A legismertebb magyar triatlonos nevével fémjelzett Kropkó Promotion Kft. és a Kropkó Triatlon Club lassan két éve húzódó szakmai, illetve pénzügyi vitát folytat a Magyar Triatlon Szövetséggel. Mára egészen eldurvult a helyzet.
Kropkó Péter a szövetség vezetését alkalmatlannak nevezte az Ironman 70.3 versenysorozat okán, míg az állami pénzt erre a versenyre is továbbosztó MTSZ szerződésszegő, bukott szervezőnek titulálta egykori legjobbját.
Ezen kiindulási pont mentén a 24.hu azért ült le Dr. Bátorfi Béla szövetségi elnökkel beszélgetni, hogy kiderüljön, szerintük mi a baj Kropkó Péterrel és az Ironman 70.3 versennyel, amely külső szemlélő számára látszólag igencsak jó hírét kelti az országnak.
Hogy kinek mi a baja Kropkó Péterrel, az nem ide tartozik. Az egy más kérdés. Az utóbbi időben egyre inkább úgy érzem, a diagnózis orvosért kiált – vágott a közepébe Dr. Bátorfi Béla, az MTSZ elnöke.
Akkor ki, mi a gond, hogy ekkora a háború a sportágon belül?
A háborúban az egyik fél folyamatosan támad, mi pedig védekezünk. Kilenc pert és két nyomozást indítottak a szövetség ellen. Másfél éve profi kommunikációs kampányt szervezve az MTSZ-t gyalázzák, még Tóth Tamást olimpikont is beperelték másfél millióra, mert el merte mondani, hogy hasmenése lett a fertőzött víztől. Így valójában nem Kropkó Péter és az én, vagy Kropkó Péter és a szövetség ellentétéről van szó. Sokkal inkább az Ironman 70.3 szervezőinek jogértelmezése és az MTSZ Alapszabálya, valamint a Sporttörvény közötti ellentétről.
Mit vitatnak Kropkóék?
Azt, hogy rájuk ezek a szabályok, törvények vonatkoznak, vagy sem. Ezzel tehát nekik van bajuk és nem nekünk, hiszen a Sporttörvény egyértelmű. Péter csak az utóbbi hónapokban exponálja magát személyesen, eddig inkább a nevét, az arcát, a motivációs üzeneteket, az edzésterveket adta az eseményhez. Úgy láttuk, eddig a szakmai megjelenéseken kívül nem nagyon volt beleszólása a dolgokba, valójában Csomor Tamás korábbi ügyvezető irányított. 2013-ban is ő keresett meg azzal, hogy négy évre megnyerték a verseny rendezési jogát, és én, mint a szövetség elnökségének a tagja tudnék-e segíteni nekik.
Akkor még jóban voltak, egy oldalon álltak?
Én most is a magyar triatlonsport oldalán állok és akkor is ott álltam. Fiatalként Kropkó Péter a személyes példaképem volt. Nem Pelé vagy Maradona, hanem ő. No és a szövetségnek, az elnöknek, elnökségnek az a dolga, hogy támogassa a sportágat. Megkerestek, majd közösen írtunk egy levelet, illetve személyesen, egyedül prezentáltam a versenykoncepciót a miniszterelnökségen. A szövetségnek sikerült 200+4 millió forintos támogatás kiharcolnia a triatlonsport Forma 1-éhez, a kétnapos Ironman 70.3 Budapest versenyhez. Ez az összeg nem a szövetség számlájára érkezett, hanem a frissen alapított Kropkó Promotion Kft.-hez. A gond ma már ott van, hogy a jogtulajdonos céggel, a WTC-vel folytatott személyes beszélgetésekből utólag kiderült, valójában ekkor – 2013 őszén – még csak egy sikeres pályázatuk volt, szerződéssel még nem is rendelkeztek. Magyarul beblöffölhették az egészet.
Mit ért ez alatt?
