Neptunusz méretű exobolygót találtak egy közeli csillagnál

Az AU Microscopii mindössze 30 millió éves, ezzel az egyik legfiatalabb közeli csillag, ami közel van hozzánk – közel természetesen csillagászati értelemben, hiszen még így is 32 fényévnyire található. A Nature tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint csillagászok most körülötte keringő, Neptunusz méretű exobolygót fedeztek fel – írja az IFL Science.

A bolygó még kicsit nagyobb is, mint a mi Neptunuszunk, és háromszor olyan nehéz, ami azt jelenti, hogy 58 földtömegű. Az AU Mic b névre keresztelt planéta annyiban hasonlít a Neptunuszra, hogy szintén gázóriás, viszont nagyon közel kering a saját csillagához: 8,46 nap alatt tesz meg egy kört körülötte, ami azt jelenti, hogy közelebb van hozzá, mint a Merkúr a Naphoz.

Kép: NASA’s Goddard Space Flight Center/Chris Smith (USRA)

A bolygót a NASA bolygóvadász űrszondájával, a TESS-szel fedezték fel, méghozzá tranzitmódszer segítségével. Az ehhez hasonló felfedezések segíthetnek, hogy többet tudjunk meg a bolygók keletkezéséről nemcsak messzi galaxisokban, hanem a saját naprendszerünkön belül is.

Ez a naprendszer azért is különösen érdekes, mert nagyon fiatal, és a csillag körül nem alakultak még ki kőzetbolygók. Érdekes lehet megfigyelni, hogy egy ilyen naprendszerben milyen folyamatok zajlanak le.