Az Európai Parlament és a 27 uniós tagállam csütörtökön megállapodásra jutott, melynek értelmében2035-től nem lehet új, belső égésű motorral hajtott kisteherautókat és személygépkocsikat értékesíteni – írja az MTI.
Az EU soros elnökségét jelenleg betöltő Csehország közölte, a tagállamok, az Európai Parlament és az Európai Bizottság tárgyalói megállapodtak abban, hogy az autógyártóknak 2035-ig 100 százalékos CO2-kibocsátás-csökkentést kell elérniük. Ez gyakorlatilag megtiltaná a benzin- vagy dízelüzemű új személygépkocsik és kisteherautók értékesítését a 27 országból álló blokkban. A döntést 2026-ban még egyszer felülvizsgálják majd.
Az Európai Parlament június 8-án szavazta meg, hogy a gyártók a következő évtized közepétől csakis olyan személygépkocsikat és kisteherautókat forgalmazzanak, amelyek nem bocsátanak ki üvegházhatású gázokat. A belső égésű motorral hajtott új autók értékesítésének tilalma azonban heves vitákat szült a jelentős autóiparral rendelkező Németországgal.
Az EU-ban a személygépkocsik jelenleg az összes szén-dioxid-kibocsátás 12 százalékát teszik ki, míg a közlekedés összességében a kibocsátás mintegy negyedéért felelős. Az uniós tagállamoknak a most meghozott rendeletet át kell ültetni a nemzeti jogszabályaikba. A belső égésű motorral hajtott járművek vezetési tilalmáról nem volt szó az ülésen, a döntéshozók ugyanis abban bíznak, hogy ezeket idővel elektromos járművekre cserélik majd.