Ha utólag jól értelmezzük a helyzetet, a WTC addig nem írta alá velük a szerződést, amíg a Kropkó Promotion Kft. nem tudott megfelelő pénzügyi biztosítékot felmutatni. Annak hiányában meg sem kapták volna a szerződést, nem volt mire szerződni velük. Így csak a lehetőséget nyerték meg, és ténylegesen csak az állami támogatás ígérete után, a szerződés aláírásával kapták meg hivatalosan a versenyszervezési jogot. Ebből is azt a következtetést vonjuk le, hogy ha a szövetség és én nem segítünk, nincs Budapesten Ironman-verseny Kropkóék szervezésében.
Ez az Ön és a szövetség verziója. Ugyanakkor Kropkó azt állítja, ha ő nincs, nincs kapcsolat, nincs Ironman 70.3.
Soha, senki nem vitatta el tőlük, hogy megnyerték a pályázatot. De gondoljunk bele; ha nincs Ironman 70.3 Budapesten, ahogy 2014 előtt sem volt, akkor mi történik? Semmi. Igazából nem a WTC sóvárgott, tett meg mindent a budapesti versenyért, hanem Csomorék agitálták a jogtulajdonost, hogy adja nekik a magyarországi jogot. A WTC egyfajta franchise-ként működik. Az az első feltételük, hogy a partner adjon garanciát a teljes jogdíj kifizetésére, a szakmai rátermettség mellett persze. Csomoréknak ehhez képest egy fillérjük se volt, a Kropkó Promotion akkor, erre a projektre alapult és tényszerű, hogy mindaddig egyetlen egy triatlonversenyt sem szerveztek. Segítséget kértek, segítettünk nekik, mert hittünk a márkában, s mint mára kiderült, ezáltal lett szerződésük és jött Budapestre a verseny. Szakmailag mi ebben a kivetnivaló? Alkalmatlan a szövetség vezetése? Ez a vezetés segítette a Kropkó Promotiont is! Akkor köszönjük volt, ma alkalmatlanok vagyunk? Hogy van ez? Ha pénzt adsz rendes vagy, ha megkérdezed mire költöd, akkor alkalmatlan?
Mekkora a jogdíj összege?
Évekig nem tudhattuk, ami igazából csak 2015-től volt probléma, mert akkor már a szövetségen keresztül érkezett a verseny állami támogatása. Abban az évben 300 millió forint. Megjegyzem, a magyar triatlonsport addigi éves támogatásának az ötszöröse esett be erre az egyetlen egy versenyre, annak kettő versenynapjára, amely azért nem kis feszültséget okozott a sportágon belül. Így amellett, hogy a magyarországi versenyekre mi adhatjuk ki a rendezési jogot, a szövetség lett az Ironman 70.3 fő “finanszírozója” is, továbbá nekünk kell elszámolni a minisztérium felé is a támogatási összeggel. Így nézetünk szerint jogosultak lettünk volna megismerni a WTC és a Kropkó Promotion Kft. közti megállapodás feltételeit, de ezt üzleti titokra hivatkozva a mai napig nem biztosították számunkra.
Az Ironman jogdíj nagyságrendjét sem sejti?
Ma már igen, de nem hivatalosan. A WTC-vel folytatott tárgyalások eredményeként tudom, jelentős összeg a licencdíj, viszont köszönő viszonyban nincs a támogatás igénybevehetőségének feltételeivel, már ami a támogatói kérvényt jelenti. Ez a törvény. Ezt be kell tartani.
Előre kell fizetni a WTC-nek?
Még mindig nem áll rendelkezésünkre minden információ, de úgy tűnik, a licencdíj egy részét igen. További nagy összeget kell fizetni a versenyre azokért a kötelező installációkért, amelyeket a jogtulajdonos biztosít. Hasonlóan, mintha egy McDonaldsot nyitnál. Csak az ő szabványaik szerint építhetsz, csak tőlük veheted a munkaruházattól kezdve az utolsó zsemléig mindent.
