Kultúra

Itt vannak 2024 Oscar-várományosai

AFP
AFP
Ahogy minden évben, a Golden Globe-díjak átadása után most is érdemes megtippelni, mely filmekkel találkozhatunk az Oscar-jelöltek között. Az Oppenheimer és a Barbie nyáron szerzett lendülete az idei Oscar-szezonig sem fulladt ki, de valószínűleg Christopher Nolan jobban örülhet majd, mint Greta Gerwig. Váratlan sikert arathat egy melegszívű, mégsem ostoba iskolafilm, történelmet írhat egy őslakos indián színésznő, és még Bradley Coopernek sem késő meggyőznie róla az Amerikai Filmakadémiát, hogy jelentős művész. Bemutatjuk az idei év Oscar-esélyeseit, köztük az egyetlen magyar filmet, amelynek jó esélyei vannak a jelölésre.

Hagyományosan az amerikai újságíró-szervezetek díjátadói és a Golden Globe-gála után szoktunk előrukkolni az éves Oscar-esélylatolgatással, ilyenkor ugyanis már jól látszik, mely filmekről szól az aktuális díjszezon.

2023-ra kellemes emlékekkel gondolhatnak vissza Hollywoodban, gyártói és alkotói oldalról egyaránt: magas színvonalú és akár eredetinek is nevezhető filmek döntöttek bevételi rekordokat, és bár az Egyesült Államokban eladott 850 millió mozijegy még nem éri el a koronavírus-járvány előtti számokat (2019-ben több mint 1,23 milliárd mozijegyet vettek az amerikaiak), sokkal jobb a közbeeső évek adatainál, miközben a moziknak az előrenyomuló streamingóriásokkal is versenyezniük kell.

Ebben a bizakodó légkörben – amikor talán csak a szuperhősöknek van oka az aggodalomra – rajtolt el ősszel a díjszezon. Noha a legnagyobb éllovasokról már nyár óta beszélünk, idén is találunk olyan filmet, amelynek kifejezetten az utóbbi hetekben sikerült növelnie a díjesélyeit. Ahhoz is hozzászokhattunk már, hogy az Amerikai Filmakadémia tagságának kiszélesítésével nyitottabbá vált a szervezet, ami miatt több figyelem hárul a nem amerikai filmekre és a kisebbségi jelöltekre is – az egyik színészi kategóriában alighanem történelmi sikert könyvelhetünk majd el.

Lássuk tehát, a legfontosabb kategóriákban mely filmek és milyen alkotók kerülhetnek idén Oscar-közelbe!

A legjobb film

2023-ban a világ egyszerűen nem tudott napirendre térni a felett, hogy egy napon mutatták be a mozik a Barbie-t és az Oppenheimert. Mindkét film nagyon sikeres lett, a kritikusok is jól fogadták őket, az interneten egymást érték a vonatkozó viccek, videók és más hülyeségek – ha van olyan, hogy korszellem, akkor abba a Barbie és az Oppenheimer is nagyon betalált.

Bizonyos szempontból a Barbie a nagyobb durranás a két film közül (világszerte több pénzt is keresett), de a Golden Globe-gálára visszaállt a papírforma, és a komoly életrajzi dráma diadalmaskodott a feminista paródia felett. Az Oppenheimer öt díjat kapott, köztük a legjobb drámai filmnek járót – a Golden Globe ezeket külön kezeli a musical/vígjáték kategóriától –, ezek után pedig borítékolható, hogy Christopher Nolan és stábja az Oscar-gáláról sem távozik majd üres kézzel. Január második hetében úgy tűnik, hogy a legjobb film díja is náluk fog kikötni.

