Számos területen kellene előrelépnie a hazai turisztikai szakmának – mondta a Napi.hu-nak adott interjújában Horváth Viktória, a Nemzetgazdasági Misztérium (NGM) turizmusért felelős helyettes államtitkára. S hogy mikre gondolt?
Erősíteni kell az oktatást, hogy akik ezt a szakmát tanulják, megtalálják a számításukat, és velük együtt a vállalkozók is, akik alkalmazzák őket. És össze kell dolgozniuk a turizmussal foglalkozó szervezeteknek, hogy minél jobb teljesítményt tudjunk elérni. Az új 2014-2020-ra szóló koncepció leginkább az ágazat versenyképességét, a minőség fejlesztésének szükségességét, az egyedi termékek kialakítását és a szolgáltatásfejlesztést hangsúlyozza.
Rá kell erősíteni az egészségturizmusra
A helyettes államtitkár szerint a gyógyturizmusban erős a pozíciónk, amelyet meg is kell őrizni. A csehek, a szlovákok, a románok mind elkezdtek komolyabb pénzügyi forrásokat fordítani erre a területre, és bár még megvan az előnyünk, ez könnyen eltűnhet, ha nem lépünk.
Ehhez létre kellene hozni többek között egy úgynevezett E-health, azaz e-egészségügy portált is, ahol bemutatnánk az orvosturisztikai lehetőségeket. Ha ezeket az információkat okostelefonon is elérhetővé tudjuk tenni a jövőben, akkor a jelenleginél jóval nagyobb célközönséget érhetnénk el. Hiszen ma egyre kevesebben lapozgatnak prospektusokat, mindenki az interneten tájékozódik a lehetőségekről.
Fürdőzők a Széchenyiben
Fotó: MTI / Marjai János
Ezenkívül a gyógyvízkutatásra is nagyobb energiát fordítanának azért, hogy pontosan meg lehessen mondani, melyik gyógyvíz mire is jó. Ehhez és a többi tervezett fejlesztéshez uniós forrásokat is mozgósítanának. A fogászat mellett a bőr- és nőgyógyászati, a plasztikai sebészeti és ortopéd szolgáltatásokat is erősíteni szeretnék.
Amiben fantáziát látnak még: zarándokutak és konferenciaturizmus
Komoly vonzerőt látnak még a zarándokutak létrehozásában, a különféle tematikus utak szervezésében is, például az ipari műemlékek látogatására is szerveznének túrákat. Fontosnak tartanák egy konferenciaközpont létrehozását is, amely a budapesti növekedés egyik kulcsa lehetne.
Ez a szegmens már csak azért is kapna kiemelt hangsúlyt, mert a konferenciaturisták jellemzően jól fizető, sokat költő vendégek. S cél lenne az is, hogy a magyar fővárost felhozzák a jelenlegi olcsónak számító kategóriából. Persze ahhoz, hogy az árakat emelni tudják, a szolgáltatások minőségét is fejleszteni kell. S el kell érni, hogy jobb legyen a vállalkozások jövedelmezősége is.
Azt nem érzi gondnak, hogy egyelőre a kevesebbet költő fiatal korosztályt sikerült leginkább idecsábítani, mert mint mondja, ők lesznek a jövő turistái, akik idővel igénybe vehetik majd az egészségturizmus szolgáltatásait is.
Arra a felvetésre, hogy csökkenteni kellene a szektort terhelő áfát is (ami ma az unióban a legmagasabb), azt mondta, nem ez az egyetlen eszköz. Sokkal fontosabb lenne szerinte a minőség javítása, és az, hogy elérjék, igény legyen a jobb szolgáltatásokra.
Elképzelése szerint Magyarország olyan turisztikai célpont lesz az elkövetkező húsz évben, ahova azért jönnek a vendégek, mert jók a gyógyvizei, jó minőségű étel kerül az asztalra, jó a kiszolgálás és sokféle kulturális program hívogat.