Igaz a hír, hogy a Kropkó Promotionnek 14 beszállító felé van tartozása, akik a szövetségnél kopogtatnak a pénzükért, továbbá a WTC felé sem teljesítették a kötelezettséget?
Ez úgy igaz, hogy mindeddig ennyien jelentkeztek követeléssel. Mennyi lesz még? Összességében százhatvan-száznyolcvan millió forint értékben. Ebben a jogtulajdonos is kérne tőlünk 300 ezer dollárt, amiből azt feltételezzük, hogy a tavalyi licenc- és installációdíj mellett, az idei tervezett verseny licencdíja is benne van, mert ezzel állítólag tartoznak. Az idei évi kiváltképp érthetetlen, mert a 2017-es évre a Kropkó Promotion nem is kért jogot versenyrendezésre a szövetségtől, és a fővárosnál sem jelentették le határidőig a területfoglalást.
Azt azért szögezzük le, a 200 millió forintos állami támogatás szép summa. Nagyságrendileg 650 ezer dollár. Külföldön hasonló mértékben támogatottak ezek a versenyek?
Egyes ágazati források szerint Nizza 350 ezer, Monaco 250 ezer dollárt ad a helyi Ironman 70.3 szervezőknek. Ezért nem értem azokat a nyilatkozatokat, amelyek az elmúlt évben elhangzottak, hogy 2-300 millió forint állami támogatás nélkül az óriási ráfizetés miatt nem lehet ezt a versenyt megrendezni. Úgy látjuk, nyolcvan-kilencven milliós állami támogatás lefedheti a WTC összes követelését, míg az összes többi költséget piaci alapon kell behozniuk, ahogy bárhol máshol a nagyvilágban, de az itthoni versenyrendezőknél is, akik elmúlt 20-25 évben minimális állami támogatást kaptak versenyrendezésre! Például a nagyatádi teljes távú ironman verseny egy fillért sem kapott 2016-ig, amelyik induló létszámát tekintve legalább akkora verseny, mint Kropkóéké.
Miből, hogyan áll össze az Ironman 70.3 üzleti bevétele?
Mint minden versenyé: nevezési díj, szponzori befizetések, kereskedelmi bevételek, helyi vagy állami támogatás. A budapesti verseny nevezési díja rendkívül magas, 220 euró. Közel 70 ezer forint. 1750 indulóról beszélnek Kropkóék, így 120 millió forint nevezési díj bevételt kapunk, emellé jön a kapcsolódó versenyek nevezési díja, ami összesen megközelítőleg 30 millió forint. Ekkor még nem számoltuk a szponzorokat, a merchandising és egyéb kereskedelmi bevételt, ami további minimum 50-70 millió forint. Ez nagyságrendileg összesen 200-220 millió forint. De ezzel alapvetően nincs semmi gond, ez a világon mindenhol így megy. Ha korrektek a feltételek, korrekt az elszámolás, akkor korrekt az együttműködés.
A 80 milliós WTC-költség és a 200-220 milliós tiszta bevétel között 120-140 millió a különbség. Mekkora egy ilyen méretű, kétnapos verseny valós rendezési költsége?
Ez már nem is egy verseny, hanem komplex sportrendezvény, nagyjából nettó 200-240 millió. Megjegyzem, most a WTC sincs kifizetve. Tavaly márciusban 125 millió forint támogatásra tettünk javaslatot. Mert ez nagyjából a versenyköltségek fele, 400 ezer euró. Nem fogadták el. Mint mondtam, egyes ágazati források szerint Nizza 350 ezer, Monaco 250 ezer dollárt ad a helyi Ironman szervezőknek. Most, hogy tudjuk a valós alvállalkozók követeléseit – 160-180 millió forint – felettébb meglepő, hogy még a WTC se lett kifizetve. Az utolsó bejelentkezett alvállalkozó, a 14., a műsorvezető, tolmács volt. Őt sem fizették ki.
