásakor még nem dőlt el, de utánajártunk, mi értelme lenne egy ilyen üzletnek.

Május óta feszült a helyzet az osztrák-magyar monarchiából megörökölt Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút (GYSEV) Zrt.-nél, a vasúttársaság ügyeit közelebbről ismerő forrásunk szerint azóta a magyar fél semmilyen osztrák javaslatot nem szavazott meg. Hozzátette: az Építési és Közlekedési minisztérium mindent vétóz, kihasználja a többségi tulajdonosi jogait. A magyar állam tulajdonosi joggyakorlója ugyanis a Lázár János vezette tárca. Forrásunk fontos körülménynek nevezte, hogy a „lövöldözés a cégvezetés feje fölött indult be”, nem a menedzsmenten belül alakult ki nézetkülönbség – éppen ellenkezőleg, a jól működő vezetés tartotta eddig össze a céget.

Azzal, hogy a magyar fél egyoldalú lépéssel menesztette az osztrák vállalatrészt vezető vezérigazgató-helyettest, szintet lépett a konfliktus, kormányközivé nőtt a feszültség. Az osztrák-magyar kapcsolatokat megterhelte, hogy a Hegyeshalom–Budapest fővonal váratlan lezárása miatt a MÁV vonatait kitiltották a szomszédok, nehezíti a problémák elboronálását, hogy az osztrák zöldpárti szakminiszterrel nem a legbarátibb a viszony, és mindig élt az a hátsó gondolat, hogy az osztrák fél nem érdekelt a GYSEV túlzott növekedésében.

Szakértők kétségesnek látják, hogy nagy előnyökhöz jutna a magyar állam azzal, ha kenyértörésre viszi a dolgot. Az eddigi teljesítmények alapján inkább azt borítékolják, hogy a MÁV-val bukdácsoló magyar állam a GYSEV-ből sem tudna többet kihozni, az osztrák oldalon pedig végül az osztrák állami vasúttársaság, az ÖBB venné át a teljes uralmat.

Megkerestük Lázár Jánost, miért vállalta a diplomáciai konfliktust, illetve hogyan értette az Országgyűlés gazdasági bizottsága előtt tett kijelentését, miszerint a cégben ugyan kétharmados többségben van a magyar állam, mégis „mi vagyunk alul balekként”. A tárca mindössze annyit válaszolt, hogy bár a vállalatban a magyar fél 65,5 százalék arányban tulajdonos, szemben az osztrákok 28,2%-os arányával, a cég működésében, fejlesztésében mostanáig ez a tulajdonosi többség nem érvényesült. „A vasúttársaság osztrák üzemének vezetője külön vállalatként tekintette és igazgatta ezt a részt. A GYSEV-et többségi részben tulajdonló magyar államnak és az utasoknak viszont az az érdeke, hogy a cég valóban egységes vállalatként, ne csak az osztrák, hanem a magyar üzem területén is fejlődjön” – írták, azonban a részleteket firtató kérdéseinkre, például hogy mi lesz a cég cargo-részlegével, illetve hogy mitől működne jobban a cég szétválás esetén, aminek a lehetőségét szintén fölvázolta a miniszter, nem válaszoltak.

Lázár viszont azóta más külföldi vállalatoknak is üzent, ráadásul a GYSEV-ügynél erősebbet. Egy építőipari sajtótájékoztatón egyenesen azt közölte, hogy a „külföldi vállalatoknak semmi keresnivalójuk nincs a magyar piacon”, legjobban teszik, ha eladják a magyarországi érdekeltségeiket.

A GYSEV Zrt. tulajdonosi szerkezete így néz ki:

  • magyar államé 65,6356 százalék,
  • Ausztriáé 28,2378 százalék,
  • és a Strabag SE kezében van 6,1266 százalék.

Tény, hogy a vasúttársaság 14 tagú felügyelőbizottságának a fele osztrák, és az ellenőrző testület elnöke is az. A hétfős igazgatóságban viszont többségben van a magyar oldal, a testületben két osztrák képviselőt találunk, egyikük, Hana Dellemann az az alelnök, akinek a leváltása botránykő lett. Cikkünk írásakor az Igazságügyi Minisztérium online cégnyilvántartásában nem volt nyoma annak, hogy Dellemann távozott volna az igazgatóságból is, úgy tűnik, csak a vezérigazgató-helyettesi posztról mozdították el.

