Tech koronavírus

Már látszik, mekkora pofont kapott a Huawei az amerikaiaktól

Az idei év első három hónapjában jóval kevesebb telefont vettek az európaiak, mint egy évvel korábban – írja a HVG a Counterpoint elemzőcég becslésére hivatkozva, ami szerint 2020 első negyedévében 7 százalékos visszaesést produkált az európai piac a tavalyi év hasonló időszakához képest. Az elemzésből az eladott darabszám csökkenése mellett ráadásul az kiolvasható, hogy a korábban rendkívül erősnek számító, a globális piac második helyét ideiglenesen megszerző kínai Huawei számára mekkora érvágást jelentenek a tavaly bevezetett amerikai szankciók.

A koronavírus-járvány az Európában évek óta vezetőnek számító Samsungot is megtépázta, hiszen a piaci részesedése 2019-hez képest 31 százalékról 29 százalékra esett vissza az első negyedévben, miközben

az Apple még így is erősödni tudott, 21 százalékról 22-re.

A pandémia miatti vásárlási kedv csökkenése nyilván hatott a Huawei-re is, a cég piaci részesedése ugyanakkor 23 százalékról 16-ra csökkent, ami nem lehet csak a járvány hatása. Ne feledjük: a gyártónak tavaly ősz óta nincsenek olyan új készülékei (tehát nem régebbi mobilok átnevezett és némileg felturbózott újrakiadásai), amin ott lennének a Google szolgáltatásai, és a vállalat hiába állt elő villámgyorsan egy saját ökoszisztémával, az első negyedéves adatok szerint az európai vásárlókat egyelőre nem sikerült meggyőzni arról, hogy Huawei Mobile Services-zel érkező készülékeket vegyenek.

Retteghet a Huawei, a Xiaomi hivatalosan is megérkezett Magyarországra
A hazai csapat már gőzerővel dolgozik azon, hogy a népszerű kínai gyártó termékei egyre több üzeletben és szolgáltatónál legyenek elérhetőek.

Ez már eleve rossz hír a gyártónak, de emellett a Counterpoint elemzéséből kiolvasható: a konkurensek profitálnak a Huawei-t érintő korlátozásokból – tehát a tavaly decemberi jóslataink igaznak bizonyultak. A koronavírus-járvány ellenére a Xiaomi piaci részesedése Európában hét százalékkal, 4-ről 11-re nőtt a tavalyi év első negyedévéhez képest, és még az Oppo is képes volt erősödni, 1 százalékról 3-ra.

Hogy a Huawei innen képes lesz-e visszaerősödni, az nagyban függ attól, hogy mekkorát fejlődik a HMS az elkövetkezendő hónapokban, hiszen a legutolsó tesztjeink alapján a gyártó saját rendszere egyelőre nem veszi fel a versenyt Google egy évtizedes ökoszisztémájával, és a cég helyzetét tovább nehezíti, hogy az amerikaiak már a chipellátásukat is rendesen megbolygatták. A gyártónak persze az lenne a legjobb, ha a nyílt forráskódú Android mellett újra használhatná a Google szolgáltatásait, de az USA és Kína között egyre inkább elmérgesedő helyzet miatt a közeljövőben erre nem igazán mutatkozik esély.

Erre készüljön, ha most venne új Huawei telefont
Azért fontos odafigyelni, mert a Huawei diadalmenetét csúnyán beárnyékolja, hogy az Egyesült Államok tavalyi szankciójának következtében már nem használhatják a Google szolgáltatásait.

Kiemelt kép: Sven Hoppe/ dpa / AFP

Ajánlott videó

Olvasói sztorik