UIP-Duna Film Oppenheimer

Ha mégsem így lesz, talán akkor sem a Barbie, hanem a Golden Globe vígjátéki fődíját elhozó Szegény párák jelentheti a legnagyobb veszélyt az Oppenheimer győzelmére. A női szempontú Frankenstein-adaptáción újra együtt dolgozott a 2019-ben tíz Oscarra jelölt A kedvenc rendezője és főszereplője, ez pedig remek ajánlólevél a Szegény páráknak az idei jelölésekhez. Persze a Barbie-t is jelölik majd, mint ahogy a váratlanul sikeres Oscar-kampánnyal megtámogatott Téli szünetet is. Utóbbiról év elején azt írtuk, nem tudni, lesz-e magyar mozibemutatója, de a Golden Globe után biztossá vált, hogy lesz. Február végétől így mi is megnézhetjük, hogyan barátkozik össze a mogorva történelemtanár, a magányos kamasz és a gyászoló szakácsnő.

Ugyancsak a jelöltek közé várja a szaksajtó Martin Scorsese veretes történelmi tablóját, az amerikai gonoszság természetét kutató Megfojtott virágokat, továbbá a Leonard Bernsteinről készült életrajzi filmet, a Maestrót. A kisebb, független tapintású filmeket a koreai-amerikai Előző életek képviselheti, a nem amerikai gyártásban készült produkciókat pedig a legjobb filmes kategóriában az angol Érdekvédelmi terület és a francia Egy zuhanás anatómiája.

A legjobb rendezés és forgatókönyvek

Létezik, hogy Christopher Nolannek nincs Oscar-díja? Bizony, pedig több mint húsz éve jelölték először a Memento forgatókönyvéért, aztán 2018-ban a Dunkirk rendezéséért, az Eredet és a Dunkirk pedig a legjobb filmek között is versenyzett. Ennek fényében

Nolan nemcsak a jelölést, hanem a díjat is magabiztosan várhatja az Oppenheimerért, pláne, hogy a külvilág szemében ma ő Hollywood védőszentje: egy elhivatott rendező, aki következetesen mozifilmeket készít streamingprodukciók helyett, filmnyersanyagra forgat, ráadásul a közönség is szereti.

Rendezői Oscar-díját köszönetnyilvánításként is értelmezhetnénk a Filmakadémia részéről.

InterCom Barbie

Ugyanakkor legalább ennyire megérdemelné a rendezői Oscart Greta Gerwig, aki egy egész világnak magyarázta el érthetően és viccesen, milyen kihívásokkal és kérdésekkel néznek szembe a nők a 2020-as években. Ehhez ráadásul sikerült a Barbie babát megtalálnia központi metaforaként. Mégis előfordulhat, hogy Gerwig még jelölést sem kap, mert a kötelezően jelölendő Scorsese mellett a Golden Globe-on díjazott Téli szünet és Egy zuhanás anatómiája rendezői, Alexander Payne, illetve Justine Triet is jelöltesélyesek, ahogy a Szegény párák révén Jorgosz Lánthimosz is.

Valószínűbb, hogy Greta Gerwig és szerzőtársa, Noah Baumbach az adaptált forgatókönyv Oscar-díjával vigasztalódhat, ebben a kategóriában ugyanis leginkább Eric Roth és Martin Scorsese (Megfojtott virágok), illetve megint csak Nolan és az Oppenheimer szorongathatja meg őket. Ám ha az Oppenheimer tarol, akkor Gerwigtől ezt az Oscart is elvehetik. Az eredeti forgatókönyvek jelöltjei közé a más kategóriákban is esélyes filmek mellett, mint amilyen a Téli szünet és a Golden Globe forgatókönyvírói díját elnyert Egy zuhanás anatómiája, beférhet még a súlyosan terhelt párkapcsolatról szóló, rejtélyes és hidegrázós May December, valamint a szerelmi beteljesülés hiányát lírai hangon megfogalmazó Előző életek.

A legjobb női főszereplő

Szinte biztosra vehetjük, hogy az Amerikai Filmakadémia nem hagyja ki a Megfojtott virágok nyújtotta esélyt, hogy történetében először őslakos indián színésznőt díjazzon. Lily Gladstone ráadásul abszolúte megérdemelné a díjat – a látványosabb férfialakításokat az ő karakterének csendes méltósága ellenpontozza a Scorsese-filmben –, és nem is először, mert már az Egyes nők című Kelly Reichardt-filmben is remek volt.

