Ahogy arról korábban beszámoltunk, 2023. március 31-ig az összes magyarországi mobilszolgáltatónál megszűnik a nullás díjszabás. Ez azt jelenti, hogy a felhasználóknak ezután minden olyan alkalmazás vagy szolgáltatás adatfogyasztásáért fizetnie kell, amelyek az eddigi szerződés értelmében nem fogyasztották a havi keretet. Így tehát sokaknak véget ér az ingyenes WhatsApp-, Messenger-, Facebook-, Instagram-, Waze-, valamint Spotify-használat.
Az úgynevezett zero-rate opciók a hazai nagy szolgáltatók közül a Vodafone szerződéseiben fordultak elő a legtöbbször. A hamarosan a magyar állam résztulajdonába kerülő kommunikációs vállalat ezért közleményében kijelentette: a díjmentes Pass-okat érintő meglévő tarifák esetében március közepétől díjmentes, tarifánként eltérő mennyiségű extra adatot biztosítanak az ügyfeleknek – írja a hwsw.
Ugyan a hatósági döntés alapján március végétől kell csak kivezetni a nullás díjszabású csomagokat, a Telekom ügyfeleinél ez már előbb, március elején végbemegy. A szolgáltató közölte, a változások ellenére az ügyfeleknek nincs semmi teendője, és mielőtt az eddig ingyenes alkalmazások elkezdenék szívni a netet, újabb emlékeztetőt fognak küldeni.
A Telekom és a Yettel szerint a nullás díjszabás kivezetése következtében a zero-rating szolgáltatásokat is tartalmazó tarifák rendszeresen fizetett, havi előfizetési díjai nem változik egyelőre – eltekintve az inflációkövető díjtól. Az ugyanakkor előfordulhat, hogy a korábban megszokott tartalmakhoz való hozzáférés miatt az előfizetőknek további adatot kell majd vásárolniuk.
A szolgáltatóknál a nullás fogyasztású csomagok kivezetése az alábbi alkalmazástípusokat érinti: közösségi, chat, navigációs, zenei és videostreaming alkalmazások. A Yettel esetében a Yettel TV és a Yettel Music is fogyaszt majd adatot ezt követően.
Miért vezetik ki a nullás csomagokat?
Az európai távközlési felügyelet, a BEREC tavaly nyáron frissítette a hálózatsemlegességre vonatkozó irányelveit, melynek értelmében Európa-szerte betiltották azt a szolgáltatói gyakorlatot, hogy egyes alkalmazások (például Facebook, Messenger, Instagram, WhatsApp, Viber, YouTube) nem használnak adatforgalmat.
A döntés azután született meg, hogy az Európai Bíróság megállapította: egyes szolgáltatók különbséget tesznek az internetforgalom típusai között, ami sérti az európai internet-szabályozást. A nullás csomagok alkalmazása a szolgáltatók részéről szakértők szerint aránytalanul nagy hasznot termelt az olyan techóriásoknak, mint az Apple, a Google vagy a Meta, miközben az európai startupok kimaradtak – ezért lépett az uniós bíróság.
A szabályozás különösen érinti a magyarországi szolgáltatókat, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szerint ugyanis a mobilinternet-hozzáférési piac szerepelőinek nagy része kínált nullás díjszabást is tartalmazó díjcsomagot, vagy kiegészítő opciót 2022. tavaszán, az egyik első figyelmeztetés kiküldésekor.
Ezt követően a szolgáltatók jelezték, új nullás díjszabású csomaggal nem lépnek piacra, azonban időt kértek a kivezetéshez. A hatóság ekkor közölte, a júniusban kiadott BEREC-döntést követően az NMHH hatósági eszközökkel is fel fog lépni az EU rendeletnek nem megfelelő, nullás díjszabású ajánlatok piacról történő kivezetése érdekében. Ugyanakkor az a céljuk, hogy a konstrukció kivezetése a lehető legkisebb torzulást okozza a piacon.