Tudomány zöldövezet

Csimpánzokban fedeztek fel egy új kórokozót

2005 óta legalább 56 nyugati-afrikai csimpánzzal végzett egy titokzatos kórokozó a Sierra Leone-i Tacugama Csimpánzrezervátumban. A beteg állatok koordinációs nehézségekkel küzdenek, egy idő után pedig hányás és rohamok jelentkeznek az egyedeknél. Hiába az állatorvosi segítség, a példányok többsége belehal a betegségbe.

Az úgynevezett epizootikus neurológiai és gasztroenterikus szindróma (ENGS) oka eddig ismeretlen volt, egy friss tanulmányban azonban azonosíthatták a bűnöst – írja az IFLScience.

A kutatók szerint a megbetegedéseket egy új baktériumfaj, a Candidatus Sarcina troglodytae idézi elő.

A szakértők nyugati-afrikai csimpánzoktól begyűjtött mintákban kerestek vírusokat, parazitákat és baktériumokat. Az állatokra leselkedő veszélyek felmérése rendkívül fontos, hiszen az alfaj súlyosan veszélyeztetett. A minták a rezervátum ENGS-s és egészséges egyedeitől származtak.

Manoj Shah / Getty Images

A csapat a beteg csimpánzok 68 százalékánál kimutatott egy ismeretlen baktériumot, amely az egészséges példányoknál nem volt jelen. A mikroorganizmust nemcsak az állatok emésztőrendszerében, hanem különböző szerveikben, például agyukban is megtalálták. Bár új fajról van szó, a Sarcina nemet viszonylag jól ismerik a kutatók. A csoport fajai többek között a talajban, a vízben és az emberekben fordulnak elő, a Sarcina ventriculi például hasi fájdalmat, hányingert, hányást, hasmenést és levertséget idézhet elő.

A szakértők szerint nem valószínű, hogy a Tacugama Csimpánzrezervátumban felfedezett kórokozó más területeken is porblámát fog okozni, ahogy az sem, hogy megfertőzheti az embereket. A kutatók bíznak benne, hogy a friss eredmények hozzájárulhatnak a betegség legyőzéséhez, ehhez azonban még rengeteget kell vizsgálni az új baktériumot.