UIP-Duna Film Megfojtott virágok

Így tehát a többiek valószínűleg a jelölést élik majd meg igazi sikerként: Carey Mulligan, aki a Maestróban megrázó, egyúttal tanítani való fizikai leépülést mutatott be; Emma Stone, aki féktelen hévvel száguld át a Szegény párák pikareszkjén; és Sandra Hüller, aki német színésznőként, egy francia nyelvű film főszerepében eleve kilóg a hollywoodi sztárok közül. Talán jelölik Margot Robbie-t is a Barbie-ért, esetleg Natalie Portmant az empátiát remekül mímelő színésznő megformálásáért a May Decemberben.

A legjobb férfi főszereplő

Egy hónapja még biztosak voltunk benne, hogy a Maestróval éveket töltő, Leonard Bernsteinné átlényegülő Bradley Coopernek lesznek a legjobb esélyei ebben a kategóriában, de netflixes bemutatója után a filmet eléggé langyosan fogadták, és Cooper is annyira vehemenesen magyarázta Bernstein maszkjában, mennyire nehéz jelentős művésznek lenni, hogy az talán már az Amerikai Filmakadémia tagságának sem szimpatikus. A férfi főszereplői Oscar-díj sorsa így az Oppenheimerben pokoljárásra küldött Cillian Murphy és a Téli szünetben mogorva, büdös tanárt játszó Paul Giamatti között dőlhet el.

Netflix Maestro

Giamatti különösen jól hajrázik. Mindenki tudja róla évtizedek óta, hogy színészként kifogástalan munkát végez, de mivel nem sztáralkat, egyelőre csak A remény bajnokáért jelölték mellékszereplői Oscarra, közel húsz évvel ezelőtt. Giamatti azóta is halmozza a remek alakításokat – az utóbbi években különösen a Milliárdok nyomában című sorozat öregbítette a hírnevét –, a Téli szünet pedig pont olyan melegszívű, mégsem ostoba film, amit mindenki szívesen megdobna legalább egy Oscar-díjjal. A jelöltek listáját Jeffrey Wright (American Fiction) és a Bayard Rustin melegjogi aktivistát megformáló Colman Domingo (Rustin), esetleg a Megfojtott virágokban alaposan elrondított Leonardo DiCaprio egészítheti ki.

A legjobb női és férfi mellékszereplő

Ha nem Giamattié a legjobb férfi főszereplő Oscarja, a Téli szünet akkor is számot tarthat egy másik színészi díjra. Da’Vine Joy Randolph nevét eddig nem sokan ismerték (pedig milyen jó név!), főleg sorozatokban tűnt fel, ő játszotta például Az idol legszórakoztatóbb mellékszereplőjét. A Téli szünetben olyan megejtően hozza a szakácsnőt, aki háborúban elesett fiát gyászolja, hogy a Golden Globe-díj döntnökei nem tudtak ellenállni neki, és valószínűleg az Amerikai Filmakadémia sem szeretne. Emiatt nem fogják díjazni, csak jelölni Emily Bluntot az Oppenheimerért vagy Julianne Moore-t a May Decemberért (esetleg America Ferrerát a Barbie mellékszerepéért).

UIP-Duna Film Téli szünet

A férfiak között nincs ennyire egyértelmű esélyes, bár Robert Downey Jr. biztosan bekészít egy köszönőbeszédet. Az Oppenheimer intrikusaként hozzá kapcsolódik a történet legnagyobb fordulata, és ő is komoly Oscar-múltra tekinthet vissza: több mint harminc éve jelölték először Charlie Chaplin megformálásáért. De előfordulhat, hogy nem Downey győz, hanem az újonc Dominic Sessa, a Téli szünet szereplőcsapatának harmadik tagja, vagy Mark Ruffalo (Szegény párák), esetleg Ryan Gosling, az örök Ken. Rajtuk kívül legalább a jelölést megérdemelné Charles Melton, aki a May Decemberben gyerekként apává lett, a felelősségvállalással és saját házassága megértésével küzdő férfit alakít.