A húzást teljes értetlenség fogadta, 150 éves fennállása alatt nem volt békétlenség a GYSEV-nél, még a trianoni békeszerződés után sem, mely kettészelte a vállalatot, de a vasfüggöny felhúzása után is egyetértésben működtették a felek a vasúttársaságot. Eddig az volt a gyakorlat, hogy az osztrákok és a magyarok lényegében külön egységként vezetik a két vállalatrészt, nem nyúlnak át egymás térfelére. Annyira, hogy még a könyveiket is külön vezetik, az év végén aztán összefésülik a számokat a GYSEV éves beszámolójában. A beszerzéseket is külön intézik, így lehet, hogy a magyar oldalon Flirt (Stadler), az osztrákon pedig Siemens motorvonatok közlekednek – példálózott másik forrásunk. Az osztrák reakciókból a gyakorlat felrúgásánál több sejlik fel, megnyilatkozásaik szerint a társasági szerződéssel ment szembe a magyar fél, ezért jogi lépést helyeztek kilátásba.

Bruzák Noémi / MTI Lázár János építési és közlekedési miniszter az Országgyűlés plenáris ülésén 2023. november 20-án.

Lázár az említett bizottsági ülésen azt dobta be, hogy neki lényegében minden megoldás megfelel: a magyar állam akár teljesen kivásárolná az osztrákokat, de az is, ha kettévágnák a céget, és elválnának az útjaik.

Mire kellene a GYSEV Lázáréknak?

Nincs pénz, minden megrendelés kell, mert a magyar mélyépítő cégek, az uniós pénzek befagyasztása, a beruházások visszafogása miatt szinte éheznek, még olyan üdvöskék is, mint az óriás kínai vasútprojekten dolgozó, Mészáros Lőrinc-féle V-Híd Zrt. – egyik forrásunk ezt látja a villongás mögötti fő motívumnak. A bevételi kényszerrel magyarázta azt is, hogy a Budapest–Belgrád vasútvonal építkezéséről átvezényelték a kivitelezőket a Budapestet Béccsel összekötő, 1-es számú vasútvonalra, a Szárliget és Biatorbágy közötti szakaszra. A sebességkorlátozást és a pálya lerohadását nem vitatja senki, de a sietséget nem teljesen értik, tekintve, hogy a javítás tavaszra volt beütemezve. Ebbe a gondolatmenetbe illik, hogy a GYSEV osztrák oldalán nem működik a magyar közbeszerzési séma, az ügymenetet ismerő informátorunk úgy fogalmazott:

Ausztria nem szavaz meg akármit, hanem erős koalíciós partnerként működik, így a magyar állam nem tud szabadon „garázdálkodni” a társaságban.

Éppen azért akarhatják kivásárolni az osztrák érdekeltséget, mert az jelenleg fékként funkcionál a döntéshozatalban – vélekedett.

Ehhez képest mellékkörülmény, de Lázárék nem nézik jó szemmel, hogy az osztrák Strabag kisebbségi tulajdonos, így számára nyitott könyv a GYSEV fejlesztési terve. Fejlesztésekben egyébként nincsen hiány, a mérlegbeszámolóhoz fűzött kiegészítésben több mint 120 milliárd forintnyi, zömmel uniós támogatású beruházást sorolnak fel. „Csak szólnia kell, és számolatlanul kapja az EU-s pénzeket” – érzékeltette forrásunk, hogy a két EU-tagállam közös vállalatának fejlesztésére nem gond támogatást szerezni. Ez pedig kecsegtető lehetőség az építőipari megrendelések szempontjából.

A mérlege alapján nincs gond a GYSEV-vel, 2022-ben 27 milliárd forint árbevételt ért el, és bár az osztrák oldalon van a vasúthálózat kisebb része, a bevételből 14 milliárd az export, és a kisebbik felét hozza a belföldi forgalom. A társaság tavaly

825 millió forint nyereséget

mutatott ki adózás után, de 2017 óta minden évben profittal zárt, eredménye 275 millió és 1,126 milliárd forint között szóródott.

Ez azonban nem jelenti azt, hogy a közszolgáltatás, a személyszállítás ne lenne ugyanúgy veszteséges, mint a MÁV-nál. A jegyárakat itt is ki kell egészíteni, mindkét oldalon kompenzálják a személyforgalomból adódó veszteséget, összesen 34 milliárd forintot töltött a cégbe tavaly a két állam, amit egyéb bevételként látni a mérlegben. A kötelezettségállománya a bevételekhez képest jelentős, összesen 92 milliárd forint volt a múlt év végén, a hosszú lejáratú tartozás ebből 74 milliárd forint.

Mohos Márton / 24.hu

Két volt nagykövet és egy ex-államtitkár a vezető testületekben

Tavaly novemberben intézkedtek arról, hogy a GYSEV állami tulajdonosi joggyakorlót átírják a Palkovics László lemondásával megszűnő Innovációs és Technológiai Minisztériumról az Építési és Közlekedési Minisztériumra, majd márciusban több személycserére is sor került a cég vezetésében. Akkor lett az igazgatóság elnöke Perényi János volt bécsi nagykövet. Őt korábban a Külgazdasági és Külügyminisztérium elbocsátotta, miután egy osztrák lap lefotózta az újonnan 80 millió forintba kerülő Aston Martinját, és kiderült, hogy szabálytalanul használta magán luxusjárművén a diplomata-rendszámot. Az igazgatóságba bekerült Károlyi György volt párizsi nagykövet, aki a család fehérvárcsurgói rezidenciájának felújításával ihlette Lázár Jánost az ingyenes kastélyprivatizációra. A cégdokumentációban csatolták a gróf nyilatkozatát arról, hogy igényt tart az igazgatósági tagsággal járó tiszteletdíjra, ami a márciusi állapot alapján havi ezer euró. A GYSEV szállítmányozási cége, a GYSEV Cargo Zrt. felügyelőbizottsági tagja Perényi Sigismund (Zsigmond), Perényi János fia, az innovációs tárca egykori európai uniós fejlesztésekért felelős államtitkára, aki korábban Lázár közeli munkatársa volt a Miniszterelnökségen, és együtt is vadásztak.

Szalma Botond, a Mahart egykori vezérigazgatója, a Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság elnökségi tagja úgy véli, nem a személyszállítási, hanem a teherfuvarozási, illetve a logisztikai szolgáltatási üzletág miatt szeretné kivásárolni a magyar állam az osztrák felet a GYSEV-ből. A Rail Cargo Hungaria Zrt., az egykori MÁV Cargo 2008-as privatizációja óta ugyanis a magyar államnak nincs olyan kereskedelmi vasútja, amely állami kézben lenne.

A szakértők ezt a leánycéget, a GYSEV Cargo Zrt.-t tartják a fő üzleti értéknek. Nyereségesen működik, 2022-ben 20,7 milliárd forint volt a bevétele, az adózott eredménye pedig elérte a félmilliárd forintot, de a korábbi években is rendre nyereséget termelt.

A GYSEV-bevásárlás így akár kifizetődő is lehet: a vállalat jól működő, hosszú távon jó nyereségtermelő képességű cég, amely folyamatosan fejleszti az infrastruktúráját.

Ám ezen felül Szalma nem lát stratégiát a kivásárlási szándék mögött, mindössze annyit, hogy illeszkedik a kormányzati holdudvar által kijelölt irányba. Szerinte az államnak nincs igazán szüksége a vasúttársaságra, úgy véli, a szálakat magánérdekek mozgatják. Amennyiben a magyar állam 100 százalékos tulajdonrészt szerezne a GYSEV-ben valószínűsíthetően továbbadná valamelyik kormányközeli üzleti körnek, vagy legalábbis a működtetést megosztaná vele – tette hozzá.

Példaként említette a miniszterelnök veje, Tiborcz István többségi tulajdonában lévő Waberer’s Nyrt. „nyomakodását” a vasút felé: a vállalat novemberben adásvételi szerződést kötött Magyarország egyik vezető vasúti logisztikai szolgáltató társasága, a Petrolsped Csoport többségi tulajdonrészének megvásárlásáról. Ez a cég döntően Magyarország és Románia területén nyújt vasúti logisztikai szolgáltatásokat.

A magyar kormány 2010 után egyébként több alkalommal – legutóbb 2020 elején – kezdeményezett tárgyalásokat az osztrák kézben lévő Rail Cargo Hungaria visszavásárlásáról. Az adásvételt végül nem sikerült nyélbe ütni. Ennek oka nem ismert, mivel a tárgyalások zárt ajtók mögött zajlottak. Szalma a mostani bejelentés kapcsán sem tartja valószínűnek, hogy az osztrák fél átadja a tulajdonrészét, ehhez ugyanis nem fűződik érdeke.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik