A közlekedés megreformálása a párizsi klímaegyezmény betartásához vezető út egyik fontos lépése. Csak az Európai Unióban négyszázezer ember korai haláláért felelős a közlekedésből fakadó légszennyezés, ahogy ez generálja az EU üvegházhatású gázkibocsájtásának mintegy negyedét.
Az Európai Bizottság éppen ezért dolgozott ki egy tervezetet arra vonatkozóan, hogy A bonni ENSZ-klímakonferencián, a COP23-on prezentált javaslatok azonban a kritikusok szerint korántsem elég drasztikusak.
Itthon kell gyártani
A Bizottság tervezetének középpontjában a közlekedés széndioxid-kibocsájtásának csökkentése és az elektromos autók népszerűségének növelése áll. A versenyképes európai autópiacot valahogy stimulálni kell, hogy az elektromos autók gyártása felé induljon meg.
Erre nagy szükség van, hiszen az EU-ban jelenleg mindössze hat elektromos jármű (EV) közül választhat az erre fogékony vásárló, ezzel szemben Ázsiában 600 modell áll a rendelkezésére.
Az európai töltési hálózat kiépítésére is nagy hangsúlyt kell fektetni, valamint az autók akkumulátorainak fejlesztésébe is időt és energiát kell ölni. Ha ezek megvannak, sokkal egyszerűbb lesz az elektromos autók népszerűsítése.
Az EB azt is többször kiemeli, hogy ha nem teszünk valamit, súlyosan le fogunk maradni a változó kínai és amerikai autópiac mögött.
Nem elég radikális a terv
Ezzel a tervezettel 2030-ra a kibocsájtást 30 százalékkal kevesebb lesz, mint a 2021-re kitűzött 95 gramm szén-dioxid per kilométer. A kritikusok szerint azonban legalább 40, sőt, inkább 60 százalékos csökkentésre van szükség ahhoz, hogy a párizsi klímaegyezményben foglalt célokat tartani tudjuk.
Korábban arról is szó volt, hogy kellene egy kötelező kvóta az autópiacon, ami az elektromos járművek kötelező arányát adja meg, de ez sem került bele a bizottság tervezetébe. A kritikusok, vagyis a környezetvédelmi, utazási és fogyasztói csoportok szerint ez is annak köszönhető, hogy az utolsó pillanatban a német autólobbi hatott a bizottság munkájára.
(Kiemelt fotó: Pixabay)