A legjobb dokumentum- és animációs film

Rendszerint a dokumentumfilmes kategória jelöltjeiről tudunk a legkevesebbet az Oscar-gála előtt, mert ezeket ritkábban lehet elcsípni Magyarországon. Idén viszont a kategória egyik esélyesét, a 20 nap Mariupolban-t már láthattuk a Verzió fesztiválon, egy másikat, a párizsi alternatív színházban felnőtt, feltörekvő festőművészről szóló Apolonia, Apoloniát pedig megnézhetjük az HBO Maxon. Mégsem e filmeknek, hanem a Jon Batiste zeneszerzőről szóló American Symphonynak van a legnagyobb esélye a díjra – ha lehet hinni az amerikai lapoknak.

ADS Service Kft. A fiú és a szürke gém

Az animációs filmek versenye alighanem két film között dől majd el. A Chihiro Szellemországban Oscar-díja óta Mijazaki Hajaót az Egyesült Államokban is nagyra becsülik, új rendezése, A fiú és a szürke gém ott is eseményszámba megy. Ráadásul igazán bölcs, gyógyító hatású rajzfilmről van szó – írtuk kritikánkban. Noha A fiú és a szürke gém nyerte a Golden Globe-ot, az Oscarra talán nagyobb esélye van a Pókember: A pókverzumon át-nak. Az animációs Pókember-sorozat első része is Oscart nyert, és abban egyetértenek a kritikusok, hogy a folytatás formai szempontból még innovatívabb és izgalmasabb. Jelölhetik továbbá a stúdió legjobbjaitól elmaradó, tavalyi Pixar-filmet (Elemi), vagy a Csibefutam folytatását (Csibefutam: A csirkefalatok hajnala), esetleg a spanyol Robot álmokat is.

A legjobb nemzetközi film

Ha már Spanyolország: ami a Netflixnek tavaly a Nyugaton a helyzet változatlan volt, vagyis az amerikai közönség számára is nagy erőkkel reklámozott európai film, az idén a spanyol A hó társadalma. J. A. Bayona rendezése az uruguayi rögbicsapat 1972-es repülőgép-balesetéről és az azt követő túlélőhorrorról szól, hitelesebb képet ígérve a történtekről, mint az ugyanerről a tragédiáról szóló, 1993-as Életben maradtak.

Máris látszik azonban, hogy a Netflix idén nem tudja más, fontos kategóriákba belobbizni A hó társadalmát – mint ahogy sikeresen tette azt tavaly a Nyugaton a helyzet változatlannal –, ez pedig a nemzetközi mezőnyben is gyengíti a film esélyeit. Fölé kerekedhet Jonathan Glazer angol gyártásban készült, rideg holokauszttörténete, az Érdekvédelmi terület, de akár a finn Aki Kaurismäki is, aki a Hulló levelekkel tért vissza tavaly. Jelölést kaphat a német iskoladráma (A tanári szoba), a marokkói családi melodráma (The Mother of All Lies), de akár az ezúttal Japánban rendező Wim Wenders is (Perfect Days).

ADS Service Kft. Érdekvédelmi terület

A Golden Globe-ot elnyert és egyéb Oscar-kategóriákban jelölhető Egy zuhanás anatómiája viszont itt nem győzhet, Franciaország ugyanis A szenvedély ízét nevezte az Oscarra – a verseny emiatt nyitottabbá vált. Végül említsük meg, hogy ebben a kategóriában jelölhették volna a Kojot négy lelkét, Magyarország Oscar-nevezettje azonban nem került fel az Amerikai Filmakadémia által decemberben közzétett, szűkített listára.

Őrzi esélyeit ugyanakkor az Arany Pálma-nyertes 27, hogy jelöljék a rövid animációs filmek mezőnyében. A következő hetekben izgulhatunk, hogy Buda Flóra Anna filmje kap-e jelölést, de a külföldi filmes szaklapok egyöntetűen a jelöltek közé várják a 27-et – igaz, a díjat nagyobb eséllyel kaphatja a százéves Disney stúdiót ünneplő Once Upon a Studio. De még bármi lehet.

Az Oscar-jelölteket minden kategóriában január 23-án hirdetik ki, az Oscar-gálát 2024. március 11-én, magyar idő szerint hajnalban rendezik meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik