Persze amíg egy lézermutatót az ember a rendeltetésének megfelelően használ, addig nincs is gond, azonban az utóbbi években néhányan abból kezdtek sportot űzni, hogy ilyen (és erősebb) fényekkel vakítják el a leszálló repülőgépek pilótáit. A támadások gyakorisága az USA-ban 2005 óta tizenegyszeresére nőtt – az FBI jelentése szerint az idei év végéig még 3700 hasonló eset várható. (Sajnos a probléma itthon is létezik.)
Az amerikaiak a megoldást egy új munkacsoporttól remélik – pontosabban egy létező munkacsoport nemzeti szintű bevetésétől. A Laser Strike Working Group ugyanis az FBI sacramentói kirendeltségén már 2008 óta működik, mostani kiterjesztését pedig épp sikereinek köszönheti.
A köteléken kívül a “lézerhuligánokat” a törvény erejével is megpróbálják elrettenteni: az idén elfogadott jogszabály szerint aki lézerrel zavarja meg egy repülőgép pilótáit, az akár 5 év szabadságvesztésre és 11 ezer dolláros (2,4 millió forintos) pénzbüntetésre is számíthat. Ráadásul ez már az enyhített változat, a korábbi, általános szabályozás alapján egy légi jármű működésének megzavarásáért akár 20 év börtön és 250 ezer dollárnyi bírság is kiszabható volt.
A hazai Büntető törvénykönyv hasonlóan vélekedik a témáról: a légi közlekedés biztonságát alapesetben akár három évig terjedő szabadságvesztés kirovásának lehetőségével védi, azonban ez akár 15 évre is emelkedhet, amennyiben az eredmény halálos tömegszerencsétlenség.