Ő mennyit követel?
Nekem is ez volt az első kérdésem. 40 ezer forintot. Mosolyogva mondtam, azzal nem lesz probléma, mert ez semmi az eddigi 160-180 milliós követelésállományhoz képest. Ezek közt ráadásul akad olyan is, amelyről kiderült, nem az Ironman 70.3 versenyhez kötődik. Kropkóéknak ugyanis voltak más rendezvényeik is. A NEFI-nek például rendeztek egy “Fussuk körbe az országot!” versenyt. Felvették a NEFI-támogatást, de aztán ott sem fizették ki az alvállalkozókat. Mindenkinek azt mondják, azért nem tudnak fizetni, mert én, “rossz, csúnya bácsi” vagyok és nem adom oda a 2016-os évre, kifejezetten nekik biztosított 180 milliós állami támogatást. Állítják, ez az övék, ez az ő pénzük! Holott ezt kormányhatározat alapján nem ők kapták, hanem a Szövetség az Ironman 70.3 rendezésre. El kell olvasni a kormányhatározatot. Támogatást pedig nem lehet annak továbbadni, aki hamis adatokkal igényli azt. Támogatást nem lehet annak fizetni, aki súlyosan megsérti a sportrendezvény sportbiztonsági feltételeit. Kilenc pert indítottak az elmúlt fél évben, erre volt idő, de csak idén, március 6-án kaptuk meg tőlük a végső támogatói kérelmet, ami 80 napig készült!
Ha jól számolom, akkor ez az összeg nem fedezi az összes követelést.
Nem.
Hol van a bevétel?
A WTC is ezt kérdezte. Megjegyzem, nekik a legnagyobb szívfájdalmuk nem is az, hogy a 2016-os verseny díjait nem kapták meg, hanem az, hogy még a versenyzők győzelmi prémiumait sem fizették ki. Ez számukra mindennél nagyobb presztízsveszteség. Mindeközben tavaly Kropkó klubja, a Kropkó Triatlon Club amatőr tömegsportrendezvényre kért rendezvényszervezési engedélyt tőlünk 2016. július 29. és 31. között. Ott pedig alapból nem is lehet pénzdíjat adni. Mi következik ebből? Hogy több ezer ember versenyre nevezett és ehhez képest amatőr tömegsport rendezvényt kaptak az általuk kért engedély szerint. Profi triatlonversenyre neveztek és amatőr tömegsportrendezvényt kaptak, ahol úsztak, futottak és kerékpároztak. Ekkora csalás is szinte eltörpül a víztisztasági kérdés mellett. Amit szintén nem értünk, hiszen a FINA be se engedte a vizes-vb toronyugróit a Dunába. Miért? Vízminőségi problémák miatt. És itt már felmerül a WTC szerepe is.
Akkor az Ironman 70.3 versenyeknek örökre befellegzett Budapesten?
Szerintem lesz Ironman Budapesten. Amikor legutóbb itt voltak a WTC nagyágyúi az irodánkban, jeleztük nekik: “very welcome”, jöjjenek, szeretnénk a versenyt, segítünk, eddig is segítettünk! Csak ezzel a licencpartnerrel nem tudunk együtt dolgozni, mert nem lehet együtt dolgozni. 64 ügyvédi felszólítás, e-mail jött tőlük tavaly 4 hónap alatt, 9 per, számtalan tárgyalás. 3 esetben már jogerősen az MTSZ nyert, a többi folyamatban. Minden kezdő versenyszervezőnek nehéz az indulás, de a törvény akkor is törvény, ha kezdő vagy és akkor is, ha profi. A 2017. március 20-ra összehívott rendkívüli közgyűlés szinte egyhangúan – egy tartózkodás mellett – megszavazta, hogy az elnökség indítsa el az összes szükséges jogi procedúrát belföldön, és ha kell, külföldön is. Eddig passzívak voltunk. Eddig.