A Rafinanz Promotion s.r.o. nevű, prágai cégben bukkant fel a neve, amelyben július óta nemcsak vezető, hanem 75 százalékos tulajdonos is. A maradék 25 százalék az észtországi Tallinban bejegyzett Osaühing Colaire Consultingé.
Vajon mi értelme a prágai bevásárlásnak? A Rafinanz kereskedőprofilja alapján azt gondolhatnánk, hogy a tavaly létrehozott Herceghalmi Kereskedőház Kft.-hez kapcsolódik. De nem, inkább csak a kereskedőház szlogenje illik az ügyletre, illetve a Mészáros-család sebes céghálóépítésére:
Szenvedélyünk a beszerzés.
Nos, a Rafinanz idén januárban tulajdonosa lett egy magyar cégnek, a Vasútvillamosító Kft.-nek, abban 76 százalékos részesedésre tett szert az Opten adatai szerint. Egy másik prágai társaság, az Elektrizace Zeleznic AS helyébe lépett.
A Vasútvillamosító ugyanis felsővezeték-építéssel foglalkozik, eddig 3-4 milliárd forintos bevételt produkált évente, és alig van versenytársa a magyar piacon. Eddig Mészáros érdekkörébe vasúti pályaépítő, valamint biztosító-, illetve távközlési berendezések kiépítésével foglalkozó cégek tartoztak.
A vasútbiznisz persze közelebb is áll Homlok Zsolthoz, mint a kereskedelem, ő volt ugyanis az osztrák tulajdonú Swietelsky Vasúttechnika Kft. ügyvezetője egészen tavaly őszig, amikor váratlanul távozott a posztjáról. E cég színeiben még együtt építkezhetett apósa cégével, az R-Korddal a bő 70 milliárd forintos dél-balatoni vasútrekonstrukción.
A Swietelskytől megvált, ugyanakkor úgy tűnik,
De akkor sem volt nagyon távol, amikor Mészáros egy másik részterületen foglalt pozíciót. Történetesen – és közvetetten – a kegyvesztetté vált Simicska Lajostól. A formálisan máig a Közgép Zrt. érdekeltségében álló Dunántúli Távközlési és Biztosítóberendezési Építő Kft. eszközeinek és dolgozóinak megszerzéséről van szó. Tavaly nyáron már megpendítette Mészáros és Simicska pikáns üzletét a Világgazdaság, később pedig a Direkt36 oknyomozó portál fejtette meg a részleteket. A Swietelsky GmbH létrehozott egy új céget, a Vasútautomatika Kft.-t, ebbe „áramlottak” a Dunántúli Távközlési erőforrásai, majd az így felturbózott Vasútautomatikát vette meg Sakalj Ferenc. Ő a cégnyilvántartásban lakóhelyéül a kanadai Edmontont tünteti fel, de Mészáros Lőrinc horvátországi tolmácsaként és jobbkezeként tartják számon.
Mészáros nagyjából úgy nyomul a vasútbizniszben, mint annak idején Simicska. A piac perspektívikus, hiszen óriási állami megrendelésekre lehet számítani a következő években is. Uniós pénzekből 2020-ig mintegy 700 milliárd forint juthat vasútfejlesztésre, és ennek csak egy része a pályafelújítás, jut belőle egyéb beruházásokra, biztosítóberendezések, felsővezeték, távközlés rendszerek kiépítésére is. Simicska is úgy gondolta, célszerű minél nagyobb területet lefedni, a pályaépítésen kívül más cégeket is megszerezni, így került a Közgép érdekeltségébe a Dunántúli Távközlési. A szerzemény elég jól muzsikált, 2015-ben több mint 25 milliárd forint árbevételt könyvelhetett el. Mészárosék azonban már most rávertek Simicskára: a birodalomból két vasútépítő mellett a Vasútautomatika és a Vasútvillamosító is rámozdulhat a százmilliárdokra.
Kiemelt kép: MTI/Varga György